خراسان شمالی تابستان امسال به ۲۲۰ مگاوات برق نیاز دارد

بجنورد- ایرنا- مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: برای مدیریت خاموشی های برق نیاز به ۲۲۰ مگاوات برق داریم تا بخش خانگی درتابستان با قطع برق مواجه نشود.

علی رضا صبوری روز شنبه در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: با تدابیری که اندیشیده شده ۱۵۰ مگاوات از این میزان در تعرفه صنعتی، ۳۰ مگاوات در تعرفه کشاورزی و بقیه در تعرفه های برق دیگر مانند اداری و تجاری دیده شده تا در تامین خانگی مشکلی به وجود نیاید.

افزایش ۵ درصدی مصرف

وی با اشاره به افزایش مصرف برق در ابتدای سال جاری گفت: از ابتدای سال تا کنون مصرف برق استان پنج درصد رشد دارد.

صبوری افزود: برای تامین کسری برق به هیات دولت پیشنهاد شده است تا محاسبه تعرفه های عمومی و اداری بر اساس میران مصرف برق تغییر کند به طوریکه دستتگاه های اداری باید ۵۰درصد از کاهش مصرف برق به نسبت مصرف سال قبل خود داشته باشند.

  وی با اشاره به این که در چهار ماه پیک مصرف برق  چاه های کشاورزی از ساعت ۱۲تا ۱۸ قطع خواهدشد افزود: بر اساس این پیشنهاد از ۱۵خرداد تا پایان مردادماه برق چاه ها در پیک مصرف بار قطع در عوض از ساعت ۱۸ تا ۱۲ روز بعد برق وصل و رایگان خواهد بود.

مصرف ۵۰۰ مگاوات برق

صبوری افزود: مصرف برق استان نسبت به دیگر استان ها کم و در مجموع ۵۰۰ مگاوات است و امیدواریم با این راهکارها برق خانگی خاموش نشود.

وی یکی از مواردی که مصرف برق استان را افزایش می دهد استفاده از ماینرهای غیر مجاز دانست و افزود:با هدف تمرکز ماینرها ۱۰ مرکز متمرکز ماینر رمز ارز ایجاد شد که بهای برق مصرفی آن ها به نرخ برق صادراتی محاسبه می شود و این مراکز در مجموع ۲مگا وات برق در استان مصرف می کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان افزود: سال گذشته در بازرسی از ۱۳۸ محلی که احتمال وجود ماینر غیرمجاز وجود داشت، هزار و ۳۴ ماینر کشف شد.

افزایش تعرفه بر اساس مصرف

وی افزود: امسال بر اساس مصوبه هیات دولت مشترکان خانگی گروه بندی شده اند و   اگر مصرف برق آن ها از ۲۰۰ کیلووات در پیک مصرف افزایش یابد تعرفه های برق آنها بر اساس مقدار اضافه مصرف آن ها از ۱.۵ تا ۲ برابر تعرفه محاسبه می شود و اگر مصرف برق آن ها از دو برابر بیشتر شود بهای برق آن ها در هر کیلو وات ساعت هزار و ۴۰۰ تومان محاسبه می شود.

صبوری گفت: کنتور برق مشترکان پر مصرف نیز تغییر می کند و کنتورهایی نصب می شود که بتوانیم از راه دور ان ها را کنترل کنیم.

وی با بیان این که ۸۵درصد مشترکان برق در رنج الگو قرار دارند افزود: ۱۲درصد مشترکان تا ۱.۵برای و ۲درصد از ۱.۵ تا ۲ برابر و یک درصد هم بیش از ۲ برابر رنج الگو برق مصرف می کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که هم اینک ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند و  ۳۸۵ هزار مشترک برق در بخشهای تجاری، خانگی، ادارای و صنعتی و کشاوزی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha