۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84683132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

"دف نوازان کردستانی" درپایتخت به استقبال نوروز می روند

سنندج- ایرنا- رییس حوزه هنری کردستان گفت: دف نوازان کردستانی امروز دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ورودی کتابخانه ملی ایران در قالب کاروانی ۳۰۰ نفره، به استقبال نوروز می‌روند.

به گزارش ایرنا، امین مرادی روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: نیمه شعبان در بین مردم کُرد به نام "شب برات" مشهور است و هر سال در این ایام برنامه‌های مختلفی در مساجد، تکایا و منازل مردم با محوریت ساز دف و نوای دلنشین مولودی خوانان در قالب ابیاتی عارفانه برگزار می شود.

وی افزود: امسال مصادف شدن این روز مبارک و همچنین فرارسیدن عید نوروز فرصتی شد تا در یک همکاری بین دستگاهی در استان و کمیسیون ملی یونسکو ایران ویژه برنامه اجرای همنوازی دف نوازان کردستانی در قالب یک گروه ۳۰۰ نفره با مداحی سید بهاء الدین حسینی و سیدعلاء الدین یاسینی در تهران برنامه ریزی شود.

رییس حوزه هنری کردستان اضافه کرد: این برنامه با حمایت استانداری کردستان و کمیته ملی یونسکو، همراهی شهرداری سنندج، حوزه هنری، صداوسیمای مرکز کردستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی امروز دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰ در ورودی کتابخانه ملی در تهران برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به همنوازی هزار دف نواز سنندجی در سال ۱۳۹۶ و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی گفت: دف از جایگاه ویژه‌ای در استان برخوردار است و دف و دف نوازی یک مشخصه ویژه مردمان کردستانی محسوب می شود.

مرادی یادآور شد: افراد حاضر در این کاروان از زبده ترین دف نوازان کردستانی محسوب می شوند و هنرمندان شناخته شده و توانمندی در این کاروان حضور دارند که در این اجرا، ضمن اجرای مقام‌های خانقاهی، قدرت همنوازی و وحدت در اجرا را به نمایش می گذارند.

نخستین کاروان نوروزی تاریخ و تمدن باختر ایران زمین از دوشنبه ۲۳ اسفند در تهران آغاز و به ترتیب در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ اسفند در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج جهانشهرهای ایرانی با حضور هنرمندانی مطرح کشوری و مهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha