۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۵۱
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84711755
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۵۱
کد خبر: 84711755
سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

تهران - ایرنا - پس از تحولاتی که در صحنه یمن از جمله برکناری « منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و تشکیل شورای به اصطلاح ریاستی این کشور و اعلام آتش بس به مدت دو ماه رخ داد، امروز ( یکشنبه ) پایتخت های عمان و عربستان شاهد تحرکات دیپلماتیک بود.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «الشبیبیه» عمان نوشت: امروز (یکشنبه)  در مسقط، «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه این کشور و «هانس گراندبرگ» نماینده سازمان ملل در امور یمن درباره تلاش‌های انجام شده برای تضمین ادامه آتش‌بس و ورود به یک روند سیاسی جامع تبادل نظر کردند. 

وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که «البوسعیدی» از «گراندبرگ» که به عمان سفر کرده است استقبال کرد و آن‌ها در دیدار با یکدیگر درباره تلاش‌های انجام شده برای تداوم آتش بس در جنگ یمن تبادل نظر کردند. 

این بیانیه اضافه کرد که دو طرف بر اهمیت ورود به یک روند سیاسی که آرزوهای مردم یمن در راستای امنیت و ثبات را برآورده کند تاکید کردند. 

عمان جمعه گذشته با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که شورای جدید ریاستی یمن به حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ، یافتن یک راه حل سیاسی جامع و بهبود وضعیت انسانی در این کشور کمک کند. 

عمان برای پایان دادن به جنگ هشت‌ساله در یمن نقش میانجی اصلی را بازی می‌کند. جنگی که به گفته سازمان ملل متحد حدود ۴۰۰ هزار نفر که بیشتر آن‌ها غیرنظامی بودند را کشته و بیش از ۱۶ میلیون نفر را در آستانه قحطی قرار داده است. 

 «دیوید گریسلی» هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در ریاض 

در این پیوند، رسانه‌های عربستان سعودی از سفر «دیوید گریسلی» هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل که هماهنگ کننده امور بشر دوستانه این سازمان در یمن نیز هست و  «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن به ریاض و دیدار وی با «نایف الحجر» دبیر کل شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خبر دادند.   

سفر دو نماینده سازمان ملل در امور یمن به عمان و ریاض

به نوشته رسانه‌های عربستان «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در این دیدار که در چارچوب تحرکات دیپلماتیک در صحنه یمن انجام شد مدعی شد که این شورا از همه تلاش‌های بین‌المللی برای حفاظت از نفتکش صافر و حمایت مستمر برای کاهش درد و رنج مردم یمن حمایت می‌کند. 

بر اساس بیانیه شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، در این دیدار تلاش‌های سازمان‌های بشردوستانه در یمن و تقویت هماهنگی مشترک برای حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای آتش‌بس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

در این دیدار همچنین طرح سازمان ملل برای نفتکش صافر که می‌تواند در صورت‌عدم همکاری رسیدگی به یک فاجعه زیست محیطی و اقتصادی قریب الوقوع تبدیل شود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نفتکش صافر حدود پنج سال است که در نزدیکی بندر راس عیسی در الحدیده لنگر انداخته و حاوی بیش از یک میلیون بشکه نفت سبک مأرب است.

مسوولان دولت نجات ملی مستقر در صنعا پیش‌تر نسبت به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی که عواقب آن مشخص نخواهد بود، هشدار دادند و افزوند که به علت فرسوده بودن وضعیت نفتکش صافر، این موضوع تهدید بیشتری برای یمن و منطقه محسوب می‌شود.

آنها به حادثه غیر منتظره نشت نفت به موتورخانه این کشتی بر اثر فرسودگی یکی از لوله‌ها و جداره‌های مخازن در تاریخ ۲۷ می‌۲۰۲۰ هشدار و اعلام کردند که این حادثه ممکن است باعث غرق شدن کشتی یا منفجر شدن آن شود.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.  

برخلاف انتظار سعودی ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان بویژه حمله‌های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند. هر چند گزارش‌های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی‌ها حکایت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha