۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84710153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروژه قرن؛ سوئیس زباله‌های رادیواکتیو را دفن می‌کند

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 84710153
پروژه قرن؛ سوئیس زباله‌های رادیواکتیو را دفن می‌کند

تهران – ایرنا – انباشت زباله های رادیواکتیو روی زمین یک تجارت پرخطر است، اما سوئیسی ها تصور می کنند راه حل این مشکل را یافته اند که همانا دفن سوخت هسته ای در اعماق زمین در میانه خاک رس است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، آزمایشگاه بین المللی «مونت تری» سوئیس برای بررسی اثرات دفن ضایعات رادیواکتیو در خاک رس ساخته شده است.

این آزمایشگاه زیرزمینی در سراسر ۱.۲ کیلومتر تونل امتداد دارد. بیش از ۱۷۰ آزمایش برای شبیه سازی مراحل مختلف این فرآیند انجام شده است.

به گفته کارشناسان، ۲۰۰ هزار سال زمان لازم است تا خاصیت رادیواکتیویته در سمی ترین زباله ها به سطح طبیعی بازگردد.

«کریستوف نوسبام» زمین شناس و رئیس این آزمایشگاه گفت محققان می خواهند بدانند چه تاثیرات احتمالی ممکن است در ذخیره سازی وجود داشته باشد.

براساس این گزارش، سه مکان در شمال شرقی سوئیس در نزدیکی مرز آلمان برای دریافت این ضایعات رادیواکتیو شناسایی شده اند.

قرار نیست دولت سوئیس تصمیم نهایی را تا سال ۲۰۲۹ اتخاذ کند، اما احتمالا این مساله طبق سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس به همه پرسی گذاشته می شود.

در همین حال، فعالان زیست محیطی صلح سبز می گویند سوئیس در این زمینه بسیار سریع عمل می کند.

«فلوریان کاسر» مسئول مسائل هسته ای در این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: مسائل فنی بی شماری وجود دارند که حل نشده باقی مانده اند.

وی تاکید کرد که برای شروع، باید دید سیستم های موجود می توانند تضمین کنند که در صد، هزار و صدهزار سال دیگر نشت رادیواکتیو وجود نخواهد داشت.

نیروگاه های هسته ای سوئیس بیش از نیم قرن است که زباله های رادیواکتیوی را تولید کرده اند.

در حال حاضر، این زباله ها در انباری در ۱۵ کیلومتری مرز آلمان ذخیره می شوند.

سوئیس امیدوار است به شبکه ای از کشورهایی ملحق شود که به ذخیره سازی عمیق زمین شناسی نزدیک می شوند.

تاکنون تنها فنلاند سایتی برای ذخیره این مواد ساخته و سوئد نیز برای احداث سایت خود برای دفن سوخت هسته ای مصرف شده چراغ سبز نشان داده است.

کشور بعدی فرانسه است که آژانس ملی مدیریت ضایعات رادیواکتیو آن قصد دارد زباله های رادیواکتیو را در اعماق زمین در خاک رس ذخیره کند.

پس از حادثه هسته ای نیروگاه فوکوشیما در ژاپن در سال ۲۰۱۱، سوئیس تصمیم گرفت نیرو'گاههای هسته ای را بتدریج حذف کند و راکتورهای این کشور می توانند تا زمانی که ایمن هستند، به کار خود ادامه دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha