فعالیت‌های توسعه‌ای نباید باعث تخریب محیط زیست شود

سمنان- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فعالیت‌های توسعه‌ای به ویژه در بخش های جاده و معادن نباید مخرب محیط زیست باشد.

به گزارش ایرنا،حسن اکبری روز چهارشنبه در آیین تکریم و معرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در سالن اجتماعات این اداره‌کل ابراز داشت: توسعه جاده‌ها، توسعه معدن‌ها با کم توجهی به دستورالعمل‌های زیست محیطی بدون شک حیات محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهد. به عبارت دیگر، فعالیت‌های انسانی باید به گونه‌ای پیش رود تا تهدیدی برای محیط‌زیست نباشد.

وی تاکید کرد: جمعیت جانورانی مانند آهو، گورخر و یوزپلنگ آسیایی، به دلیل نامهربانی‌های انسان با طبیعت، کاهش قابل توجهی دارد که تقویت مشارکت همگانی در حفاظت از محیط‌زیست برای جبران این مساله کمک کننده است.

اکبری بیان کرد: تعداد دام مجاز در مراتع بیش از ظرفیت مجاز مراتع، از دیگر عوامل تهدید کننده محیط‌زیست است که باید این موانع با اصلاح و بازنگری مجوزها رفع شود.

وی ادامه داد: برای تداوم حیات و حفاظت محیط‌زیست باید مدیریت مصرف آب بهبود یابد و صرفه‌جویی در مصرف آب بین آحاد جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: مشارکت همگانی در حفاظت از محیط زیست یک ضرورت انکارناپذیر است که باید این فرهنگ بیش از پیش درجامعه نهادینه شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در گذشته بیش از ۱۰۰ راس آهو در کشور زیست داشتند، اما اکنون جمعیت این گونه به کمتر از ۲۰ راس رسیده است.

وی افزود:  گله‌های چند ۱۰ هزاری گورخرها در گذشته در عرصه‌های محیط‌زیست جولان می‌دادند اما اکنون جمعیت این گونه ارزشمند به یکهزار راس رسیده است.

اکبری خاطرنشان کرد: جمعیت یوزپلنگ‌ها روزگاری در گستره جغرافیایی کشور بود اما اکنون جمعیت این گونه نادر به بخش هایی محدود از کشور کاهش یافت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرهنگ‌سازی در جامعه لازمه حفظ داشته‌های محیط‌زیستی است که انتظار می‌رود در این زمینه بیش از پیش تلاش شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان هم در این نشست گفت: صیانت، سلامت و مبارزه با سودجویان در حفاظت از محیط زیست اولویت استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری  خواهد بود.

بهرامعلی ظاهری ادامه داد: همدلی و همراهی لازمه تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه حفاظت از محیط‌زیست است که انتظار می‌رود مورد توجه کارکنان این اداره کل باشد.

در این آیین از خدمات امیر عبدوس در سمت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز قدردانی شد.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.
پارک ملی کویر در شهرستان گرمسار و پارک توران یا خارتوران در شاهرود ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا به ترتیب در غرب و شرق استان سمنان است و هم چنین استان منطقه های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکارممنوع دارد.
مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha