۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۱۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84701535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردم از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنند

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۱۱
کد خبر: 84701535
مردم از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنند

اردبیل - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به مردم و مسافران توصیه کرد از ریختن زباله در روز سیزده بدر در طبیعت خودداری کنند.

حسن قاسم پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای پاسداری از محیط زیست و طبیعت مردم در سیزده بدر از ریختن زباله و پلاستیک در طبیعت خودداری و زباله‌ها را جمع‌آوری و در سطل‌های زباله بریزند، چرا که محیط زیست و طبیعت سالم سرمایه اجتماعی بزرگی است که ارتباط کامل با سلامت عمومی جامعه دارد.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز به ویژه در سیزده فروردین ماه (روز طبیعت) به دلیل حضور مردم و مسافران در طبیعت و تفرج گاه‌ها، حجم زیادی زباله تر و خشک تولید می‌شود، از مردم خواست زباله کمتری تولید کرده و آن را در کیسه‌های مخصوص زباله به مکان های جمع آوری زباله در شهرها منتقل کنند.

وی از تشدید و تداوم نظارت‌های زیست محیطی در این استان در ایام نوروز به ویژه روز انس با طبیعت خبر داد و افزود: ماموران حفاظت محیط زیست استان روز سیزده بدر در خروجی شهرها اقدام به توزیع کیسه های زباله و بروشورهای مرتبط خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه مردم از شکستن شاخ و برگ درختان، لگدمال کردن گیاهان و گل‌ها و هرگونه شکار و صید خودداری کنند، بیان کرد: هموطنان همچنین از خاموش بودن آتش هنگام ترک محل اتراق خود مطمئن شوند تا اتفاق ناگواری برای طبیعت اتفاق نیافتد.

وی اضافه کرد: مردم همچنین از رها کردن سبزه در طبیعت و ماهی قرمز در برکه‌ها، رودخانه‌ها و دریاها به جد خودداری کنند، چرا که رها کردن آنها اکوسیستم طبیعت را به هم می‌زند.

وی با بیان اینکه طبق هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری‌ها، در مبادی خروجی شهرها و پارک ها مراکز جمع آوری ماهیان قرمز و سبزه‌های سفره هفت سین دایر خواهد شد، ادامه داد: مردم می‌توانند آنها را به این ایستگاه‌ها تحویل دهند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین برای حفاظت از طبیعت در روز ۱۳ فروردین از مردم خواست، که در استفاده از فضاهای طبیعی منطقه با رعایت بعضی نکات، سیزده بدری به یاد ماندنی را برای خود و دیگران رقم بزنند.

قاسم پور گفت: خودداری از آسیب رساندن به درختان و مراتع، پرهیز ار ریختن انواع زباله به خصوص ظروف یکبار مصرف و مواد دیرتجزیه به عرصه های طبیعی، خودداری از آتش زدن جنگل ها و مراتع، رعایت نکات ایمنی در برافروختن آتش به منظور جلوگیری از ایجاد آتش سوزی های گسترده، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز رعایت موارد ایمنی برای در امان ماندن از خطرهای حوادث طبیعی احتمالی از جمله خواسته های اداره کل محیط زیست و دوستداران طبیعت از شهروندان استان می باشد.

وی وسعت مناطق حفاظت شده استان اردبیل را در مجموع ۱۸۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: حفاظت از محیط زیست بدون همراهی و مشارکت مردم به ویژه جوامع محلی کاری دشوار و ناممکن است.

وی با بیان اینکه ادارات حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی دارای اهداف مشترکی در امر حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی و جلوگیری از عوامل تخریب طبیعت هستند، اظهار کرد: با متخلفان و سوء‌استفاده‌کنندگان از طبیعت و محیط زیست بدون اغماض برخورد قاطع خواهد شد.

او از مردم و دوستداران محیط زیست و حیات‌وحش خواست شکایت‌ها و گزارش‌های زیست محیطی را از طریق سامانه ارتباط مردمی ۱۵۴۰، یا شماره تلفن های ۸۷  - ۳۳۷۴۰۰۸۵ و یا تلفن ادارات شهرستان‌ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، سیزده بدر میراث کهن ایرانیان و جلوه ای از آشتی مردم با محیط زیست است، روزی که مردم در طبیعت چشم نواز بهار، میهمان خوان پر نعمت خداوند هستند تا در آیینی فرح بخش، لحظاتی سرشار از شادی و نشاط را تجربه کنند و در پیوندی دوباره با محیط زیست شکرگزار نعمت‌های بی انتهای پروردگار باشند.

نام سیزده بدر همواره با قرار دادن سبزه روی ماشین، گره زدن سبزه و آرزوکردن و سپردن آن به طبیعت، بردن تنگ ماهی و سپردن ماهی قرمز عید به رود و دریا، ورزش و تفریح، طبخ غذاهای متنوع و دیگر مناسک و سنت های خاص این روز گره خورده است.

استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود از نقاط سیاحتی و طبیعی بسیار بکر با چشم اندازهای زیبا و دل انگیزی برخوردار است که به همین خاطر در سال از حدود ۶ میلیون نفر مسافر پذیرایی می کند.

استان اردبیل به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری زیستگاه مستعدی است، در این استان در مجموع ۷۱۴ گونه جانوری اعم از پرندگان، جانوران وحشی، دوزیستان، ماهیان و مارها در اکوسیستم‌های آبی و خشکی شناسایی شده که این موضوع غنای تنوع زیستی استان را نشان می‌دهد.

از این تعداد ۳۵۷ گونه مهره دار، ۲۵۷ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، ۲۹ گونه خزنده، هفت گونه دوزیست و ۱۸ گونه ماهی است.

منطقه حفاظت شده آق‌داغ به مساحت ۹۳ هزار و ۸۰۰ هکتار در شهرستان خلخال، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان به مساحت ۳۵ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است، سه منطقه حفاظت شده استان اردبیل است.

کوه سبلان از ارتفاع سه هزار و ۶۰۰ متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جزو آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل هستند.

پنج منطقه شکار ممنوع در استان برای حفظ گونه‌ها از خطر انقراض مشخص شده است: منطقه شکار ممنوع شورابیل در اردبیل با ۲۰۰ هکتار مساحت، گندیمن در مشگین‌شهر با ۳۰ هزار هکتار، دربند مشکول در گیوی با ۲۳ هزار هکتار، انزان در مشگین‌شهر به مساحت ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و خروسلو در بیله‌سوار به مساحت ۱۶ هزار و ۶۰۰ هکتار نیز جزو مناطق شکار ممنوع ثبت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha