۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84683288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۹ پایگاه فوریتهای پزشکی کردستان در چهارشنبه آخر سال آماده‌باش هستند

سنندج- ایرنا- مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۹ پایگاه فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمت به مردم استان در چهارشنبه آخر سال در حالت آماده باش هستند که سه مورد آن سیار است.

رضا پیرا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جدا از ۶ پایگاه ثابت اورژانش در سنندج، برای ارائه خدمت بهتر به مردم، سه تیم سیار نیز در سطح شهرها در آیین چهارشنبه آخر سال مستقر خواهد بود تا در صورت وقوع حادثه، سریع اقدام به خدمات رسانی کنند.

وی اضافه کرد: همه پایگاه ها برای شب های چهارشنبه آخر سال و شب نوروز، در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز در سریعترین زمان به مردم خدمات دهند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان  خواستار دوری شهروندان از آتش و عدم استفاده از مواد محترقه شد و افزود:  پارسال در چهارشنبه آخر سال، ۱۰۲ نفر در استان دچار مصدومیت و سوختگی شدند.

پیرا با بیان اینکه امسال تاکنون هیچگونه مصدومیت ناشی از استفاده از مواد محترقه گزارش نشده است، ادامه داد: امیدواریم با رعایت نکات ایمنی و استفاده نکردن از مواد محترقه و خطرناک از جانب شهروندان، شاهد اتفاقات ناگوار در سطح استان نباشیم.

وی با تاکید بر این نکته که باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند، افزود: باید به آنها آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه خانواده ها می‌توانند نقش مهمی را در پیشگیری از حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال ایفا کنند، گفت: والدین در پیشگیری و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی هوشیار باشند چرا که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد.

پیرا اضافه کرد: تجمع در چهارشنبه آخر سال علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد زحمات پزشکان و پرستاران در بیمارستان را که درگیر کرونا هستند، بیشتر می کند.

وی اظهار داشت: ورود افراد مجروح شده از حوادث چهارشنبه سوری در بیمارستان‌هایی که معمولاً بیماران کرونایی هم در آنجا بستری هستند امکان مبتلا شدن مجروحان به این بیماری را افزایش می‌دهد.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در غروب آخرین سه‌شنبه، شب پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است، این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌ صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

برخی پژوهشگران واژه «سور» در ترکیب «چهارشنبه‌سوری» را به‌معنای «جشن» می‌دانند، در حالی که دیگر پژوهشگران «سور» را شکلی دیگر از «سرخ» می‌دانند مانند گل سوری به‌معنای گل قرمز ، سور در زبان لری و کردی به معنای سرخ است و آن را نشانه‌ای از سرخ‌بودن آتش یا سرخی و سلامتی فرد می‌دانند.

در قدیم، یک یا ۲ روز پیش از آخرین چهارشنبه سال، مردم برای گردآوری هیزم، بوته، خارشتر، برگ خرما (شهر خور)، علف هرز (گاوان) یا ساقه برنج (گیلان) به بیرون می‌رفتند و در بعدازظهر، پیش از شروع چهارشنبه‌ سوری، هیزم‌ها در حیاط خانه، یا خیابان یا میدان روستا یا شهر چیده می‌شوند و این هیزم‌ها در دسته‌هایی یک، سه، پنج یا هفت عددی (همیشه در عددی فرد) به فاصله چند متری از هم چیده می‌شوند، در غروب آفتاب یا اندکی پس از آن، هیزم‌ها آتش زده می‌شوند و مردان، زنان، و کودکان در حالی که «سرخی تو از من، زردی من از تو» می‌خوانند، از روی آن می‌پرند، اعتقاد بر این است که چنین کاری، آنها را در طول سال بعد از بیماری و بدبختی مصون خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha