۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84705986
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل متحد خرید کشتی از سوی کره شمالی را بررسی می‌کند

تهران – ایرنا – یک هیات از کارشناسان سازمان ملل متحد در حال تحقیق در مورد مالکیت مشکوک یک فروند کشتی از سوی کره شمالی در سال گذشته هستند که پیشتر به عنوان کشتی تحت پرچم کره جنوبی به ثبت رسیده بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، هیات کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در کره شمالی انتقال کشتی «اوشن اسکای» توسط یک شرکت هنگ کنگی به کره شمالی را در سال گذشته مورد بررسی قرار می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نوامبر ۲۰۱۶ در پی آزمایش هسته ای کره شمالی قطعنامه ۲۳۲۱ را تصویب کرد که به موجب آن عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم کشتی های جدید به کره شمالی ممنوع اعلام شده است. این تحریم براساس قطعنامه ۲۳۹۷ در سال بعد به کشتی های مستعمل تعمیم داده شد.

کشتی مورد بحث که ۱۱ می سال گذشته از شهر بوسان در کره جنوبی حرکت کرد. تا قبل از آن، به عنوان یک کشتی با پرچم کره جنوبی تردد می کرده است.

این گزارش حاکی است که یک دلال از چین و هنگ کنگ مارس سال گذشته میلادی به دنبال یک کارگزار مستقر در سئول بوده تا کشتی را خریداری کند. در نهایت کشتی ۴ می همان سال به خریداری ناشناس تحویل داده شده است.

شورای امنیت پس از پرتاب یک فروند موشک قاره پیمای بالستیک هواسونگ ۱۵ کره شمالی، این کشور را با قطعنامه ۲۳۹۷ تحریم کرد، اما پیونگ یانگ تاکید داشت به رغم این فشارها برنامه اتمی نظامی خود را رها نخواهد کرد.

کره شمالی ۱۶ مارس (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) موشکی شلیک کرد که احتمال می رود اندکی پس از پرتاب بر فراز پیونگ یانگ منفجر شده باشد. گزارش ها حاکی است که کره شمالی درصدد آزمایش بزرگترین موشک خود بوده است.

آمریکا و کره جنوبی در هفته های اخیر هشدار دادند که کره شمالی ممکن است در تدارک برای آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیما با برد کامل برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ باشد.

مقام های آمریکایی گفته اند دستکم دو آزمایش جدید کره شمالی معرف بزرگترین سیستم موشک بالستیک قاره پیما این کشور بوده است.

آزمایش موشکی جدید کره شمالی، دستکم سیزدهمین آزمایش موشک بالستیک این کشور در سال جاری بود. آزمایش های موشکی کره شمالی با محکومیت و انتقادهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن همراه بوده است.

به گفته کارشناسان، کره شمالی به ظاهر آماده پرتاب یک ماهواره شناسایی است که می تواند به اندازه آزمایش های تسلیحاتی این کشور مسلح به سیستم هسته ای بحث برانگیز باشد، زیرا از همان فناوری ممنوعه موشک های بالستیک در آن استفاده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha