۸۰ نفر از معتادان یک روستای فارس اعتیاد را ترک کردند
عکس از آرشیو

شیراز-ایرنا- معاون اجتماعی سپاه فجر فارس اعلام کرد: با همکاری جمعیت احرار در روستای خسویه زرین دشت از توابع استان فارس افزون بر ۸۰ نفر از معتادان با رضایت خود و خانواده موفق به ترک اعتیاد شدند.

به گزارش ایرنا محمد جعفر دوستدار روز دوشنبه گفت : در این راه  خیرین مانند همیشه، پایِ کار کاهشِ آسیب‌هایِ اجتماعی آمدند، یکی با نذر مهربانی و اهدای بسته‌های حمایتی از خانواده‌ بیماران معتاد و دیگری با تقبل هزینه‌های بهبودی، زمینه‌ساز این اتفاق مبارک شدند.

وی اضافه کرد: سطح مطالبه عمومی مردم خسویه از دستگاه‌های قضایی و انتظامی کار را به جایی رسانده که خرده‌فروش‌های مواد مخدر آن منطقه را ترک کرده‌اند و روز جمعه ۲۷ اسفندماه، مصادف با نیمه شعبان و میلاد امام زمان (عج ) روستای خسویه به عنوان طلیعه‌دارِ پاکی از مواد مخدر و اعتیاد در استان فارس معرفی می‌شود.

دوستدار  از همت بی‌نظیر مردم و جمعیت احرار روستایِ خسویه تشکر کرد و افزود: اکنون خسویه اولین روستای عاری از اعتیاد در استان فارس نام گرفته است.

معاون اجتماعی سپاه فجر با اشاره به فراگیری این حرکت در کل استان فارس، افزود: در نقطه‌ای دیگر از این استان و در شهر لپویی، چهار نفر از اعضای یک خانواده‌ پنج نفری، شامل پدر و سه پسرش، سال‌ها بود که شیشه‌عمرشان با سنگِ ماده‌ ‌مخدر شیشه شکسته بود اما  با تلاش جمعیت احرار لپویی مدت هاست این خانواده مورد مشاوره قرار گرفتند و امروز پس از گذشت چهار ماه، هر چهار نفر پاک شدند.

وی تاکید کرد: مادر و عروس این خانواده لبخند می‌زنند و برای بازگشت نوه‌ و فرزندشان که سال‌هاست به‌خاطر شرایط نامطلوب پدر و پدربزرگ و عموها در شهری دیگر و در مرکز ایتام نگهداری می‌شود، لحظه‌شماری می‌کنند.

دوستدار ادامه داد: به عنوان مثال  در روستای گچی شیراز  یک خانم که مادر ۲ فرزند است و اصالتاً  اهل آن روستاست، با این‌ که محل زندگی‌اش جای دیگری است، اما ماه‌هاست در تلاش است تا جمعیت چهار هزار نفری روستا نسبت به بلای خانمان‌سوز اعتیاد بی ‌خیال و بی‌تفاوت نباشند و  برایشان کارگاه آموزش برگزار می‌کند ومشاوره می‌دهد.

 وی گفت: در مدارس روستا مهارت‌های اجتماعی به صورت مستمر و منظم آموزش داده می‌شود و قدرت حل مساله، توان‌مندی نه گفتن و ده‌ها مهارت دیگر را به بچه‌ها یاد می‌دهند که ثابت شود، موضوع پیشگیری مقدم برهمه مسایل دیگر است، این خانم، برخلاف روزهای اول، که تنها بود و مورد تمسخر واقع می شد و کمکی نداشت، حالا همه را پای کار آورده است.

دوستدار با اشاره به دشواری‌های این مسیر سخت و پر از مخاطره و مخالفت گفت:  امیدمان بعد از عنایات خداوند سبحان، تنها قدرت اراده‌ مردم است و مواجه  ما در برابر آسیب‌های اجتماعی مستمر، فراگیرو عالمانه است و در دستگیری و کمک به مردم حاضریم جان‌فشانی کنیم.

وی اضافه کرد:  خیلی‌ها برای حفظ آبرو، یا از ترس از دست دادن موقعیت شغلی، یا نداشتن هزینه  و یا حتی ترس از آسیب‌ها و مخاطرات بزرگتر از رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد خودداری می‌کنند و برای حل این مساله  با توجه به اینکه  یک ساختار مافیایی در حوزه درمان اعتیاد نیز وجود دارد و در همه جا رخنه کرده است، معتاد را به مثابه مرغ تخم طلایی نگاه می‌کند که از مصرف، درمان و خانواده‌اش می‌شود بهره مالی جُست.

معاون اجتماعی سپاه فجر فارس ادامه داد:  بر آن شدیم که به دنبال مسیر دیگری باشیم. به لطف الهی با روشی بومی و بدون نیاز به مراجعه  به کمپ، با استفاده از داروی گیاهی و در منزل، مراحل ترک بیماران به اعتیاد را دنبال کرده‌ایم که صدها نفر در طول این مدت موفق به سم‌زدایی و پاکی چندین ماهه شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha