شمار روزهای هوای پاک در بجنورد پارسال ۳۱ درصد کاهش یافت 

بجنورد-ایرنا- کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پارسال شمار روزهای هوای پاک در آسمان بجنورد ۷۳ روز بود که این رقم نسبت به سال ماقبل ۳۱ درصد کاهش یافت.

جواد عمارلو روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم مرکز استان در سال گذشته در ۷۳  روز هوای پاک و در ۲۶۰ روز هوای سالم استنشاق کردند، در این مدت کاهش کیفیت هوا در ۳۰ روز وضعیت هوای بجنورد را ناسالم برای گروه های حساس قرار داد و در ۲ روز هم هوا برای تمام گروه ها ناسالم اعلام شد.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: سال گذشته بدترین شرایط برای کیفیت هوای بجنورد در تیرماه و شهریورماه اتفاق افتاد که در ۲ روز برای تمام گروه ها ناسالم اعلام شد. 

وی افزود: شمار روزها با هوای سالم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ کاهش دارد به طوری که در سال ۹۹ مردم بجنورد در ۱۹۸ روز هوای سالم استنشاق کردند. 

وی گفت: عمده روزهای ناسالم برای گروه های حساس در سال ۹۹ در زمستان ثبت شده است، در زمستان سال ۹۹، شن و نمک پاشی برای آب کردن برف و یخ انجام شد که با خشک شدن طح خیابان، گرد و غبار آن به آسمان بلند شده و سبب آلودگی هوا شد. 

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کیفیت هوای بجنورد در سال ۹۹ در ۲۴ روز برای گروه های حساس ناسالم شد و در هفت روز در وضعیت ناسالم برای تمام گروه ها قرار گرفت. 

به گزارش ایرنا ریزگردها عمده ترین علت آلودگی و کاهش کیفیت هوا در بجنورد، مرکز استان است.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

بر اساس این گزارش آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.  

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha