۱ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۳۲
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 84685304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گردشگری در ایران/ ناهارخوران گرگان، تفرجگاه جنگلی پر از جلوه‌گری بهار

گرگان -ایرنا - پارک جنگلی ناهارخوران گرگان یادگاری از عصر ژوراسیک با قدمتی ۴۰ میلیون ساله با هوای مطبوع و دلپذیر و یکی از جاذبه‌های دیدنی استان گلستان سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی را پذیراست و دیدن این تفرجگاه خاطره خوبی برای هر مسافر این خطه رقم می زند.

به گزارش ایرنا، گفته می‌شود در گذشته خانواده زائران در مسیر بازگشت از سفر مکه یا مشهد از سمت کوه‌های جنوب گرگان در این منطقه برای آنان سفره ولیمه ناهار پهن می کردند و به همین علت این منطقه به ناهارخوران مشهور شد.

برای رفتن به جنگل ناهارخوران باید به شهر گرگان بروید. وقتی وارد شهر شوید تابلوهای راهنمای ناهارخوران را خواهید دید و به‌راحتی می‌توانید مسیر دسترسی به این جنگل زیبای شمال ایران را پیدا کنید.

اگر قصد دارید با وسیله نقلیه عمومی به ناهارخوران بروید، می‌توانید به میدان کاخ رفته و از آنجا با استفاده از اتوبوس و تاکسی‌هایی که به‌سمت ناهارخوران می‌روند خودتان را به این جنگل سرسبز برسانید.

ناهارخوران با شیبی تند شروع می‌شود و پس از گذر کوتاهی از مسیر، یکنواخت می‌شود و تا پایان، ادامه می‌یابد . این منطقه جنگلی اقلیمی معتدل و نیمه‌ مرطوب دارد و هرچه ارتفاع بیشتر می‌شود، می‌توان خنکی هوا را نسبت به گرگان و حتی پایین دست ناهارخوران احساس کرد.

در گذشته ناهارخوران اینقدر نزدیک گرگان نبود اما با افزایش جمعیت و وسعت گرگان از حدود ۲۰ سال قبل، شهر و ناهارخوران به هم متصل شدند و این منطقه در حال حاضر مسیری برای پیاده‌روی و تفریح مردم است.

گردشگری در ایران/ ناهارخوران گرگان، تفرجگاه جنگلی پر از جلوه‌گری بهار

امکان دسترسی آسان به ناهارخوران در زمانی بسیار کوتاه، این منطقه را به جایی دنج و مصفا برای گرگانی ها تبدیل کرد به گونه‌ای که اگر در خیابان از کسی بخواهید راه جنگل ناهارخوران را نشان بدهد، می‌گوید: راهی نیست می توانید با من همراه شوید.

ناهارخوران گردشگاهی بی‌نظیر برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر و گشت‌وگذار در لابه‌لای درختان بلندقامت آن به شمار می رود و ارتفاعات ناهارخوران با داشتن دره، آبریزها و یال‌های زیاد، محیط مناسب برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به کوهنوردی است.

در داخل جنگل ناهارخوران رودخانه زیارت جریان دارد که تنها رودخانه ناهارخوران است. این رودخانه ۴۰ کیلومتر طول دارد و جزو حوضه آبریز قره سو به شمار می‌رود و یکی از منابع اصلی تامین آب شهر گرگان است. علاوه بر این در این جنگل چندین چشمه نیز جاری است که معروف‌ترین آن سفید چشمه نام دارد و در ارتفاعات اطراف ناهارخوران دیده می شود.

پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران متراکم است و از نوع معتدل و جنگل‌های خزری به شمار می‌رود که به جغرافیای گیاهی هیرکانی تعلق دارد. درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیتال و مینا پوشش گیاهی غیربومی ناهارخوران را تشکیل می‌دهند.

گردشگری در ایران/ ناهارخوران گرگان، تفرجگاه جنگلی پر از جلوه‌گری بهار

با وجود نفوذ انسان‌ها تا عمق جنگل و از میان رفتن بافت طبیعی و زیستگاه‌های آن، هنوز هم گونه‌های جانوری در این منطقه زیست می‌کنند. گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، دارکوب، جغد، دم جنبانک، صعوه، سهره، چرخ ریسک، گنجشک، کلاغ، سار و مارمولک از جمله این جانوران هستند.

جنگل ناهارخوران گرگان به خودی خود یک منطقه سرسبز و خوش آب و هوا به حساب می آید و برای بسیاری از مردم ضمن بازدید و بهره بردن از طبیعت زیبای این جنگل از جاذبه های اطراف جنگل ناهار خوران نیز دیدن می‌کنند.

گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران بوده که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده و در ایام سال میزبان مسافرانی است که برای اقامت یا ادامه سفر این استان و مسیرهای آن را انتخاب می کنند.

گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران نیز شهر بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ ها، بلوج و قزاق ‌ها هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha