۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 84703686
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کمرنگی جلوه‌های نوروزی در مشهد/ انتظاری که برآورده نشد

مشهد- ایرنا- با وجود آنچه که مدیریت شهری مشهد تلاش برای استقبال از بهاری متفاوت در نوروز ۱۴۰۱ عنوان کرده بود، جلوه‌های بهاری و فضاآرایی این کلانشهر به باور جمعی از زائران و مجاوران آنچنان که ادعا می‌شد چشمگیر نبود و در حقیقت انتظارات را برآورده نکرد.

به گزارش ایرنا، مشهدالرضا (ع) به واسطه وجود مضجع شریف رضوی، سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و گردشگر است که نوروز از مهمترین مقاطع رونق گردشگری این کلانشهر است.

شهرداری مشهد طی یک دهه گذشته با راه‌اندازی "خانه بهار" به عنوان  یک جشنواره هنر شهری با مددگیری از خلاقیت‌ها، نمادهای زیبا، آثار هنرمندان عرصه های مختلف و کارشناسان امور شهرآرایی را در آستانه روزهای آغازین بهار در فضای عمومی شهر به نمایش می‌گذارد و همگام با نو شدن طبیعت درصدد نشاط بخشی به شهروندان مشهدی و زائران و مسافران نوروزی در این کلانشهر برمی آید.

جشنواره مزبور در دوره‌های مختلف مدیریت شهری با عناوین مختلفی فعال بوده است و در این دوره نیز با عنوان "جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد" از ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد که خروجی آن از نیمه اسفندماه در سطح شهر جانمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

بنا بر اعلام دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد در نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۱۸ نماد تعاملی و ۱۳ فضای مفهومی در سطح شهر جانمایی شد.

مهدی یک‌پسر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای ۲۳ آذین‌بندی در ۱۲۲ نقطه شهر مشهد، اجرای ۹ هزار مترمربع نقاشی دیواری در سطح شهر و اجرای  ۱۸ اثر نمایشی در نوروز ١٤٠١ در ۲۱ مکان‌سوژه از دیگر اقدامات این حوزه بود.

گل‌آرایی شهر بخش دیگری از اقدامات استقبال از بهار بود که بنا به گفته شهردار مشهد، حدود ۱۸ میلیون بوته گل در بیش از ۸۰۰ نقطه شهر در نوروز امسال کاشته شد و بیش از پنج هزار سبد و هزار و ۲۰۰ نماد (المان) گل نیز در سطح شهر به نمایش درآمد.

اما از نگاه زائران و مجاوران این اقدامات آنگونه که توقع می‌رفت در سطح شهر نمود نداشت و تغییرات چندانی را در فضای سبز شهر ایجاد نکرده بود.

با وجود انتقاداتی در این خصوص خبرنگار ایرنا برای اخذ نظرات به سراغ تعدادی از شهروندان و مسافران رفت که در مجموع این نظرات از نارضایی مردم از اقدامات شهرداری در آستانه بهار و نوروز ۱۴۰۱  حکایت دارد.

واگویه‌های مردم از جلوه‌های نوروزی در مشهد

با وجود صحبت‌های چند وقت گذشته شهردار مشهد مبنی بر اینکه امسال شهرداری با برنامه‌ریزی متفاوتی به استقبال بهار ۱۴۰۱ خواهد رفت، نظرات شهروندان و مسافران نوروزی حکایت از کمرنگ شدن نمادها و جلوه های شهری در نوروز امسال نسبت به گذشته دارد.

به گفته سیدعبدااله ارجائی، ایجاد ۱۴ پاویون (فضای مفهومی) اولین دسته از برنامه‌های مدیریت شهری در بهار بود که در این پاویون‌ها ۱۴ روایت مختلف برای مردم به تصویر کشیده شد، به طوری که مردم در گروه‌های خانوادگی وارد این پاویون‌ها شده و داستان‌های مرتبط با موضوع پاویون برای آن‌ها روایتگری می شد.

این درحالی است که نوروز پارسال، ۲۰۶ قطعه المان جدید شهری و بازآفرینی‌ شده به همراه  ۳۹ پرده نقاشی دیواری برای استقبال از بهار در نقاط مختلف کلانشهر مشهد برپا شد و یکی از نکات مشترکی که شهروندان در انتقاد از فضاآرایی امسال مشهد به آن اشاره می‌کردند، کاهش المان‌های نوروزی به خصوص المان‌های شاد در سطح شهر بود.

یکی از این شهروندان در خصوص المان‌های نوروزی امسال به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر من امسال المان خاصی در سطح شهر نصب نشده بود، سالهای گذشته در هر نقطه از شهر که قدم می‌زدیم، به واسطه این آثار فرزندانمان ما را مجبور به عکس گرفتن می‌کردند اما امسال شهر حال و هوای جذابی به خصوص برای کودکان نداشت.

محمد عزیزی افزود: شهرگردی و دیدن المانها از برنامه‌های ثابت نوروزی‌مان در سالهای گذشته بود اما امسال جاذبه‌ای برای شهرگردی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: امسال شهر مشهد از لحاظ زائرپذیری بسیار شلوغ و پرتردد بود و انتظار می‌رفت چهره شهر متفاوت‌تر از ماه‌های عادی سال باشد اما حتی در گل‌کاری‌ها تنوعی وجود نداشت.

این شهروند ادامه داد: کاشت گل بنفشه به‌تنهایی، جذابیت خاصی برای مردم ندارد و در حقیقت خلاقیت خاصی در گل‌کاری‌های نوروز امسال مشهعد مشاهده نمی شود.

کاهش تعداد المان‌های نوروزی 

یکی دیگر از شهروندان مشهد نیز در این خصوص گفت: تعداد المان های نوروزی در شهر بسیار کمتر از سالهای قبل بود و فقط تعدادی محدود در میادین و بلوارهای دور از حرم مطهر و محل‌های به دور از تمرکز جمعیتی نصب شده بود.

آذر عباسپور افزود: المان ها نیز به لحاظ مفهومی چندان برجسته نبود و فقط المان نماد سال (ببر) در میدان "یادگاران" واقع در بلوار فکوری مشهد به عنوان یک نماد مفهومی تا حدودی قابل قبول بود.

وی در خصوص فضای سبز و گل‌کاری‌ها نیز گفت: امسال گل‌کاری‌ها به صورت محدود است و در حقیقت شهر رنگ و بوی بهاری ندارد، گویا شهر در خواب زمستانی است.

این شهروند اضافه کرد: اطراف حرم مطهر و هسته مرکزی که محل تردد زائران است، حداقل باید به صورت ویژه گل‌کاری و فضاآرایی می‌شد، اما این اقدامات تفاوتی با سایر ماه‌های سال نداشت.

عباسپور افزود: همچنین فضاآرایی خاصی در خصوص شعار سال نظیر نصب بنر در سطح شهر به چشم نمی خورد.

یکی از مسافران نوروزی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تقریبا هر سال نوروز به همراه خانواده برای زیارت حرم رضوی و تفریح به مشهد سفر می‌کنم و همیشه فضاآرایی مشهد در نوروز جذاب‌تر از سال قبل بوده است، اما امسال تفاوت خاصی در شهرآرایی نسبت به سال های قبل مشاهده نشد.

محمد عبادی افزود: گلکاری‌ها خیلی عادی بود و در بلوارهای شهر نیز فقط بوته‌های شمشاد دیده می شد، این در حالی است که سالیان پیش بلوارهای شهر در این ایام با گلهای رنگارنگ چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال مشهد بعد از ۲ سال پذیرای زائران بود، تصور می‌شد فضاآرایی، نصب المانها و گل‌کاری‌ها شاهکاری بی ‌بدیل را به تصویر بکشاند اما متاسفانه با فضایی معمولی و عادی‌تر از همیشه مواجه شدیم.

وی که نوروز امسال همراه با کاروان به مشهد سفر کرده بود، افزود: سایر همسفرانم هم نظری مشابه نظر من دارند و در گشت و گذارهای دسته جمعی در سطح شهر همه بر این موضوع اتفاق داشتند که امسال مشهد جذاب نیست.

گل‌آرایی نوروزی در مشهد چشمگیر نبود

یکی دیگر از شهروندان مشهدی با انتقاد تند از وضعیت امسال گل آرایی شهر مشهد، گفت: طی سالهای گذشته زیبایی شهر مشهد از نظر کاشت گلهای متنوع از نظر نوع و رنگ به قدری بود که به طور یقین این شهر را مثال زدنی و منحصربه فرد کرده بود.

حامد میرسپاسی افزود: اما امسال بر خلاف اینکه انتظار میزبانی از مسافران را داشتیم و حتی طبق اخبار همه مسوولان شهر و استان نیز در این زمینه امکانات خود را بسیج کرده بودند، اما شاید به جرات بتوان گفت که در گل آرایی شهری مشهد نوعی خشکسالی و بی سلیقگی مدیریتی حاکم بود.

وی گفت: تنها گلهای قابل مشاهده در میادین شهری و چهارراههای مهم گل بنفشه به تعداد زیاد و گل شب بو هم به تعداد کمتر بود.

این شهروند با بیان اینکه جای تعجب است که بودجه های شهری را شهرداری مشهد در کجا و به چه نحوی هزینه می‌کند و آیا پاسخگوی نحوه عملکرد خود هست یا نه، ادامه داد: فضاسازی شهری در ایام نوروز یکی از اقدامات خوبی بود که همه شهرداران به آن توجه ویژه و دلسوزانه داشته اند.

وی در خصوص نصب المانهای شهری نیز گفت: همانند هرسال تصمیم گرفتیم با خانواده در ایام تعطیل برای گرفتن عکس یادگاری به سطح شهر برویم ولی با کمال تعجب المان درخور توجهی نیافتیم.

وی گفت: این درحالی است که تا قبل از آغاز سال نو تبلیغات شهری و مطالب خبری گویای تحول در نصب المانهای شهری مشهد بود، اما در کمال ناباوری المانهای جالب توجهی را در شهر ندیدیم و بعد از جستجوی اینترنتی یکی دو المان را در مکانهایی مانند کوهسنگی مشهد پیدا کردیم که به دلیل خستگی دیگر به آنجا مراجعه نکردیم.

میرسپاسی ادامه داد: این در حالی است که در سنوات قبل در جای جای شهر مشهد شاهد نصب المانهای شادی آفرین، خوشرنگ و رو ، متنوع و خاطره‌ساز بودیم.

سرما گلدهی را به تاخیر انداخت   

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طیف نظرسنجی‌ها در خصوص میزان رضایت مردم از استقبال از بهار شهرداری متفاوت است اما امسال اقدامات خوبی در زمینه استقبال از بهار صورت گرفت و رضایت نسبی نیز حاصل شد.

علی نجفی افزود: امسال ۱۸ میلیون بوته گل در ۸۰۳ نقطه شهر مشهد کاشته شده‌ است که متنوع بوده و مشتمل بر ۶۴ نوع گل بوده است.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات امسال سرمای هوا بود که باعث شد گل‌های لاله دیرتر از موعد گل بدهند، گل‌های لاله در نقاط مختلف شهر کاشته شده است اما گل‌دهی آنها به تازگی شروع شده‌است.

نجفی اضافه کرد: هزار و ۱۹۶ المان گل و المان حجمی نیز در سطح شهر اکران شد، در بخش المان های تعاملی نیز ۹۵ المان در حوزه خدمات شهری و ۱۷ المان در حوزه فرهنگی عرضه شد.

وی تاکید کرد: از نقدهای سازنده استقبال می‌کنیم اما به عنوان یک شهروند امسال وضعیت گل‌کاری‌ها و استقبال از بهار را مثبت ارزیابی می‌کنم.

مشهد شهری ملی و فراملی است و توقع‌ها و انتظارات از این شهر در مناسبت‌ها و موضوعات گوناگون متفاوت از سایر نقاط کشور است، شهری که سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی است باید در فضاآرایی ها، سلیقه همه مخاطبان را لحاظ کند، تنها پرداختن به یک بعد خاص در مقوله مهم و عمومی زیباسازی و فضاآرایی نوروزی شهر نه تنها نظر مخاطبان را جذب نمی‌کند، بلکه بازخوردهای منفی نیز به همراه دارد.

کارشناسان امر بر این باورند که بهتر آن بود که شهرداری مشهد در کنار فضاهای مفهومی، به نمادها و المانهای شاد و جذاب نیز توجه می‌کرد تا نظر همگان در این بخش تامین شود.

بر اساس اعلام معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، از روز مبعث حضرت رسول (ص) (دهم اسفند ۱۴۰۰) تا پایان ۱۳ فروردین ماه جاری بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار زائر و مسافر به مشهد وارد شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha