۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84690254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراوانی کالا و تکاپوی خرید در بازار خراسان جنوبی

۲۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳
کد خبر: 84690254
فراوانی کالا و تکاپوی خرید در بازار خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - گشت و گذار مردم خراسان جنوبی در آستانه سال جدید برای خرید نوروزی زیاد شده و انواع کالاهای اساسی و غیراساسی به میزان فراوان در سطح شهرها و بازار استان موجود است.

به گزارش ایرنا تنها چند ساعتی تا پایان قرن و آغاز سالی نو باقیمانده و در این ساعات پایانی مردم بیشتر از هر روز به جنب و جوش خرید افتاده و خود را برای ورود به سال جدید مهیا می‌کنند.

بعد از گذشت ۲ سال که با شیوع گسترده ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن همراه بود، امسال اما با تزریق واکسیناسیون کرونا و کاهش محدودیت‌ها علیرغم رشد بی‌سابقه مایحتاج مردم در بازار شب عید و هجوم گرانی‌ها، مردم استان عید باستانی خود را گرامی می‌دارند.

رصد میدانی خبرنگار ایرنا در بازار و سطح شهر بیرجند حاکی از این است که بازار از نظر فراوانی کالا با مشکل مواجه نیست و آن نوساناتی که ۲ سال پیش شب عید ایجاد می‌شد را دیگر شاهد نیستیم.

یکی از شهروندان بیرجند که در حال خرید کیف و کفش بود گفت: هرچند قیمت‌ها تا حدودی گران است اما شوق خرید نورزوی بعد از ۲ سال هم جالب است.

مریم مودی افزود: ۲ سال قبل به دلیل محدودیت‌های کرونایی دید و بازدیدهای عید نوروز انجام نمی‌شد و انگار دچار دلمردگی شده بودیم اما امسال برای همه اعضای خانواده خرید می‌کنیم.

یکی از کسبه بازار هم که گفت: وضعیت بازار تا حدودی به دوران قبل از کرونا بازگشته اما در این مدت قدرت خرید بسیاری از شهروندان کم شده است.

علی مهدی‌آبادی افزود: انواع و اقسام کالاها توسط همکاران و در برخی با مشارکت دولت تامین شده و به وفور موجود است لذا هیچگونه کمبود یا نبود کالایی وجود ندارد.

وی بیان کرد: به عنوان فروشنده معتقدم قیمت‌ها تا حدودی کنترل شده و نظارت‌ها به شکل مستمر در حال انجام است که امیدواریم این روند ادامه یابد و هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم چون این هم به ضرر مردم و هم کسبه است.

شواهد حاکی از این است دولت انقلابی و مردمی در اقدامی کم‌نظیر نسبت به عرضه گسترده اقلام و کالاهای اساسی در سطح بازار همت کرده و در قالب ستاد تنظیم بازار و تشکیل کمیته اقدام مشترک در بازار استان‌ها و پیرو آن در شهرستان‌ها، به طور مستمر بازار و کسبه را مورد نظارت و بازرسی قرار داده است.

همچنین این امیدواری به مردم داده شده که هیچگونه کمبود و مشکلی در تامین مایحتاج آنها به ویژه برای ایام نوروز و ماه رمضان وجود ندارد.

مردم روزها و ماه‌های سخت و طاقت‌فرسایی را به واسطه شیوع ویروس کرونا تجربه کردند و امروز بیش از هر زمان دیگری، نیاز به آرامش و تزریق امید دارند.

استاندار خراسان جنوبی چندی پیش گفت: انواع اقلام اساسی مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال و نوروز تامین شده و به اندازه کافی در انبارهای استان موجود است.

جواد قناعت در بازدید از سردخانه‌ها و انبارهای ذخیره کالاهای اساسی و تنظیم بازار خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی انبارهای ذخیره‌سازی کالاهای اساسی استان به لحاظ حجم روغن، برنج، شکر و میوه اشباع است و در این زمینه جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی با اشاره به جلسه هفته گذشته با رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: در این جلسه به عنوان مصوبه شورای اداری خراسان جنوبی و کمیسیون تنظیم بازار تاکید شد که ذخیره‌سازی لازم در خصوص اقلام اساسی مردم انجام شود که خوشبختانه در این بازدید انواع اقلام اساسی به اندازه کافی و بیش از مصرف مردم ذخیره‌سازی شده است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مردم هیچ نگرانی درباره تامین اقلام اساسی خود در روزهای پایانی سال، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان نداشته باشند.

وی درباره ثبات قیمت کالاهای مختلف در سطح استان هم گفت: موضوع قیمت‌گذاری اقلام بیشتر به سطح ملی بر می‌گردد و استان‌ها دخالتی ندارد، اما ذخیره‌سازی اقلام اساسی در راستای تعادل عرضه و تقاضا انجام می‌شود.

قناعت اظهار داشت: در خراسان جنوبی هم سایت استانی برای عرضه کالاهای اساسی تنظیم بازار راه‌اندازی شده و مسوولان استانی پیگیری و رصد می‌کند که از ظرفیت‌ این سایت برای کنترل قیمت‌ها و توزیع اقلام استفاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: توزیع ۸۰۰ تن میوه شب عید از پنجشنبه هفته گذشته در استان آغاز شد.

مهدی جعفری افزود: این مقدار میوه شامل ۴۰۰ تن پرتقال و ۴۰۰ تن سیب و شامل ارقام پرتقال تامسون و والنسیا و سیب زرد و قرمز است.

 وی با اشاره به قیمت‌های اعلام‌شده برای میوه شب عید در خراسان جنوبی گفت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار استان قیمت پرتقال تامسون ۱۰ ‌هزار تومان، پرتقال والنسیا ۱۲ هزار تومان، سیب قرمز ۱۱ هزار تومان و سیب زرد ۱۲ هزار تومان در حال عرضه است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: میوه‌های تامین شده از کیفیت خوبی برخوردار هستند و سازمان تعاون روستایی این میوه‌ها را به صورت حضوری از استان‌های هدف خریداری کرده است.

وی گفت: از ابتدای مهر امسال تا ۲۸ بهمن، هزار و ۷۷۵ تن برنج تنظیم بازار در استان توزیع شده و ۵۴۵ تن نیز در حال توزیع است.

جعفری با اشاره به سایر اقلام تنظیم بازار از جمله گوشت، شکر و میوه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷۵ تن شکر خانوار، ۱۵۰ تن شکر صنف و صنعت و ۸۶ تن شکر زنبورداران در حال توزیع است.

وی اظهار داشت: در مرحله اول ۱۰۰ تن مرغ منجمد توزیع شده و اکنون ۴۰ تن مرغ منجمد در حال توزیع است که قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ۴۰ تن سهمیه گوشت گوساله منجمد تنظیم بازار به ازای هر کیلوگرم ۱۰۷ هزار تومان برای مصرف‌کننده به استان ابلاغ شده که در حال توزیع است.

جعفری با اشاره به تولید روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در خراسان جنوبی اظهار داشت: از این میزان ۴۰ تن مصرف استان و ۱۱۰ تن مازاد است که به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی و یزد ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین روزانه ۹۰ تن تخم مرغ در این استان تولید می‌شود که ۳۰ تن در استان توزیع و ۶۰ تن دیگر به چهار استان مذکور ارسال می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حوزه مرغ و تخم مرغ مشکلی در استان نداریم و براساس تاکید و دستور استاندار، تمامی سردخانه‌های استان از مرغ و گوشت پُر است.

وی در مورد قیمت اقلام تنظیم بازار در استان تصریح کرد: تمامی قیمت‌ها براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در همه استان‌ها یکسان است، حتی گوشت مرغ در خراسان جنوبی که تولیدکننده است نسبت به سایر استان‌ها ۲ هزار تومان کمتر بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اخیرا ۱۹۰ ناظر با عنوان همیاران بازار به منظور رصد و ساماندهی وارد عمل شده‌اند.

وی گفت: روزبازارها، میادین میوه و تره بار، نانوایی‌ها، توزیع‌کنندگان سموم کشاورزی، نهاده‌های دام و طیور، کالاهای اساسی، محصولات کشاورزی، انبارها، کشتارگاه‌ها، سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی، کارخانه‌های تولید خوراک دام و واحدهای تولیدی آرد از جمله مراکز مورد نظارت و بازرسی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین گشت‌های مشترک جهاد کشاورزی با دستگاه‌های اجرایی همکار شامل تعزیرات حکومتی، دامپزشکی، اتحادیه نانوایان مرکز استان، اتاق اصناف، معاونت امور دام و پلیس امنیت اقتصادی استان انجام می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: طرح نظارتی ویژه نوروز و رمضان ۱۴۰۱ از سوی این سازمان همسو با سایر سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در سطح استان در حال اجرا است.

علی تهوری افزود: این طرح با رویکردی نوین و اولویت‌های مدیریت بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی در راستای تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا با اولویت اجرای طرح شفاف سازی قیمت و همچنین پویش خرید شفاف از طریق درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای مشمول از ۱۰ اسفند ماه آغاز تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در خصوص اجرای این طرح با آرایش نظارتی متناسب با شرایط فعلی بازار و اهتمام مضاعف برای ایمن‌سازی فضای کسب و کار و تحکیم پایه‌های معیشتی مردم، ضمن بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود، توجه خاص و ویژه‌ای نیز به موضوع درج قیمت تولیدکننده بر کالاهای مشمول طرح شفاف سازی قیمت با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل داریم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که با بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای توزیع‌کننده و عرضه کننده کالاهای مشمول طرح شفاف سازی قیمت به منظور رعایت ضوابط سود مصوب توزیع تا مصرف‌کننده نهایی، نتایج مفید و موثری حاصل شود.

تهوری با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر حفظ ثبات بازار، شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار گفت: قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشور وظیفه بازرسی و نظارت در حوزه محصولات کشاورزی و پروتئینی و همچنین واحدهای نانوایی را به وزارت مذکور واگذار کرده  است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha