۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 84714645
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۹ درصد حجم مخزن سد بارزو شیروان خالی است

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵
کد خبر: 84714645
۷۹ درصد حجم مخزن سد بارزو شیروان خالی است

بجنورد-ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۷۹ درصد حجم مخزن سد بارزو این شهرستان به عنوان دومین سد بزرگ خراسان شمالی هم اکنون خالی است که این وضعیت نگران کننده است.

اسحاق خسروپناه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینک میزان حجم آب این سد ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب است که فقط ۶ میلیون مترمکعب قابل استفاده است و مابقی رسوب و آب پایدار سد است.

وی با اشاره به اینکه بارندگی ها نسبت به بلند مدت ۴۰ ساله، ۲۳ درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ورودی سد نسبت به سال قبل، ۴۰ درصد و حجم مخزن، ۵۰ درصد کاهش داشته که از ابتدای سال زراعی ورودی آب سد پنج میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بوده است.

وی افزود: این میزان حجم آب در سال گذشته، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب بود.

خسروپناه اضافه کرد: طبق گزارش هواشناسی ماه های آینده بارندگی ها زیرنرمال خواهد بود که محدودیت و ممنوعیت کشت بهاره ادامه دارد و کاهش برنامه منابع و مصارف همچنان در دستور است طوریکه آب تحویلی به حوزه کشاورزی، شرب و صنعت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون خروجی آب سد بارزو، چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب بوده است که سال گذشته این میزان، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزارمترمکعب بود.

سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از ۲ رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

خسروپناه افزود: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha