به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری نام گذاری امسال را نیز با موضوع تولید قرار داده اند و شعار سال ۱۴۰۱ را "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرینی" انتخاب کردند.
اگر به شکل ریشه ای به این شعار بنگریم و در آن تامل کنیم درمی یابیم که یکی از الزامات و ضروریات اقتصاد جامعه و همچنین کشورمان برای رسیدن به توسعه متناسب در شان و تراز نظام جمهوری اسلامی پیاده سازی این شعار است.
در این میان نقش فعالان اقتصادی بخش خصوصی اعم از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرینان در تحقق شعار سال برکسی پوشیده نیست و آنها را باید کنار دولت یک بال دیگر پیشبرد تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی دانست.
در همین راستا، مصاحبه خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با "مهدی بخشنده، رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین" در خصوص شعار سال و نقش فعالان بخش خصوصی در پیشبرد این موضوع و راهکارهای عملیاتی سازی آنرا در ادامه از نظر می گذرانید.
ایرنا: نظرتان را در خصوص شعار سال و راهکارهای تحقق آن بیان بفرمایید.
به کارگیری مدیران اجرایی جهادی که شعار سال را اولویت خود بدانند در کنار حمایت بی قید و شرط از تولیدات دانش بنیان با ایجاد ظرفیت های قانونی و تربیت نیروی کار ماهر از راه های تحقق شعار سال است.
ابتدا باید یادآور شوم که شعار سال باید به فرمان سال تبدیل شود و توجه به آن برای مدیران اجرایی جنبه الزام آور داشته باشد، خیلی از دستگاه ها و مدیران پس از نام گذاری سال تنها اقدام به نصب بنر و نوشته در بیلبوردها کرده و یا سربرگ با شعار سال تهیه می کنند و به شعار سال که باید جنبه عملیاتی پیدا کند،نگاه شعاری دارند در حالی که مقام معظم رهبری این شعارها را با دقت و متناسب با الزامات و نیازهای اساسی کشور انتخاب و اعلام می کنند.
از سوی دیگر توجه به شعار سال ۱۴۰۱ که مقام معظم رهبری آنرا با درایت، نکته سنجی و هوشمندی "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نام گذاری کرده اند را باید شاه بیت حل مشکلات اقتصادی کشور دانست و با این دید و رویکرد به آن نگریست.
در کنار به کارگیری مدیرانی که شعار سال را اولویت خود بدانند معتقدم برای تحقق شعار سال آن دسته از مدیران اجرایی که قادر به پیاده سازی و تحقق شعارسال که باید به دید فرمان سال به آن نگاه کرد نیستند از کار خود کنار بروند و جای خود را به مدیرانی که به نام گذاری سال ها دیدگاه شعاری ندارند بدهند، در این صورت می توان به تحقق شعار سال ها بسیار امیدوار بود.
از دیگر راه های تحقق شعار سال حمایت بی قید و شرط از تولید آن هم تولید دانش بنیان و با فناوری بالا از طریق ایجاد ظرفیت های قانونی است که باید در کشورما رقم بخورد تا به اهداف توسعه ای خود دست پیدا کنیم، امروز دیگر خام فروشی، تولید محصول از انرژی ارزان و کسب درآمد ارزی از آن یک هنر نیست بلکه هنر آن است که از منابع خود با استفاده از دانش و فناوری، محصولات دانش بنیان تولید کرده و با ایجاد ارزش افزوده آنها را صادرات کنیم.
از سوی دیگر بخش زیادی از تولید در کشور ما خود را با ساختارهای جدید و فناوری های نو مجهز نکرده و قادر به رقابت با دنیا نیست و ما باید به سرعت این ساختار را نو کنیم که راه آن همان تحقق شعار امسال مقام معظم رهبری است، یعنی ناگزیر به حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان هستیم.
ناگفته نماند حمایت دولت باید از شرکت ها و موسسات تولیدی دانش بنیان واقعی باشد تا به اهداف شعار سال دست پیدا کنیم، چرا که امروزه برخی واحدهای تولیدی تنها بخشی از مجموعه و خط تولید خود را دانش بنیان کرده اند اما از همه امتیازات و مشوق های قانونی بهره مند هستند، یعنی همان گونه که فعال اقتصادی واقعی با فعال اقتصادی نما را باید از هم تفکیک کنیم در این حوزه نیز باید تمیز قائل شویم.
ایرنا: برای تحقق بخش دیگری از شعار سال، یعنی اشتغال آفرینی چه اقداماتی باید انجام داد؟
تحقق تولید دانش بنیان به شکل واقعی با خود اشتغال آفرینی نیز همراه خواهد داشت اما باید در این بین به یک نکته مهم توجه داشت که تا حدی مغفول واقع شده است که آن موضوع پرورش نیروی کار ماهر و توانمند است.
امروز اقتصاد ما به نیروی فاقد مهارت و توانمندی نیازی ندارد و اینجاست که نقش آموزش فنی و حرفه ای، دانشگاه ها و مجموعه های خصوصی برای تربیت نیروی ماهر اهمیت پیدا می کند، بنابراین مهارت یکی از ابزارهای مهم مورد نیاز در جهت اشتغال افرینی در فرایند تولید دانش بنیان است.
ایرنا: چرا خیلی از فعالان اقتصادی از افراد یا گروه های صاحب ایده و فکر که توانمندی آنها در تولید کالای دانش بنیان به اثبات رسیده است، چندان استقبال نمی کنند؟
نمی توان این مساله را به تمامی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تعمیم داد، مجموعه هایی که خواهان رشد و پیشرفت هستند از اینکه بتوانند با اتکا به دانش و فناوری افراد خلاق و توانمند محصولی مشتری پسند با هزینه کمتر و کیفیت بهتر تولید کنند، استقبال می کنند.
البته شاید این مساله به شرکت ها و واحدهایی بازگردد که در ظاهر دانش بنیان هستند اما در واقعیت توانمندی و ظرفیت لازم را برای پذیرش ایده ها و خلاقیت های متناسب با فعالیت شان ندارند.
از سوی دیگر به نظر می رسد باید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح های تشویقی را در این زمینه گسترش دهد تا صنایع و سرمایه گذاران، افراد و گروه های فعال در زمینه خلق کالاهای دانش بنیان را در کارهای تولیدی خود مشارکت دهند.
می توان برخی از منابع مالی کشور که بدون خروجی لازم و اثربخشی مناسب هدر می رود را به این کار اختصاص داد و آنها را در اختیار مجموعه های تولیدی بزرگ و موفق قرار داد تا تولیداتشان را به سمت فناوری های نو و جدیدتر پیش ببرند و در این راه از واحدهای دانش بنیان دارای ایده بهره بگیرند، چرا که بخش تولید در کشور ما ظرفیت های مناسبی برای فعالیت این گروه ها دارد.
ایرنا: از نظر شما که یک فعال اقتصادی با سابقه هستید، مهم ترین موانع پیش روی تحقق شعار سال "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" چیست؟
برای تحقق شعار سال و نداشتن مانع بر سرراه آن نیازمند مدیران جهادی و شجاع هستیم که شعار سال را به عنوان یک فرمان تلقی کنند.
معتقدم مدیریت روزمره و محافظه کارانه می تواند مهم ترین مانع در این خصوص قلمداد شود، ما به مدیران جهادی نیازمند هستیم که شعار سال را به مثابه فرمان سال تلقی کرده و با جان و دل و اعتقاد برای تحقق آن تلاش کنند.
تجربه نشان داده هرجا یک مدیر جهادی و شجاع داشتیم کارها به خوبی و مورد انتظار پیش رفته اما هرجا مدیرانی داشتیم که به قوانین ۵۰ یا ۷۰ سال پیش استناد می کردند و شعار سال را تنها یک شعار می دانستند در کارها مانع ایجاد می کردند و اجازه رشد نمی دادند.
ایرنا: نقش تولیدات دانش بنیان در توسعه و تقویت صادرات کالا چیست؟
امروز کشورهایی در اقتصاد دنیا حرفیبرای گفتن دارند که صاحب تولیدات دانش بنیان هستند و این موضوع را برای خود به عنوان یک مزیت قرار داده اند.
باید توجه داشته باشیم که سرعت تغییرات در اقتصاد جهانی بسیار شتاب گرفته و اگر نتوانیم خود را متناسب با این سرعت در این مسیر قرار دهیم بدون شک در رسیدن به اهداف توسعه ای عقب می مانیم، امروز کشورهایی در اقتصاد دنیا حرفی برای گفتن دارند که صاحب تولیدات دانش بنیان هستند و این موضوع را برای خود به عنوان یک مزیت قرار داده اند.
امروز دنیا خواهان محصولات و کالاهای دانش بنیان است و این گونه کالاها بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می کنند بنابراین تولید دانش بنیان می تواند موجب جهش در صادرات شود، البته در کنار این موضوع باید شاهد تقویت تعامل و ارتباطات بین المللی با کشورهای مختلف دنیا نیز بود.
این که ما فولاد و سیمان که از منابع خام خود و با گاز و برق بسیار ارزان تولید شده را به دیگر کشورها صادر کنیم هنر نیست چرا که اگر انرژی هایی که صرف این تولیدات شده را بفروشیم شاید سودش از تولید این کالاها بالاتر باشد، بنابراین ما باید تولید واقعی را تقویت کنیم که در واقع همان تولید دانش بنیان است.
ایرنا: امسال رشد اقتصادی هشت درصدی برای استان قزوین هدف گذاری شده است، برای تحقق این رقم چه اقداماتی باید انجام داد؟
برای رسیدن به این هدف در سطح کشور و هم نیز استان قزوین که تحقق آن در این شرایط سخت اما شدنی است باید شاهد یک جراحی اقتصادی باشیم و مدیران دستگاه های اقتصادی این جسارت و شجاعت را برای جراحی پیدا کنند.
ما باید از اقتصاد دولتی فاصله بگیریم تا بتوانیم به رشد مد نظر خود دست پیدا کنیم، از سویی دیگر ناگزیر هستیم تا تعامل و ارتباطات خود را با دنیا افزایش دهیم تا امکان نقل و انتقال فناوری و صادرات کالا را به شکل مناسب داشته باشیم.
ایرنا: همکاری اتاق بازرگانی با موسسات علمی، پژوهشی و دانشگاهی در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین چگونه خواهد بود، در همین راستا چه زمانی بالاخره شاهد پیوند بین صنعت و علم در قزوین به معنای واقعی خود خواهیم بود؟
معتقدم ارتباط بین این دو ضعیف است و با زبان متفاوت با یکدیگر صحبت می کنند و حرف همدیگر را متوجه نمی شوند، ما چندان برای علم احترامی قائل نیستیم اگرچه همدیگر را دکتر و مهندس خطاب می کنیم و به هر قیمتی می کوشیم تا مدرکی دانشگاهی دریافت کرده و وارد یکی از حوزه های کاری بشویم که در آن توانمندی لازم را نداریم.
باید کیفیت آموزش و تحصیل در کشور و استان ما افزایش پیدا کند تا فعالان بخش خصوصی به سمت استفاده از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی بروند.
ناگزیر هستیم به سمتی برویم که کسب دانش و فعالیت میدانی در عرصه های اقتصادی با هم درآمیخته شوند و این دو بخش به یکدیگر متصل شوند که دولت در این زمینه باید سیاست گذاری لازم را انجام دهد و این مهم به فرهنگ تبدیل شود.
ایرنا: ارتباطات خارجی و تعاملات بین المللی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان قزوین در سال ۱۴۰۱ به چه شکل ترسیم شده است؟
بازار کشورهای آسیایی زمینه خوبی برای فعالیت تولیدکنندگان و بازرگانان قزوینی و ایرانی است و می توان ظرفیت های جدیدی را در این خصوص خلق کرد چرا که بازار و اقتصاد کشورهای آسیایی رو به رشد است و با ما اشتراکات زیادی دارند.
فعالان اقتصادی قزوین همچنان منتظر هستند تا ببینند دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی به چه فعالیت هایی دست می زند اما جدا از این مساله تلاش می کنیم تا ارتباطات و تعاملات خود و اعضا را با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشورهای آسیایی گسترش دهیم.
بازار کشورهای آسیایی زمینه خوبی برای فعالیت تولیدکنندگان و بازرگانان قزوینی و ایرانی به شمار می رود و می توان ظرفیت های جدید را در این خصوص خلق کرد چرا که بازار و اقتصاد کشورهای آسیایی رو به رشد بوده و جمعیت قابل توجه و اشتراکات فرهنگی،دینی و تاریخی و سیاسی آنها با کشورمان می تواند به این موضوع کمک خوبی کند.
نظر شما