نقاط ضعف و قوت نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاجیکستان بررسی شد

مشهد-ایرنا- اعضای کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی طی نشستی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه اخیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عصر سه شنبه در این نشست آسیب شناسی نمایشگاه های بین المللی را اقدام بسیار مطلوبی دانست و گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه های بین المللی، نمایش ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان و ایجاد فرصتهای جدید در بازار کشورهای هدف صادراتی است.

علی غفوری مقدم افزود: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در روزهای هفتم تا دهم اسفند ماه جاری در دوشنبه پایتخت تاجیکستان با محوریت خراسان رضوی و مشهد و با حضور مقامات ملی و استانی برگزار شد.

وی افزود:این رویداد تجاری بهترین فرصت برای نمایش دستاوردها، ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی میان دو شهر مشهد و دوشنبه و همچنین گسترش روابط تجاری، اقتصادی و شناسایی بازار هدف بین فعالان اقتصادی ایران و تاجیکستان بود.

وی تاکید کرد: ضروری است تا روند برگزاری نمایشگاه های بین المللی در اتاق بازرگانی مشهد آسیب شناسی و سپس نتایج آن در کمیته پایش تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مطرح و مصوب شود و این مصوبات نیز در قالب پیشنهاد به کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی ارسال گردد.

غفوری مقدم یکی از درخواست های خراسان رضوی را تفویض اختیار برای صدور مجوز نمایشگاه های خارجی به استانها ذکر و بیان کرد: از آنجا که دستگاه های متولی استانی، آشنایی بیشتری با ظرفیت های صادراتی خطه خود دارند، می توانند بازارهای آن را در کشورهای دیگر بهتر شناسایی کنند.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه صادرات باید با دقت و با نگاهی به کسب ظرفیتهای جدید در حوزه بازرگانی خارجی کشورمان باشد.

محمدحسین روشنک افزود: از سازمان توسعه تجارت می‌خواهیم در تعامل با اتاق های بازرگانی، اتاق های مشترک و اتحادیه صادرکنندگان مجوز برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با این بخش را صادر کند.

وی به برگزاری نمایشگاه اخیر ایران در تاجیکستان اشاره و بیان کرد: برای رونق بیشتر این نمایشگاه باید رویکرد هدفمندتری اتخاذ و هزینه بیشتری انجام شود.

به گفته این مسئول، پیشتر اعطای برخی جوایز و مشوق‌ها کمک می کرد تا بنگاه های اقتصادی و شرکت‌ها به امید جبران هزینه خود از این طریق، مشارکت بیشتری در برپایی نمایشگاه ها داشته باشند.

وی خواستار اتخاذ راهبرد بهتر و برنامه ریزی موثرتر برای نمایشگاه‌های بین المللی شد و گفت: برای برگزاری نمایشگاه باید از یک ماه قبل در شهر دوشنبه برای رویداد تبلیغ می شد تا جامعه هدف این نمایشگاه از آن اطلاع پیدا می کرد و نتیجه بهتری از این تلاش بدست می آمد.

ضعفهای برگزاری نمایشگاه تاجیکستان

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در نمایشگاه تاجیکستان، شرکتهای خوبی از بخش خصوصی ایران حضور داشتند اما ضعف هایی از سوی برگزارکننده وجود داشت که تذکرات لازم به آنان داده شد و در این رابطه نشستی با سفیر ایران در تاجیکستان برگزار شد و یکسری از کم و کاستیها منعکس گردید.

کاظم شیردل بر اصلاح رویه ها و کیفیت بخشی به روند برپایی این چنین نمایشگاه هایی تاکید کرد و خواستار آسیب شناسی و احصا نواقص این بخش شد.

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست، برپایی نمایشگاه در کشورهای هدف صادراتی را مستلزم رویکردهای حرفه ای دانست و افزود: ایران از منظر برگزاری نمایشگاه خارجی فاصله بسیار زیادی با ترکیه و امارات دارد لذا اگر رویدادهایی از این دست بخواهد تکرار تجارب ناموفق گذشته باشد، نتیجه‌ای رقم نخواهد خورد.  

نقاط ضعف و قوت نمایشگاه اختصاصی کالای ایران در تاجیکستان بررسی شد

حسین محمدیان تاکید کرد: بهتر است برگزاری نمایشگاه به مجری ذی صلاح واگذار شود، شرکتها برای حضور در نمایشگاه های بین المللی باید انتخاب شوند تا محصول آنها متناسب با نیاز بازار هدف باشد.

وی افزود: اگر کالایی در نمایشگاه عرضه شود که کشور مقابل، خود تولیدکننده عمده آن است و بازار آن کشور رغبتی به کالای صادراتی در آن رده نداشته باشد، آن وقت تلاشی بیهوده رقم خورده است.

وی اضافه کرد: هزینه های حضور در نمایشگاه باید شفاف شود و ما به ازای هزینه هایی که اخذ می شود، خدمات ارائه گردد.

محمدیان ادامه داد: عدم پاسخگویی مسئولان نمایشگاه نیز مشکل دیگری است که عمدتا بخش خصوصی با آن مواجه بوده، در حالی که باید نیازهای شرکت های حاضر در نمایشگاه ها رصد شود و مشکلات احتمالی، رتق و فتق گردد.

محمدیان با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی بازدیدکنندگان از نمایشگاه در اختیار بخش خصوصی گذاشته شود، خاطر نشان کرد: مردم عادی زیادی از نمایشگاه تاجیکستان بازدید نکردند.

او با تاکید بر تبلیغ نمایشگاه ها در جامعه هدف کشورهای میزبان، خواستار تهیه یک طرح توجیهی برای بازار تاجیکستان شد و گفت: طی سال های اخیر ساخت و ساز در تاجیکستان افزایش یافته است اما ایران هیچ سهمی در این حوزه ندارد.

وی افزود: در این رابطه بخش خصوصی به سفیر ایران پیشنهاد داده تا مهندسین ناظر شهر دوشنبه را دعوت کنند تا برای آنان کلاس آموزشی برگزار کنیم تا سطح دانش فنی آنان افزایش یابد و بستر بهتری برای کالاهای ایرانی فراهم شود.

نائب رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد، بتوان در سال ۱۴۰۱ از مهندسین ناظر شهر دوشنبه دعوت به عمل آورد تا به مشهد سفری داشته باشند و با توانمندی های ما در حوزه برق آشنا شوند.

وی افزود: لازم است تا نمایشگاهی در مشهد برگزار شود و از فعالان موثر در حوزه ساخت و ساز تاجیکستان برای برگزاری این رویداد دعوت به عمل آید.

ضرورت انجام تحقیقات بازار برای هر یک از کشورهای همسایه

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برگزاری نمایشگاه های بین المللی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما چندین سال است که نمایشگاه های بین المللی برگزار می شوند اما در نهایت بازخورد و نتیجه دلخواه به دست نمی آید.

محمد علی امیرفخریان اظهار داشت: پارسال سه نمایشگاه بین المللی با محوریت خراسان رضوی برگزار شد که دو مورد آن به صورت پاویون نمایشگاهی و یک مورد نمایشگاه به صورت اختصاصی (نمایشگاه تاجیکستان) بود، سطح رضایت از دو نمایشگاهی که به صورت پاویون برگزار شد، بسیار بالا بود و در نهایت منجر به ایجاد دفتری در کراچی پاکستان برای پیگیری مسائل و موضوعات شد اما نمایشگاه اختصاصی با اهداف ما فاصله بسیاری دارد و نتوانسته نیاز واحدهای تجاری را رفع کند.

وی بیان کرد: برای حل این مساله باید فرآیند طبیعی برپایی نمایشگاه طی شود و اعلام نیاز و بررسی براساس تحقیقات بازار انجام گیرد.

امیر فخریان افزود: اگر اتحادیه صادرکنندگان و اتاق بازرگانی به بحث تحقیقات بازار ورود پیدا کنند و برای هر کشوری به صورت اختصاصی این مهم را به انجام برسانند، گام مهمی برای توسعه صادرات برداشته خواهد شد. 

نماینده دفتر وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور نیز در این نشست گفت: شهرداری مشهد اخیرا اقداماتی را در حوزه تجارت کلید زده و وارد حوزه تجارت بین الملل شده است.

حسین انتظار یزدی افزود: شهرداری در این رابطه میز دیپلماسی شهری تدارک دیده که چهار کشور هدف را در این زمینه مدنظر دارد.

وی اظهار داشت: گویا شهرداری مشهد به دنبال سرمایه گذاری خارجی و صادرات است. شاهد این مدعا حضور شهرداری در نمایشگاه های بین المللی تاجیکستان و دعوت از شهردار دوشنبه برای حضور در مشهد است.

به گزارش ایرنا، تاجیکِستان با نام رسمی جمهوری تاجیکستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با دست‌کم نه و نیم میلیون نفر جمعیت و مساحت نزدیک به ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع (۵۵٬۳۰۰ مایل مربع) در آسیای میانه جای دارد.

تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال، و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، دوشنبه است. 

شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد طی سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۸ نمایشگاه‌های اختصاصی ایران را در تاجیکستان برگزار کرده است.

امسال نیز این نمایشگاه با توجه به تاکید رییس جمهور مبنی بر تقویت تعاملات ایران با تاجیکستان و نظر استاندار خراسان رضوی مبنی بر گسترش مراودات با این کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود در دوشنبه، پایتخت آن کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha