رئیس پلیس راهور استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه در هفته گذشته ترددهای درون شهری در کلان شهر تبریز بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: تمام توان نیروی انسانی خود را برای کنترل و هدایت خودروها در زمان های آغاز و پایان فغالیت مدارس اختصاص داده ایم، با این وجود ترافیک خودروها در این زمان ها در جوار مدارس به اندازه ای است که گاهی شاهد قفل شدن خیابان ها هستیم.
سرهنگ یونس منفرد با اشاره به اینکه بسیاری از مدارس، تمهیدات لازم را برای اختصاص سرویس رفت و آمد دانش آموزان ندیده اند، گفت: در بیشتر موارد شاهد نقل و انتقال هر دانش آموز با یک دستگاه خودروی سواری هستیم که در کنار رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی مانند پارک دوبله، ترافیک روان معابر شهری را با مشکل مواجه می کند.
وی اختصاص سرویس دانش آموزی توسط مدارس را ضروری دانست و از مدیران مدارس خواست از ظرفیت تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای این منظور استفاده کنند.
کمبود خودرو مشکل اساسی سرویس مدارس تبریز است
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم به دنبال آغاز آموزش های حضوری در مدارس استان و مشکلات ایاب و ذهاب دانش آموزان، کمبود شدید خودرو را مشکل اساسی تامین سرویس مدارس عنوان کرد.
اصغر شفائیه اظهار کرد: با آغاز به کار مدارس به شکل کاملا حضوری از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ که براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت گرفت سیل دانش آموزان روانه مدارس شدند و سرویس مدرسه نیاز جدی و اساسی خانواده ها شد.
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان استان ادامه داد: با بازگشایی مجموعه آموزش و پرورش و مدارس به صورت فوری نسبت به تشکیل جلسات هماهنگی با نهادها و سازمانهای مربوط و شرکت های حمل و نقل اقدام شد.
شفائیه اظهار کرد: آموزش و پرورش استان تمام تلاش خود را برای راه اندازی طرح سرویس مدارس به کار گرفته است اما در این بین کمبود خودروی مجاز به چالش بزرگ تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد:بیشتر مینی بوس ها و خودروهای سواری که در سالیان متمادی با مدارس همکاری می کردند به دلیل اینکه آموزش حضوری متاثر از ویروس کرونا تعطیل بود، با سایر شرکت ها و کارخانه ها و سازمان ها قرار داد منعقد کرده اند و در این برهه زمانی امکان ارائه سرویس در مدارس برای آنها میسر نبود و شرکت های حمل و نقل نتوانستند تعداد ماشین مورد نیاز مدارس را تامین کنند.
شفائیه اضافه کرد: به ناچار در این برهه از زمان این مسولیت به عهده خود اولیا افتاد که باعث بروز مشکلات فراوانی از جمله ترافیک سنگین در معابر شهری شد.
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، مساعدت سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد تبریز را برای رفع این مشکل ضروی دانست.
مسوول روابط عمومی سازمان تاکسیرانی تبریز هم با اشاره به اینکه قبل از شیوع کرونا در آستانه آغاز سال تحصیلی ، جلسه ای با حضور نماینده های آموزش و پرورش، شهرداری، تاکسیرانی و پلیس راهور به منظور هماهنگی های لازم برای بازگشایی مدارس برگزار می شد و شرکت های حمل و نقل تحت پوشش سازمان تاکسیرانی، آموزش و پرورش و راننده ها در سامانه سپند «سامانه پایش حمل و نقل دانش آموزی» ثبت نام می کردند، گفت: از این طریق برنامه ریزی های لازم انجام و برچسب مدارس به خودروها برای فعالیت به عنوان سرویس مدارس اختصاص می یافت.
غلامرضا برزگر با اشاره به اینکه در سال تحصیلی ۹۹_۹۸ تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ برچسب مدارس برای خودروهای تاکسی شهر تبریز صادر شد، اظهار کرد: بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی امسال غافلگیرانه بود و هیچ یک از این تمهیدات لازم برای تهیه سرویس مدارس دیده نشده بود.
وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی آموزش حضوری، بیشتر خودروهای شرکت های حمل و نقل تحت پوشش تاکسیرانی با ادارات، کارخانه ها و شرکت ها قرارداد بسته اند، افزود: امکان فسخ قرارداد یکباره برای این خودروها وجود ندارد .
برزگر در عین حال گفت: به دنبال اعلام تقاضای آموزش و پرورش، موضوع از طریق فراخوان به شرکت های حمل و نقل اطلاع رسانی شده است و تا کنون ۵۰۰ دستگاه خودرو برای سرویس مدارس شهر تبریز اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای تاکسی فعال در زمینه نقل و انتقال دانش آموزان تاکسی ون هستند، خاطرنشان کرد: برخی خانواده ها هنوز در مورد انتقال فرزندان خود با وسایل نقلیه عمومی و ابتلا به کرونا نگران هستند و از این رو تقاضا برای اختصاص سرویس مدارس هم کاهش یافته است.
مردم چه می گویند؟
رضا عطایی که فرزندش دانش آموز کلاس اول ابتدایی است، در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ترافیک شدید خیابان های تبریز در ساعات آغازین و پایانی مدارس گفت: هر چند از سرگیری آموزش حضوری به دلیل مزیت های چندباره آن برای دانش آموزان و والدین شیرین می باشد، اما ترافیک ناشی از آن کلافه کننده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا فرزندش را با خودروی شخصی به مدرسه آورده است، افزود: نخست اینکه کمتر از ۲ ماه از عمر سال تحصیلی جاری باقی مانده و یافتن سرویس مدرسه به دردسرهایش نمی ارزد؛ دوم اینکه اصولا خودروهای سرویس مدارس به دلیل شیوع کرونا، به خدمت شرکت ها و ارگان های دیگر درآمده اند و در این موقع از سال نمی توانند به خاطر ۲ ماه پول مدرسه، قراردادهای کاری شان را فسخ کنند.
لعیا حسین پور خیابانی نیز که با خودروی شخصی دخترش را به دبیرستان محل تحصیلش رسانده است، به ایرنا گفت: واقعیت این است که هیچ کس آمادگی ذهنی برای بازگشایی حضوری مدارس را نداشت و از سرگیری آموزش حضوری همه مان را غافلگیر کرد.
وی افزود: من هم مانند دیگران این طور به نظرم رسید که چون دیگر چیزی از سال تحصیلی باقی نمانده، این مدت را با خودروی شخصی، فرزندم را به مدرسه برسانم و بردارم.
وی اضافه کرد: البته استفاده از خودروی شخصی برای رساندن فرزندان به مدارس، خیابان های شهر را به شکل باورنکردنی شلوغ کرده و روال عادی رفت و آمد وسایل نقلیه را به هم ریخته است، اما چه می شود کرد، باید حوصله به خرج دهیم تا شرایط به وضعیت عادی برگردد.
به نظر می رسد بازگشایی مدارس پس از تعطیلات نوروزی در کنار مزیت های غیرقابل کتمان برای مسوولان آموزش و پروش هم پیش بینی نشده بوده و شوکی به ترافیک شهری تبریز وارد کرده است که امید است با همراهی خانواده ها و استفاده کمتر از خودروهای شخصی آن هم برای مسیرهای کوتاه خانه تا مدرسه ترافیک معابر شهری روانتر شود.
نظر شما