۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبرنگار: 5193
کد خبر: 84726250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه زنجان: زکات فطره فقط باید برای معیشت فقرا مصرف شود

زنجان- ایرنا- امام جمعه زنجان با تاکید بر اینکه اساس و اصل زکات فطره بر این است که به هیچ وجه نباید در غیر از معیشت فقرا مصرف شود، گفت: حتی یک ریال از زکات فطره توسط مدیر یا هر فرد دیگر، در غیر از امور معیشتی مستمندان مصرف‌ شود خود او ضامن است و دهنده هیچ تقصیری در این خصوص ندارد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام علی خاتمی روز چهارشنبه در جلسه شورای زکات با بیان اینکه مصرف زکات فطره  برای گذران امور معیشتی  فقرا فتوای تمام مراجع است افزود: با وجود فقرا و یا حتی یک فقیر که در معیشت خود مشکل دارند، کسی حق ندارد زکات فطره را در خارج از این حوزه مصرف کند.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از تشکیل شورای زکات این است که جزیره‌ای عمل نشود تصریح کرد: به عنوان نمونه، فتوای همه مراجع این است که مثلا حتی اگر مسئله ترکیدگی لوله کشی مسجد یا تخریب ساختمان در میان باشد باز هم حق استفاده از زکات فطره برای تعمیرات آن وجود ندارد و صرفاً باید برای معیشت فقرا صرف شود.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه بحث مصرف زکات سایر اموال مانند زکات گندم و غیره با زکات فطریه متفاوت است اظهار داشت: در زکات گندم، جو و مانند آن پرداخت کننده می توانند حتی با وجود گرسنه و فقیر، در هر بخشی که تمایل دارد و نیت کرده است به مصرف برساند.

حجت الاسلام علی خاتمی با اشاره به تعیین زکات فطره با توجه به قوت غالب مردم هم افزود: همه باید دقت کنند آنچه را که قوت غالب آنها است انتخاب و مبلغ آن را پرداخت کنند.

وی گفت: کسانی که حداقل روزی یک وعده برنج می خورند بهتر است که با رغبت و رضایت قلبی خود بخشی از زکات فطره را برنج در نظر بگیرند.

امام جمعه زنجان در تشریح و روشنگری این موضوع اظهار داشت: به عنوان نمونه بسیار پسندیده است که اعضای یک خانواده پنج نفره، در تعیین زکات فطره، برای ۲ نفر برنج و برای سه نفر گندم در نظر بگیرند و یا برعکس برای سه نفر برنج و برای ۲ نفر گندم در نظر بگیرند.

حجت الاسلام خاتمی قیمت نوع برنجی مصرفی خانواده را ملاک تعیین حداقل فطریه در بخش برنج عنوان کرد و  گفت: میزان زکات فطریه نباید از میزان حداقلی تعیین شده کمتر باشد.

وی از زکات فطره به عنوان  زکات سلامتی اعضای خانواده و بیمه آنها نام برد و افزود: حتی افراد می‌توانند در صورت امکان بیش از حد معین زکات فطره تعداد خانواده خود در نظر بگیرند.

امام جمعه زنجان تاکید کرد: اگر میزان زکات بیشتر از حد تعیین شده باشد نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه بسیار هم شایسته  است چون هر چه میزان زکات فطره افزایش یابد به فقرا کمک های بیشتری می شود و اثرات بهتری خواهد داشت.

حجت الاسلام خاتمی در ادامه به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با کمک مردم و خیرین هم اشاره کرد و گفت: قبل از کرونا با تشکیل جلسه برای جمع‌آوری کمک و برگزاری گلریزان برای آزادی زندانیان غیر عمد، نزدیک به ۲۰۰  تا ۳۰۰ میلیون تومان جمع آوری می شد اما در شرایط کرونایی با ورود صدا و سیما به این موضوع، کمک ها افزایش بسیار چشمگیری داشت که در سال گذشته به ۹ میلیارد تومان رسید.

امام جمعه زنجان در خصوص کمک های  افراد به ظاهر غیر مقید و مذهبی به آزادی زندانیان غیر عمد هم گفت: هرگز نباید از ظاهر افراد، باطن آنها را قضاوت کرد و دریافت کمک آنها نه تنها مانعی ندارد بلکه حتی ممکن است که با ورود آنها به این حوزه، در تغییر نگرش و مسیر زندگی آنها هم موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha