۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبرنگار: 931
کد خبر: 84709430
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت توجه همگانی به نقش کلیدی بهداشت در سلامت جامعه

شهرکرد- ایرنا- بهداشت از ارکان اصلی حکمرانی سلامت و یکی از مهمترین بخش‌های سیاست‌گذاری کلان در کنار آموزش، رفاه و تامین اجتماعی و محیط زیست است به همین دلیل بر توسعه آن همواره تاکید شده است.

۱۸ تا ۲۴ فروردین به نام "هفته بهداشت" نامگذاری شده است و ۷ آوریل نیز روز جهانی بهداشت و روز سلامتی، فرصتی برای معرفی نگاه‌ها و نگرانی‌ها متولیان سلامت در خصوص توسعه شاخصه‌های بهداشتی، اولویت‌های بهداشت، اهمیت بیشتر پیشگیری نسبت به درمان، گسترش خدمات بیمه همگانی و کاهش نابرابری‌ها در نظام سلامت است.

بهداشت به اندازه‌ای برای بشر مهم است که برای آن یک جامعیت کلی درنظر گرفته‌اند و این امر مهم یکی از مولفه‌های سلامت زیستی برای انسان‌ها تلقی می‌شود. شعار روز جهانی بهداشت و روز سلامتی امسال، "سیاره ما،سلامت ما" است.

بزرگداشت این روز در سومین سال آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگر اهمیت سلامت را یادآور می‌شود و بی‌شک سلامتی ارزشمندترین دارایی هر فرد است. 

بهداشت علم پیشگیری از بیماری‌ها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی به‌وسیلهٔ کوشش‌های اجتماعی است که بر همین اساس، به بهداشت فردی، عمومی، روانی، غذایی و سایر موارد تقسیم می شود. بهداشت در نظر بیشتر مردم مترادف با سلامتی است که پیشگیری و درمان از ارکان آن بشمار می‌رود. 

به گزارش ایرنا، ۳۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص و ۴۰۰ پزشک عمومی و حدود سه هزار کادر پرستاری که یک هزار و ۵۵۰ پرستار آن عضو نظام پرستاری هستند و نزدیک به ۷۰۰ بهورز در ۴۸۰ بیمارستان، مرکز بهداشتی و خانه بهداشت روستایی در سیستم دولتی و در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت‌اند که متناسب با سطح‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول فعالیت هستند.

بهداشت و سلامت رویکرد مثبتی در مقابله با کووید۱۹ داشته‌اند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: روز جهانی بهداشت امسال در بحبوحه یک بیماری همه گیر و یک سیاره آلوده و بیماری‌های فزاینده دیگر مانند سرطان، آسم و بیماری های قلبی و عروقی برگزار می‌شود.

دکتر ارسلان خالدی‌فر افزود: سازمان جهانی بهداشت رویکرد توجه به اقدامات فوری مورد نیاز برای حفظ سلامت انسان‌ها و کره‌زمین را خواستار شده است.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند سالانه بیش از ۱۳ میلیون مرگ در سراسر جهان به دلیل عوامل محیطی قابل اجتناب، اتفاق می‌افتد و بحران آب و هوایی، بزرگترین تهدید سلامتی و بهداشتی می باشد که بشریت با آن مواجه است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: همه‌گیری کووید-۱۹ قدرت شفابخش علم را به ما نشان داد، ولی نابرابری‌ها در جهان ما را نیز برجسته کرد.

وی با تاکید براین مساله که این بیماری همه‌گیر ضعف‌ها در همه زمینه‌های جوامع را آشکار کرد، گفت: کرونا اهمیت ایجاد جوامع رفاهی پایدار متعهد به دستیابی به سلامت عادلانه برای نسل‌های حاضر و آینده بدون نقض محدودیت‌های زیست محیطی را به ما نشان داد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های نظام اسلامی در سال‌های گذشته جهش در ارایه خدمات سلامت و گسترش شبکه‌های بهداشت بود که به شکل محسوسی در کشور و به‌ویژه در استان چهارمحال و بختیاری محقق شد و باعث شد عدالت در حوزه درمان تا حدودی محقق شود.

خالدی‌فر تاکید کرد: گسترش خدمات بیمه همگانی از برنامه‌های مهم دولت در حوزه سلامت است که با وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی متعدد برای دولت، خوشبختانه این امر محقق شده است و امروز هر ایرانی می‌تواند صاحب دفترچه بیمه و برخوردار از مزایای آن شود و این امر درمان برای دهک‌های نیازمند نیز به طور کاملا رایگان صورت می‌گیرد.

وی افزود: تاکید متولیان سلامت استان چهارمحال و بختیاری بر اولویت داشتن بهداشت و اهمیت بیشتر پیشگیری نسبت به درمان و تقویت هرچه بیشتر شبکه بهداشت در تمامی نقاط استان است.

این پزشک متخصص یادآور شد: همت کادر درمان و پرسنل بهداشتی و درمانی استان از بهورزان، نیروهای خدماتی و پشتیبانی تا پرستاران و پزشکان و متخصصین در امر ارایه خدمات به مردم و همکاری برای مهار همه‌گیری و بیماری‌ها حتی در ایام تعطیل و روزهای نخست سال ستودنی و قابل تقدیر است و مراکز بهداشتی و درمانی استان در تعطیلات نوروزی نه تنها تعطیل نبودند، بلکه فعال تر و با آمادگی بیشتر در خدمت هم‌استانی‌ها و مسافران نوروزی بودند.

گسترش خدمات بیمه همگانی که به کاهش نابرابری‌ها در استفاده از تسهیلات درمان کمک می‌کند، از برنامه های مهم دولت است تا دسترسی آسان همه قشرها به درمان و سلامت افزایش یابد و  رفع نابرابری‌ها مهمترین دغدغه متولیان سلامت است. 

در این پیوند دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر سختی کار پزشکان، پرستاران و کادر درمان به ویژه در دوران شیوع کرونا گفت: مساله تبعیض در استخدام و دریافتی‌ها در سیستم سلامت وجود دارد که ممکن است بی‌انگیزگی ایجاد کند و از این‌رو باید برطرف شود و اگر قرار است امتیازی داده شود، این امر باید به صورت عادلانه باشد.

ارسلان خالدی‌فر افزود: سال‌های اخیر بر کادر درمان روزهای سختی گذشت، ۱۲ ساعت شیفت کاری با پوشش نفس‌گیر و در محیطی که آلوده به ویروس کروناست، ضایعات جسمی و روحی بسیاری برای کادر درمان به همراه داشت و بازنگری در به‌کارگیری نیروی انسانی در حوزه سلامت به‌ویژه در خصوص پرستاران باید صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود این سختی‌ها، اتفاقات خوبی در حوزه پزشکی و پرستاری رخ داد و علاوه‌بر اینکه کادر درمان با مداخلات به موقع و مناسب خود در امر درمان یک بار دیگر ارزش جامعه پرستاری و پزشکی را یادآور شدند و  این جایگاه شانیت دوباره گرفت.

این فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: کمبود امکانات رفاهی در استان یکی از چالش‌های جدی در خصوص ناتوانی در جذب پزشکان است و بسیاری از پزشکان پس از آنکه دوره طرح خود را در استان سپری می‌کنند به علت اینکه در استان امکانات رفاهی و خدماتی ناچیز است از استان خارج می‌شوند.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha