مجید هداوند در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره کمبود نیروی انسانی در این سازمان اظهار داشت: جذب نیروی انسانی برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آزمون استخدامی چند سال گذشته مدنظر گرفته شد اما این جذب به تعداد محدود برای آموزگاران استثنایی است.
وی افزود: نیاز به استخدام همکاران توانبخشی در رشته های گفتار درمانی، کاردرمانی و شنوایی شناسی داریم اما با توجه به اینکه این رشته ها در طرح طبقه بندی مشاغل قرار نگرفتند، در حال پیگیری برای مصوب شدن این رشته ها در طبقه بندی مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور هستیم.
هداوند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان نیروی توانبخشی جذب نمی کند، در این حوزه با مشکلات عمده مواجه هستیم.
وی یادآورشد: کمبود این نیروها در چند سال گذشته از طریق جذب نیروهای طرحی وزارت بهداشت در بحث قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان استفاده کردیم و اکنون با گذشت حدود ۲ سال همچنان به دلیل مشکلات اعتباری سازمان برنامه و بودجه در تامین این نیروهای انسانی دچار مشکل هستیم.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: همچنین مشکلات جذب نیروی انسانی قرار است که از طریق خرید خدمات، جذب سرباز معلم، اضافه تدریس به همکاران و جذب آموزگار در دانشگاه فرهنگیان حل شود اما برای نیروهای توانبخشی مشکل جدی داریم.
هداوند افزود: امسال با توجه به تصویب طرح هدفمندی یارانه ها و تبصره ۱۴ در مجلس شورای اسلامی، ۵۰ میلیارد تومان به سازمان آموزش و پرورش استثنایی اختصاص یافت که قسمتی از آن وصول شد و به دنبال این هستیم که مابقی آن را هم از سازمان هدفمندی یارانه ها تامین کنیم تا یک کمک خوب برای تامین تجهیزات توانبخشی و ورزشی باشد البته جهت مدارس و مناطقی که کمبود نیروی توانبخشی در آنجا وجود ندارد.
بارگذاری بیش از ۱۰ هزار محتوا در شبکه شاد
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین درباره مشکلات دانش آموزان در شبکه شاد اظهار داشت: شبکه شاد، یک پلتفرم پیام رسان است که از ابتدای عضویت دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که این شبکه کارایی لازم را جهت دانش آموزان استثنایی ندارد، بنابراین آنها را در ابتدای کار مناسب سازی کردیم.
هداوند یادآورشد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ابتدای کار با بیش از ۱۲ مشکل رو به رو بود که با تشکیل کارگروه فنی در وزاتخانه و ستاد راهبری و کیفیت بخشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی عمده مشکلات مربوط به شبکه شاد حل شد.
وی ادامه داد: بیش از ۸۰۰ کانال در ارتباط با فصول درسی دانش آموزان در گروه های مختلف شبکه شاد راه اندازی و بیش از ۱۰هزار محتوا در شبکه شاد بارگذاری شد.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین با بیان اینکه دسترسی معلمان رابط و معلمان مراکز ویژه یادگیری به شبکه شاد باز شد، گفت: آخرین اقدامی که با تاخیر انجام شد، بحث دسترسی همکاران و دانش آموزان نابینا و گویاساز کردن شبکه شاد بود که در آخرین به روزرسانی این مشکل هم حل شد.
هداوند خاطرنشان کرد: همچنین اینکه بخش عمده مشکلات همکاران نابینا و دانش آموزان درشبکه شاد بواسطه خوانده شدن پیام های متنی حل شد، اما در این حوزه چند مشکل جزئی کوچک وجود دارد که در ورژن جدید رفع می شود.
به گزارش ایرنا، علی کاظم زاده مجری فنی شبکه شاد ۱۶ اسفندماه سال ۱۴۰۰ در گفت و گو با خبرنگار جامعه ایرنا گفته بود: بخش استفاده کاربران نابینا از شبکه شاد ارتقا یافته است، مشکل بخش مهمی از شبکه شاد که برای نابینایان قابل استفاده نبود، حل شد.
کاظم زاده درباره چگونگی استفاده کاربران نابینا از شبکه شاد توضیح داد: معمولا نابینایان با استفاده از برنامههای مخصوص می توانند از ابزار هوشمند استفاده کنند. وقتی آن برنامهها را در گوشی تلفن همراه فعال کنند، با حرکت انگشت در قسمتهای مختلف صفحه هر جایی که انگشت آنها قرار گیرد، برنامه آن قسمت دکمه را برای کاربر می خواند.
وی افزود: در واقع کاربر با خواندن متوجه میشود که دست خود را روی چه دکمهای قرار داده است و با دوبار ضربه زدن وارد آن قسمت میشود. این نرم افزار به طور کلی برای استفاده نابینایان از فضای مجازی طراحی شده است.
مجری فنی شبکه شاد یادآور شد: لازمه بهره مندی از این خدمات این است که این برنامه در پشت هر دکمه و عکسی قرار گیرد که قابل خواندن باشد، یعنی وقتی برنامه نصب میشود، امکان خواندن محتوا را داشته باشد که کاری سنگین و پیچیده است.
کاظم زاده با تاکید بر اینکه امکان خوانش بخش اصلی استفاده از پیامرسان شاد در گروههای درسی برای نابینایان فراهم شد، عنوان کرد: بخش کمی از این اقدام مانده که در حال انجام است.
لزوم حضور همه به جز دانش آموزان دارای مشکلات زمینه ای و جسمی
وی همچنین درباره حضور دانش آموزان در مدارس اعلام کرد: با توجه به اطلاعات و گزارشات استان ها در مناطق روستایی و مناطق محروم در زمان شیوع ویروس کرونا، بیشتر کلاس ها به دلیل کم بودن جمعیت دانش آموزی حضوری برگزاری شد.
معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: همچنین اعلام کردیم مدارس زیر ۵۰ نفر از اول مهر ماه و همه مدارس از آذر به صورت حضوری باشند.
هداوند خاطرنشان کرد: کلاس های درس سازمان آموزش و پرورش استثنایی حضوری برگزار می شود، به جز در مواردی که دانش آموزی دارای بیماری زمینه ای یا مشکل جسمی شدید باشد.
وی ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزانی که نمی توانند در کلاس های حضوری شرکت کنند، آموزش مجازی، بسته های آموزشی و درسنامه ها را در نظر گرفته است.
نظر شما