اکبر اسدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این واحدها شامل آنالنت هنر، شرکت زرین نوش، شتاب دیزل، رب زرینه و صنایع غذایی رویال پوره است.
وی افزود: این طرح در راستای ایجاد شفافیت در نظام تأمین و توزیع، ایجاد رقابت سالم در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا با رویکرد ایجاد آرامش و اطمینان خاطر اقتصادی برای مصرف کنندگان و جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی اجرا میشود.
وی در ادامه با اشاره به کاهش قیمت چهار هزار و ۵۰۰ قلم کالا با اجرای فاز اول پروژه شفافسازی قیمتها با درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات افزود: این طرح مشمول ۱۰ هزار قلم کالا خواهد شد و تا بحال چهار مرحله از آن که شامل چهار گروه کالایی مختلف است اجرا شده و در حال نهایی شدن برای سایر کالای مشمول طرح است.
وی گفت: اجرای این طرح منجر به کاهش قیمت از پنج تا ۶۰ درصدی محصولات شده است که در اول اردیبهشت ماه سال جدید نهایی خواهد شد و مدیران واحدهای تولیدی موظف هستند زیرساختهای لازم برای اجرای بهینه این طرح را تا زمان اعلام شده فراهم کنند.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب درباره پویش خرید شفاف گفت: دللالان بازار با ایجاد چرخههای زاید پخش باعث گرانی کالا شده و هزینه های اضافی را به خانوارها تحمیل میکنند که با اجرای این طرح حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمین کننده تا مصرف کننده میتواند بر روی قیمت تولیدی درج شده روی محصول اضافه شود شامل مجموع ضرایب سود پخش سراسری به میزان ۱۰ درصد و سود خرده فروشی مغازه برای کالاهای اعلام شده از هفت تا ۱۰ درصد منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب خواهد بود .
اسدی ادامه داد: در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نبوده و کالا توسط فروشگاه مستقیم از واحد تولیدی تهیه شود، میزان سود ۱۰ درصدی مدنظر برای پخش سراسری از قیمت نهایی آن کسر و کالا فقط با لحاظ سود خرده فروشی مغازه به دست مصرف کننده خواهد رسید.
وی افزود: خرده فروشان هم باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را به صورت شفاف بر روی کالاها درج کنند.
اسدی بیان کرد: وزارت صمت برای مقابله با گران فروشی، طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاهای مصرفی و سرمایهای نظیر آب معدنی، نوشابه گازدار، ماءالشعیر، آب میوه، پودر لباس شویی، دستمال کاغذی، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت، مایکرویو، تلویزیون،یخچال و فریزر آغاز کرده و در مرحله سوم با اضافه کردن لنت ترمز و فیلتر روغن و در نهایت در مرحله چهارم با ورود به عرصه حبوبات و لوازم یدکی خودرو قصد دارد به سرعت کالاهای مشمول این طرح را افزایش داده و از تضییع حقوق مصرف کنندگان جلوگیری کند.
وی با اشاره به مزایای این طرح،افزود: از این پس تخفیف های دروغین و قیمتهای غیرواقعی که برخی تولیدکنندگان با درج قیمت اضافی روی محصول که در راستای بازاریابی و جذب مشتری به فروشگاههای بزرگ از جیب مصرف کننده می دادند حذف خواهد شد و مردم با آگاهی کامل از قیمت محصول از سهم تولیدی تا شرکت پخش و در نهایت خرده فروش اقدام به خرید شفاف خواهند کرد.
میاندوآب دارای ۱۹۴ واحد صنعتی با اشتغالزایی پنج هزار و ۷۳۴ نفر و سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال یکی از شهرستانهای شاخص استان در تولید و اشتغال است .
نظر شما