ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل آغاز به کار کرد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از آغاز فعالیت رسمی ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی در آستانه آغاز سال جدید شمسی و در آستانه ورود گردشگران به این استان خبر داد.

نادر فلاحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این ستاد در محل نگارخانه شاه اسماعیل صفوی کار خود را با هدف مدیریت و هماهنگی سفرهای نوروزی ایرانیان آغاز کرده و در تمام ایام تعطیلات نوروزی دایر و فعال خواهد بود.

دبیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل افزود: این محل به عنوان دبیرخانه ستاد سفرهای نوروزی در تمام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به عنوان مرکز هماهنگ کننده اقدامات ستاد خدمات سفر با حضور نمایندگانی از اعضای اصلی کمیته های ۶ گانه عضو اصلی ستاد فعالیت خواهد کرد.

وی بیان کرد: در هر کدام از شهرستان‌های استان نیز ستاد خدمات سفرهای نوروزی کار خود را به صورت عملیاتی آغاز کرده که برگزاری نوروزگاه و برنامه‌های مختلف از جمله اقدامات این ستادها در طول نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، برنامه‌ریزی برای برگزاری ۹۶ برنامه نوروزگاه از جمله برنامه روزانه نوروزگاه در پایگاه میراث جهانی شیخ صفی در استان همزمان با تعطیلات عید امسال را از مهمترین برنامه‌های خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل ذکر کرد.

ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل آغاز به کار کرد

وی اظهار کرد: پیش از شروع به کار ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی، هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه برای آماده‌سازی استان به منظور میزبانی از مسافران نوروزی انجام شده و استان اردبیل هم‌‎اکنون آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.

فلاحی همچنین از آماده سازی ۱۵ هزار تحت در مراکز اقامتی استان اردبیل به همراه ۴۰ واحد مجتمع آبدرمانی و آبگرم درمانی در شهرستان‌های اردبیل، سرعین، مشگین شهر و کوثر خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با جامعه هتلداران استان، پذیرش فرهنگیان در اماکن اقامتی با ۵۰ درصد تخفیف و سایر گردشگران با ۳۰ درصد تخفیف انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان اردبیل بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از گسترش شیوع کرونا، نظارت دقیق خواهد کرد و بر این اساس گروه‌های بازرسی ویژه‌ای با مشارکت دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده است.

ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل آغاز به کار کرد

۱۷ موزه استان اردبیل برای بازدید گردشگران آماده‌سازی شده است

سرپرست امور موزه‌های استان اردبیل نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که همه موزه‌های استان در طول تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ برای بازدید مسافران و اهالی استان آماده‌سازی شده است.

فردین عینی افزود: ۱۷ موزه مستقل در سطح استان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر و ۶ بخش موزه‌ای در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ شب پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران نوروزی است.

وی بیان کرد: علاوه بر موزه‌های استان، ۲ پایگاه ملی شامل پایگاه ملی شهر یئری در مشگین‌شهر و پایگاه ملی کنزق در شهرستان سرعین نیز برای بازدید عموم گردشگران و مسافران در ایام عید نوروز آماده شده است.

سرپرست امور موزه‌های استان اردبیل موزه چینی‌خانه، موزه فرش، موزه باستان‌شناسی، موزه سکه، موزه اسناد خطی، کتیبه‌های سنگی، ظروف سفالی، قطعات سفالی لعاب‌دار و موزه عکس‌های تاریخی را ۹ گنجینه مهم ایجاد شده در مجموعه جهانی شیخ صفی عنوان کرد و گفت: این موزه‌ها در کنار مجموعه جهانی شیخ صفی، قابلیت بازدید توسط گردشگران نوروزی را دارند.

وی با اشاره به فراهم شدن امکان خرید الکترونیکی بلیت بازدید در همه موزه‌ها و پایگاه‌های ملی استان اردبیل اظهار کرد: در روزهای منتهی به عید نوروز ۱۴۰۱ موزه‌ها، پایگاه‌های ملی و پایگاه‌ جهانی شیخ صفی ساماندهی به امکان فروش الکترونیکی بلیت مجهز شده است.

به گزارش ایرنا، در تعطیلات عید نوروز سال گذشته با وجود شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها برای سفر نوروزی شهروندان، استان اردبیل براساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز مدیریت راه‌های کشور، در صدر سفر نوروزی سال ۱۴۰۰ هموطنان قرار گرفت و مقصد اول گردشگری کشور در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز بود.

بر اساس آمار اعلام شده، استان اردبیل در بازه زمانی ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۹ فروردین ۱۴۰۰ با افزایش ۲۰۰ درصدی تردد ایام تعطیلات عید نسبت به مدت مشابه سال قبل، در صدر سفرهای نوروزی کشور قرار گرفت و پیش بینی کارشناسان این است که امسال نیز جزو مقاصد اصلی گردشگری نوروزی هموطنان خواهد بود.

اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه تعیین شده است.

پیش از شیوع ویروس کرونا، ۳۲ واحد هتل، ۸۷ واحد هتل آپارتمان، ۹۸ واحد مهمان‌پذیر، سه واحد کمپینگ و ۲ مجتمع گردشگری در کنار ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی با ۱۵ هزار تخت اقامتی، سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی در این استان بود.

پل معلق مشگین‌شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، وجود پیست اسکی آلوارس و سرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های پر بازدید استان اردبیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha