۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲:۴۶
کد خبر: 84701804
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه از ایجاد کریدور بشردوستانه در شهر ماریوپل از روز جمعه خبر داد

تهران- ایرنا- وزارت دفاع روسیه اعلام کرد امروز جمعه یک کریدور بشردوستانه از شهر محاصره شده ماریوپل به زاپوریژیا ایجاد خواهد کرد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از خبرگزاری "تاس"، وزارت دفاع روسیه به نقل از میخائیل میزینتسف رئیس مرکز ملی مدیریت دفاع روسیه گفت که مسکو پس از درخواست امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، این کریدور بشردوستانه را ایجاد می‌کند. 

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که از صبح روز پنجشنبه در شهر بندری ماریوپل اوکراین که در محاصره قرار گرفته است، آتش‌بس برقرار کرده تا امکان تخلیه غیرنظامیان فراهم شود. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای موفقیت این عملیات بشردوستانه پیشنهاد می‌شود که این اقدام با مشارکت مستقیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ انجام شود.  

این اعلامیه به دنبال دو تلاش ناموفق برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل است که کمیته بین المللی صلیب سرخ تخمین زده است که ۲۰۰ هزار نفر در تلاش برای فرار از این شهر هستند

مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند، تاکنون ۲ هزار نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند و تنها در یک حمله موشکی روسیه به یک سالن تئاتر ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند اما روسیه حمله به غیر نظامیان و زیرساخت‌های غیر نظامی را رد کرده است. 

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha