دیدار با تبار ایثار/ بیمارستان‌های عمومی به سختی جانبازان اعصاب و روان را می‌پذیرند

تهران- ایرنا- فرهنگ رفتار با جانبازان و ایثارگران به ویژه آنانی که در بخش اعصاب و روان، مراقبت و درمان می‌شوند، نیازمند بازنگری در جامعه است. این موضوع، یکی از دغدغه‌های رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر است.

بیمارستان روانپزشکی صدر، پذیرای جانبازان و ایثارگران در بخش اعصاب و روان است. این مرکز که در شهر تهران واقع است، از سراسر کشور به خانواده های ایثارگران نیز خدمات می دهد. گروه ایثار و شهادت ایرنا در دیداری که از این مرکز داشت، با مسوولان و کادر درمان آن گفت وگو کرد. 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر به خبرنگار ایرنا گفت: جانبازان با بالا رفتن سن دچار بیماری‌هایی جسمی حاد نظیر قلبی و دیابت شده اند. زمانی که می‌خواهیم بیماران را به دیگر مراکز اعزام کنیم با توجه به انگی که در جامعه به بیماران اعصاب و روان زده شده است بیمارستان‌های عمومی به سختی آنان را می‌پذیرند. 

ندا ضیاء افزود: زمانی که جانبازان اعصاب و روان دچار سکته قلبی یا مغزی می‌شوند علائم بیماری روانی آنها فروکش می‌کند و دیگر توان تکان خوردن ندارد چه برسد به اینکه بخواهد به کسی آسیب وارد کنند.

وی ادامه داد: برای اعزام جانبازان به بیمارستان‌های معین محدودیت وجود دارد، اگر از سوی متولیان امر بخشنامه‌ای در خصوص پذیرش جانبازان اعصاب و روان به بیمارستان‌های عمومی ابلاغ شود مشکل عدیده ما در این زمینه حل می‌شود.

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر یکی دیگر از مشکلات جانبازان اعصاب و روان را کمیسیون و در نظر گرفتن میزان درصد جانبازی برای آنها عنوان و تاکید کرد: چون به بیشتر این افراد زیر ۲۵ درصد جانبازی تعلق گرفته و حقوق بگیر نیستند با مشکل زیاد معیشتی مواجه اند، مسئولان باید در این زمینه تدابیری بیاندیشند.

دکتر ضیاء ادامه داد: اقداماتی در زمینه‌های مختلف نظیر حق معیشت جانبازان انجام شده اما بخشنامه‌ها در این راستا باید با توجه به شرایط روز تغییر کند.

لزوم بازنگری دستورالعمل بنیاد شهید در زمینه پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر گفت: دندان‌های بیماران اعصاب و روان به دلیل استفاده از سیگار به خاطر جنبه درمانی و داروهای اعصاب خراب شده این در حالیست که هزینه‌های دندانپزشکی بالاست و بنیاد شهید طبق دستورالعمل فقط هزینه‌های دندانپزشکی جانبازان بالای ۲۵ درصد را تقبل می‌کند.

ضیاء تاکید کرد: می‌طلبد دستورالعمل‌های بنیاد شهید در خصوص دندانپزشکی بازنگری و هزینه‌های درمانی در این زمینه به تمام جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های آنان پرداخت شود یا هزینه ها تا حد زیادی زیر پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار گیرد.

نحوه پرداخت هزینه‌های درمان 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر بیان کرد: از چند سال قبل بنیاد شهید همه جانبازان و خانوادهایشان را حتی آنهایی که از درصد جانبازی پایینی برخوردار بودند، تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داد، به همین دلیل افرادی که تحت پوشش بیمه قرار دارند برای بستری در بیمارستان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

دکتر ضیاء اضافه کرد: برخی از جانبازان یا فرزندان شهدا نیز تحت پوشش بیمه قرار ندارند، پس از  مراجعه به بیمارستان با بنیاد شهید برای تقبل هزینه بستری آنان مکاتبه می‌کنیم.

۵۰ درصد از بستری‌های بیمارستان صدر جانبازان زیر ۲۵ درصد هستند 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد از بستری‌های این بیمارستان جانبازان زیر ۲۵ درصد هستند، گفت: رسالت کادر درمان بیمارستان ارائه خدمات تخصصی با بالاترین کیفیت در چهارچوب قوانین و مقررات و استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایثارگران و عموم جامعه با حفظ کرامت انسانی و منشور حقوق بیمار است.

ارائه خدمات به ۱۰ هزار بیمار در بیمارستان صدر 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر با بیان اینکه بیمارستان روانپزشکی صدر از سال۱۳۷۷ پس از بسته شدن بیمارستان نورافشار بازگشایی شد و بیماران اعصاب و روان از آنجا به این مکان منتقل شدند، بیان کرد: این بیمارستان دارای ۴۰ تخت مصوب بستری و چهار تخت ارژانس است و تیم درمان در بخش‌های تخصصی روانپزشکی، روانشناسی، کاردرمانی، پرستاری و مددکاری به جانبازان خدمات ارائه می‌دهند.

دکتر ضیاء با بیان اینکه در این بیمارستان با ضریب اشغال بالای ۹۰ درصد فعالیت می‌کنیم، گفت: در بیمارستان صدر سالانه به هشت تا ۱۰ هزار بیمار خدمات روانپزشکی، قلبی و عروقی، داخلی و نورولوژی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای پاراکلینک شامل شک درمانی، نوار مغز و داروخانه از دیگر بخش‌های این بیمارستان است، خاطرنشان کرد: بیشتر جانبازان اعصاب و روان و خانواده شهدا برای درمان به بیمارستان روانپزشکی صدر مراجعه می‌کنند.

ضیاء با بیان اینکه در این بیمارستان تخت فقط برای بستری مردان وجود دارد، ادامه داد: در اینجا بیماران فوق حاد در نهایت می‌توانند یکماه بستری شوند، اما در بیمارستان‌های نیایش و میلاد شهریار بیماران اعصاب و روان را در زمان بیشتری می‌توانند بستری کنند.

استفاده از سختی کار برای بازنشستگی کادر درمان 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر در پاسخ به این پرشش که آیا سختی کار برای کادر درمان این نوع بیمارستان ها در نظر گرفته شده، توضیح داد: بله سختی کار شامل کادر درمان بیمارستان اعصاب و روان می‌شود اگر کسی بخواهد پیش از موعد بازنشسته شود با توجه به شرایط افراد تصمیم‌گیری می‌شود. 

ضیاء یادآور شد: کادر درمان این بیمارستان به صورت شیفتی و نیروهای اداری با ۱۷۶ ساعت کار در ماه طبق قانون کار به مراجعان خدمات ارائه می‌دهند و حقوق آنها هم براساس تعرفه در نظر گرفته شده پرداخت می شود و امثال ضریب حقوق افزایش می‌یابد.

وی افزود: چون بیمارستان روانپزشکی تک تخصصی است، درآمد زیادی ندارد، در کل دنیا هزینه‌های این بیمارستان‌ها برابر یا کمتر از درآمد آنهاست که باید متولیان امر فکری به حال این بیمارستان‌ها کنند بخصوص به بیمارستان‌های بنیاد شهید به طور ویژه کمک های مالی کنند یا قراردادهایی که با سازمان‌های بیمه تکمیلی منعقد می‌کنند یک سطح بالاتر از دیگر قراردادها باشد تا با افزایش درآمدها هزینه‌ها جبران شود هر چند اقداماتی در این راستا انجام شده اما کافی نیست.

دکتر ضیاء خاطرنشان کرد: درآمد بیمارستان روانپزشکی صدر سال گذشته به نسبت سال‌های قبل به واسطه بیمه تکمیلی بهتر بود.

کادر درمان بیمارستان روانپزشکی صدر از خانواده جانبازان و شهدا هستند

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر در پاسخ به این پرسش که در زمان خستگی چگونه خود را آرام می‌کنید و چه برخوردی با جانبازان دارید، گفت: بیشتر کارمندان این بیمارستان از همین قشر یعنی فرزندان شهدا یا جانبازان هستند به همین دلیل مشکلات این بیماران را به خوبی درک می‌کنند و بیشتر به دنبال جنبه معنوی کار هستند. 

دکتر ضیاء افزود: کسی که کاری را انتخاب می‌کند همه جوانب را در نظر می‌گیرد، افرادی که در بیمارستان اعصاب و روان کار می‌کنند باید روحیه آنها با شغلشان متناسب باشد روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران نیز با توجه به روحیه خود با آگاهی این مشاغل را انتخاب کردند و این افراد از کودکی رشد شخصیت را برای مواجه با این امور داشته اند و انعطاف پذیری و تاب آوری آنها بیش از دیگران است. برخی ها که از روحیات حساسی برخوردارند نمی‌توانند در این شغل دوام بیاورند. 

ضیاء بیان کرد: اگرچه بیماران با مشکلات اعصاب و روان حاد در این بیمارستان بستری می شوند و کادر درمان درگیر مشکلات آنها هستند اما کارمندان اینجا با جان و دل کار می کنند تا بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهند.

خاطره از جانبازان اعصاب و روان 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر گفت: ۱۰ سال قبل تا این حد تنوع دارو وجود نداشت که ما بتوانیم بیماری جانبازان را کنترل کنیم، بیمارستان بسیار شلوغ و جانبازان به دلیل مشکلات اعصاب با پرسنل درگیر می‌شدند یک بانو در اینجا کار می‌کرد و با اینکه در رشته روانشناسی تحصل نکرده بود آنقدر با جانبازان همدل بود و آنان را به آرامش دعوت می کرد که همه با او دوست می شدند و بعد از آن دیگر خجالت می‌کشید به ما پرخاش کنند، آنجا بود که متوجه شدم درس خواندن ربطی به همدلی ندارد و به درون افراد مرتبط می‌شود. 

دکتر ضیاء با بیان اینکه من هم زیاد به ملاقات بیماران در بخش می‌روم و حس رئیس و مروس بین ما وجود ندارد، افزود: جانبازان اعصاب و روان مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند آنها تمام هستی خود را فدای جامعه کردند و باز هم از سوی جامعه و حتی خانواده خود مورد بی مهری قرار می‌گیرند.

ضرورت ایجاد سیستم جامعه‌نگر برای جانبازان 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران باید یک سیستم جامعه‌نگر برای حمایت درمانی و غیردرمانی جانبازان راه اندازی کند، در این سیستم اصل کار به عهده مددکاران است مثلا از طریق تماس تلفنی آنها به بیماران یادآوری می‌کنند که داروهای خود را در زمان مشخص مصرف کنند یا مشکلات آنان را از نظر معیشتی بررسی وبرطرف می‌کنند. 

دکتر ضیاء تاکید کرد: تمام بیمارهای با استرس شعله‌ور می شود از طریق سیستم جامع نگر می‌توان استرس جانبازان را کاهش داد تا به وضعیت پایداری برسند.

توصیه به خانواده جانباز 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر اذعان داشت: بسیاری از جانبازان علاوه بر اختلال پس از سانحه به بیماری‌های دیگری نیز قلب و عروق مبتلا هستند به خانواده ها توصیه می‌شود داروهای آنان را در موعد مقرر به آنها بدهند و به موقع به پزشک مراجعه کنند تا رابطه درمانی حفظ و آرامش در خانه ایجاد شود.

ضیاء ادامه داد: برخی خانواده‌ها دیگر حاضر به پذیرش جانبازان در خانه نیستند یا فرزندان آنها به خاطر مشکل اعصاب و روان پدران، تمایل ندارند آنها در مراسم عروسیشان شرکت کنند در حالی که بینش بسیاری از جانبازان نرمال و شنیدن این حرفا از سوی خانواده برای آنها بسیار سخت است.

رفتار با جانبازان اعصاب و روان از سوی جامعه 

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر گفت: افراد از وارد شدن به بیمارستان اعصاب و روان هراس دارند در صورتی که بیرون از بیمارستان آدم باید بیشتر بترسد چراکه این بیماران با دارو تحت کنترل هستند.

ضیاء، با بیان اینکه نوع نگاه به بیمارانی که مشکلات روحی و روانی دارند و جانبازان اعصاب و روان باید تغییر کند، اضافه کرد: در سال‌های قبل زمانی که فردی دچار مشکلات روحی و روانی می‌شد به خاطر اینکه به وی انگ دیوانگی نزنند، حاضر نبود برای درمان به پزشک مراجعه کنند اگرچه اکنون نگاه‌ها کمی تغییر کرده اما جا دارد در این زمینه بیشتر فرهنگ‌سازی شود و به بیمارانی که دچار مشکلات اینچنینی هستند مانند یک بیمار جسمی نگریسته شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات جسمی راحت تر از اختلالات روانی درمان می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی افراد دچار مشکلات اعصاب و روان می‌شوند که تعادل مواد موجود در مغز آنها به هم می خورد که باید همانند بیماری‌های جسمی از طریق دارو کنترل شود.  

دکتر ضیاء یادآور شد: در فیلم‌ها از اصطلاحات درستی استفاده نمی‌شود مثلا می گویند که مگه روانی هستی این فرهنگ باید تغییر کند فردی که دچار افسردگی شده مانند کسی که دست او شکسته باید درمان شود.

مردم می توانند به عیادت جانبازان اعصاب و روان بیایند

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر بیان کرد: مردم عاددی هم می‌توانند به عیادت جانبازان اعصاب و روان بیایند، قبل از شیوع بیماری کوئید ۱۹ ملاقات‌هایی از سوی خانواده‌ها، مسئولان، خیریه‌ها از جانبازان بستری در بیمارستان اعصاب و روان صورت می‌گرفت و مراسم‌هایی نیز برای نیمه شعبان یا به مناسبت سال نو در بیمارستان برگزار می‌شد اما اکنون ملاقات‌ها برای جلوگیری از ابتلاء جانباران به ویروس کرونا بسیار محدود شده است.

دکتر ضیاء توضیح داد: قبل از بستری جانبازان در بیمارستان از آنها تست پی سی آر گرفته می‌شود، در صورتی که تست آنها  منفی بود در بیمارستان به مدت سه هفته بستری می‌شوند.

وی افزود: پزشکان عمومی با حضور در بخش و مرتب بیماران را ویزیت می کنند، اگر فردی علائمی نظیر تب بالا داشته باشد و به کرونا مشکوک باشد سریع ایزوله و قرنطینه می‌شود، اگر حال عمومی وخیمی داشته باشد به بیمارستان دیگری اعزام می‌شود و اگر حال عمومی او زیاد بد نباشد و از لحاظ روانپزشکی شرایط خوبی داشته باشد با خانواده او تماس گرفته می‌شود تا او را به خانه ببرند.

ضیاء در خصوص تزریق واکسن به پرسنل و جانبازان اعصاب و روان نیز گفت: چون جانبازان اعصاب و روان حاد هستند در نوبت‌های اولیه به همه آنها واسکن تزریق شد، کادر درمان نیز واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی با قدردانی از خیرانی که تاکنون کمک‌هایی در راستای معیشت جانبازان داشته‌اند، گفت: خیران از طریق مدیر بیمارستان و مددکاران می‌توانند به بیماران اعصاب و روان به صورت نقدی و غیرنقدی کمک کنند.

رئیس بیمارستان روانپزشکی صدر در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تامین تجهیزات و داروهای اعصاب و روان بیماران نیز گفت: چون بیمارستان تخصصی است به تجهیزات عمده ای نیاز نداریم، دستگاه شوک و تجهیزات اولیه از قبل در بیمارستان وجود داشت از نظر تامین دارو نیز مشکل خاصی وجود ندارد چراکه یکسری شرکت‌های داخلی نمونه داروهای خارجی را تولید می‌کنند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha