دستگاه‌های نظارتی بر توزیع کالا در خراسان جنوبی نظارت کنند

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: تامین کالاهای اساسی و نظارت دقیق بر روند توزیع دو وظیفه اصلی ستاد تنظیم بازار است و دستگاه‌های نظارتی بر توزیع اقلام اساسی نظارت جدی داشته باشند.

حسین موهبتی زهان روز یکشنبه در اولین نشست کارگروه تنظیم بازار استان در سال ۱۴۰۱ افزود: در جلسات کارگروه تنظیم بازار باید درخصوص کالاهای اساسی که دولت برای آن یارانه می‌دهد، تصمیم‌گیری شود تا توزیع آن به‌درستی صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: هدف ما از تنظیم بازار، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و بعد از آن نظارت بر روند توزیع است تا کالاها با قیمت تعیین‌شده به دست مصرف‌کننده برسد لذا انتظار می‌رود مردم نیز در ماه مبارک رمضان تخلفات را به مراجع ذیربط اطلاع دهند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در تعطیلات نوروزی با توجه به اینکه برخی استان‌ها با کمبود اقلام اساسی مواجه شدند اما در استان ما هیچ گونه کمبودی نبود و به میزان نیاز حتی بیشتر اقلام توزیع شد.

وی افزود: سهمیه‌ اقلام اساسی استان‌ها به‌صورت کشوری تعیین و به چند دستگاه‌ اجرایی این سهمیه اعلام می‌شود.

موهبتی بیان کرد: اقلام اساسی باید براساس چارچوب تعیین شده در حوزه‌های مختلف به‌ویژه برای مصرف‌کننده خانوار توزیع شود و سهمیه استان حتما در مبادی تعیین‌شده مصرف شود.

وی افزود: درخواست داریم در جلسات کارشناسی توافق مشترکی بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه صورت گیرد تا براساس آن و صورتجلسه تنظیم بازار، در توزیع اقلام اساسی با مشکل مواجه نشویم.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه ملاک ما در توزیع اقلام اساسی صورتجلسات تنظیم بازار است عنوان کرد: قبل از سال جدید سهمیه ۷۵۰ تن شکر تنظیم بازار تخصیصی شامل ۴۰۰ تن برای صنف و صنعت و ۳۵۰ تن برای مصرف خانوار استان تعیین شد.

وی گفت: مقرر شد از این میزان ۶۰ درصد سهمیه مذکور تا پایان سال توزیع و ۴۰ درصد تا پایان فروردین در سطح بازار و با تایید کمیسیون تنظیم بازار هر شهرستان توزیع شود که این میزان تا امروز توسط سازمان جهاد کشاورزی استان به‌طور کامل جذب و توزیع شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: بنا بر اعلام اتاق اصناف خراسان جنوبی ۲۰۰ تن شکر در اختیار صنف و ۵۰ تن در اختیار صنعت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: قیمت‌ها باید در فروشگاه‌ها نصب شود و فهرست تمامی اقلام اساسی توزیع شده توسط جهاد کشاورزی در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد تا شائبه‌ای درخصوص نحوه و محل توزیع ایجاد نشود.

خروج دام از استان مدیریت شود

موهبتی در ادامه نسبت به خروج بیش از حد دام زنده از استان هشدار داد و گفت: در این زمینه ابتدا باید نیاز استان تامین و سپس دام به خارج استان ارسال شود در حالی که با توجه به بالا بودن قمیت گوشت در استان‌های مجاور دامداران دام خود را از استان خارج می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید خروج دام از استان توسط دستگاه‌های متولی مدیریت و کنترل شود افزود: مصوب می‌کنیم هر دامداری می‌خواهد دام خود را از استان خارج کند باید با نامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، ۲۰ درصد دام را به کشتارگاه داخل استان تحویل دهد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز این روال در استان اجرا می‌شد و اکنون با توجه به فعالیت ۲ کشتارگاه صنعتی باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی بیان کرد: کشتارگاه‌های داخل استان نیز باید با قیمت منطقی دام را از دامدار خریداری کنند تا با توجه به شرایط سختی که برای تولید گوشت وجود دارد دامدار متضرر نشود.

موهبتی با اشاره به درخواست افزایش قیمت نان در استان گفت: این موضوع ابتدا باید در کارگروه تخصصی تصمیم‌گیری شود و درکارگروه آرد و نان مورد بررسی و مراحل قانونی را تمام کند، ما نیز در حداقل زمان ممکن موضوع را ابلاغ خواهیم کرد.

وی با اشاره به مشکل کمبود خودرو برای همیاران بازار جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: فرمانداری‌های همکاری کنند و خودرو در اختیار بازرسان جهاد کشاورزی قرار دهند تا مشکل حل شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: فرمانداری‌ها در شهرستان‌ها هرگونه کمبود اقلام اساسی را به سازمان جهاد کشاورزی اعلام کنند تا نسبت به تامین اقلام مورد نیاز اقدام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha