۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84703953
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رایزنی وزیرخارجه قطر با مقام های کشورهای عربی خلیج فارس/استقبال از آتش بس در یمن

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه قطر در تماس با همتایان عربستانی، اماراتی، کویتی و عمانی خود درباره تحولات منطقه رایزنی و از آتش بس در یمن استقبال کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری قطر (قنا)، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر در این تماس‌ها که به مناسبت تبریک حلول ماه مبارک رمضان انجام شد، با همتایان خود در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره تحولات منطقه و مسائل مربوط به این کشورها گفت و گو کرد.  

نکته قابل توجه اینکه مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رسم سنتی دیرینه با همتایان خود در کشورهای عربی و اسلامی تماس می‌گیرند و فرارسیدن ماه مبارکه رمضان را به آن‌ها تبریک می‌گویند اما مقامات قطری و بحرینی امسال، فرا رسیدن رمضان که پس از نشست «العلا» که منجر به آشتی کشورهای مصر، عربستان، امارات و بحرین با قطر شد اولین است را تاکنون به یکدیگر تبریک نگفته اند.  

قطر و بحرین بر سر پاره‌ای مسائل از جمله مرزهای آبی با یکدیگر اختلاف دارند و به نظر می‌رسد نشست العلا نیز نتوانسته است این اختلاف‌ها را برطرف کند. 

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه این کشور با وزرای خارجه عربستان، کویت، امارات و عمان تماس تلفنی برقرار کرده است. 

در جزئیات این خبر آمده است که وزیر امور خارجه قطر با شاهزاده «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان، شیخ «احمد ناصر آل محمد الصباح» وزیر خارجه کویت و «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان و شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان»  وزیر خارجه و همکاری‌های بین المللی امارات، به طور جداگانه تماس تلفنی گرفته و با آن‌ها گفت و گو کرده است. 

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه قطر در این تماس‌ها شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان درباره روابط دوجانبه و راه‌های حمایت و توسعه آن‌ها و آخرین تحولات منطقه و بین الملل با همتایان خود گفت و گو کرده است.  

استقبال قطر از آتش بس در یمن

قطر از اعلامیه سازمان ملل در باره آتش بس دو ماهه در یمن استقبال و ابراز امیدواری کرد که  این آتش بس، زمینه را برای رسیدن به یک راه حل سیاسی همه جانبه که خواسته‌های مردم یمن را محقق و باعث حفظ امنیت این کشور و منطقه پیرامون آن شود را هموار کند. 

افزون بر قطر، کشورهای لیبی و الجزایر نیز با صدور بیانیه‌هایی از آتش بس در یمن استقبال و ابراز امیدواری کردند که این آتش بس به ثبات و امنیت یمن کمک کند و موجب کاهش درد و رنج مردم آن شود.  

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز جمعه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد می‌خواهم اعلام کنم که طرف‌های درگیر به پیشنهاد سازمان ملل برای یک آتش بس دو ماهه که از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود، پاسخ مثبت دادند.  

در این بیانیه آمده است: طرفین پذیرفتند که تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و فراتر از مرزهای آن را متوقف کنند. آن‌ها همچنین برای ورود کشتی‌های سوخت به بنادر حدیده و انجام پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصدهای از پیش تعیین شده در منطقه موافقت کردند.  

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.  

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.  

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد ادامه درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha