وزیر کشور: شرایط برای جهش در شهرستان کلات خراسان رضوی فراهم است

مشهد- ایرنا - وزیر کشور گفت: همه چیز برای جهش در شهرستان کلات فراهم است و طی سه ماه آینده طرح جهش این شهرستان تدوین خواهد شد تا زمینه پرورش استعدادها و بالفعل شدن آنها فراهم شود.

احمد وحیدی روز پنجشنه در نشست شورای اداری شهرستان کلات در فرمانداری این شهر افزود: کلات، شهر شهید پروری است که عاری از آسیب‌های اجتماعی سایر نقاط این استان است.

وی اضافه کرد: سابقه تاریخی این شهرستان بسیار قابل توجه است، طبیعت بکر و ارزشمندی دارد و همچنین مانند سایر نقاط خراسان رضوی زیر سایه امام رضا(ع) است که امتیاز بزرگی محسوب می شود.

وزیر کشور گفت: این شهرستان پنج روخانه دائمی و سه چشمه سار، ۴۰ هزار هکتار جنگلهای اُرس و ۳۰ هزار هکتار زمین کشاوری دارد که ما تقریبا آن را در کشور نادیده گرفته ایم.

وحیدی افزود: شهرستان کلات دارای ظرفیت های قابل توجهی در حوزه پرورش آبزیان است و می‌توان زمینه پرورش ماهی خاوریار را در این شهرستان فراهم کرد و با این تفاسیر همه چیز برای پیشرفت و جهش این شهرستان فراهم است ولی به دلیل این که جمعیت این شهرستان از دهه ۶۰ تاکنون روند نزولی داشته است این جهش صورت نگرفته است.

او ادامه داد: این شهرستان با تمام ظرفیتهایش نباید محروم بماند همچنان که در راستای شعار امسال مبنی بر "تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین" می‌توان از حوزه های کشاورزی و آبزی پروری در شهرستان کلات به منطور توسعه اشتغال بهره برد و با  کمک به طرح جهش کلات مهاجرت معکوس را نیز دنبال کرد.

وزیر کشور با اشاره به قابلیت‌های صنایع دستی زنان در این منطقه مرزی در حوزه ابریشم بافی و همچنین زندگی شادمانه و گویش های مختلف در این منطقه گفت:می توان در زمینه جذب سرمایه گذاری در این منطقه تاریخی و فعال کردن ظرفیتهای گردشگری و صنایع دستی کلات برنامه ریزی ویژه ای انجام داد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، طبیعی و گردشگری، اشتغالزایی و رفع محرومیت را دنبال کرد.

وحیدی افزود:یکی از برنامه ریزی های ما برای توسعه شهرستان کلات می‌تواند فراهم کردن زمینه توسعه نوغانداری با مستقر کردن شرکت‌های کارآفرین به منطور سرمایه گذاری درصنعت نوغان داری باشد. 

او با اشاره به خروج آب رودخانه‌های دائمی کلات به سمت کشور ترکمنستان، شرکت آب منطقه‌ای استان را موظف کرد تا زمینه استفاده مرز نشینان کلات از آب  رودخانه‌های دائمی به منظور استفاده در بخش کشاورزی و دامداری را فراهم کند.

وی اضافه کرد: حفر چاه هایی با عمق سه تا چهار متر توسط کشاورزان در منطقه مرزی نمی تواند مشکلی ایجاد کند که باید مجوز آن توسط آب منطقه ای صادر شود.

وزیر کشور گفت:باید یک برنامه قوی برای توسعه شهرستان کلات داشته باشیم و قرارگاه سازندگی سپاه نیز در این زمینه یاریگر و همراه باشد.

فرماندار شهرستان کلات نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری، دامداری، کشاورزی، تاریخی و مرزی این منطقه گفت: جمعیت کلات ۴۰ هزار نفر است در حالی که در دهه ۶۰ این میزان ۲ برابر بوده است و ۸۰ درصد اقتصاد این شهرستان برپایه کشاورزی و مرتع داری است.

علی صلاحی افزود: آب پنج رودخانه دائمی و سه چشمه سار این شهرستان به سمت ترکمنستان خارج می شود که باید اجازه حفر و پمپاژ از رودخانه های بالا دست به کشاورزان منطقه داده شود.

وی همچنین با برشمردن سایر مزیتهای این منطقه ادامه داد: این شهرستان یک نقطه در تلاقی تاریخ و طبیعت است که به دلیل کمبود زیر ساخت‌ها نتوانسته ایم ازآن بهره لازم را ببریم.

فرماندار شهرستان کلات به تشریح کمبود زیر ساخت های این شهرستان اشاره کرد و گفت: از ۶۲۴ کیلومتر راه مرزی و روستایی کلات  فقط ۲۱ درصد آن آسفالت است و همچنین این شهرستان به شدت از ضعف زیر ساخت مخابراتی و اینترنتی رنج می‌برد.

صلاحی با اشاره به دستور وزیر کشور در بازدید امروز از روستای دیوارسنگ مبنی بر ایجاد بازارچه مرزی در این منطقه گفت:۲۰ محله در این شهرستان دامدار هستند که برای برق رسانی نیاز به حمایت دارند همچنین مسیر مشهد تا کلات فاقد پایگاه مرزی است که باید حمایت لازم در این خصوص صورت گیرد.

او اضافه کرد: با این که هشت رودخانه پرآب و چشمه سار در این شهرستان وجود دارد ولی مردم از کمی آب آشامیدنی رنج می برند و در زمستان نیاز به آبرسانی با تانکر به روستاها هستیم که این مشکل با حفرسه چاه در منطقه قابل حل است.

فرماندار شهرستان کلات همچنین ایجاد ساختمان مناسبی برای ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه پیام نور در این منطقه و همچنین گازرسانی به نقطه صفر مرزی با وجود خطوط انتقال گاز ترکمنستان که از این منطقه می‌گذرد و توجه به زیر ساخت گردشگری را خواستار شد.

صلاحی  با تاکید بر توجه به مسایل آبخیزداری و طرحهای آن گفت: سیل های ویرانگر و رودخانه های طغیانگر هر ساله خسارت زیادی به زیر ساخت های این شهرستان وارد می‌کند که باید اعتبارات لازم برای طرح های آبخیزداری و دیوار ساحلی به طول پنج کیلومتر به این شهرستان اختصاص یابد.

مرکز شهرستان کلات در ۱۵۸ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ در نخستین سفر استانی خود در سال جدید وارد استان خراسان رضوی شدند.

سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت در خراسان رضوی امروز پنجشنبه نیز ادامه دارد.

رییس جمهور را در این سفر وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی و نیز معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری همراهی می کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی پیش از این به ۱۷ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، گلستان و مازندران سفر کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha