استاد دانشگاه: برنامه‌های یادمانی برای نهادینه کردن آثار سعدی کافی نیست

شیراز-ایرنا-رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت:برای نهادینه کردن آثار سعدی در جامعه می‌بایست اقداماتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی متناسب با ذائقه جوانان انجام می‌دادیم اما از آنجا که سعدی را تنها در برنامه‌های یادمانی و یادروزی نگه داشتیم نتوانستیم به این مهم دست یابیم.

محمد مرادی جمعه در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: می‌بایست اقدامات قابل توجهی در قالب سینما، پویانمایی، بازسُرایی و تولید آثار موسیقایی متناسب با ذائقه جوانان برای درونی کردن آثار سعدی در جامعه انجام می‌دادیم اما از آنجا که سعدی را تنها روی کاغذ و در برنامه‌های یادمانی و یادروزی نگه داشتیم نتوانستیم به جذب مخاطب و نهادینه کردن اندیشه‌های این شاعر در جامعه بپردازیم.

متناسب نبودن سرعت تغییرات جهان با سرعت تولیدکنندگان فرهنگی 

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز ادامه داد: متأسفانه سرعت تغییرات جهان معاصر بیشتر از سرعت تولیدکنندگان فرهنگی است که در حوزه معرفی آثار سعدی تلاش می‌کنند.

مرادی اضافه کرد: گلستان که یکی از تأثیرگذارترین کتاب نثر در ادبیات فارسی محسوب می‌شود، نوشته شاعر و نویسنده پُرآوازه ایرانی سعدی شیرازی است که نگارش این کتاب کمتر از یک سال پس از تدوین بوستان، در اول اردیبهشت سال ۶۵۶ هجری آغاز شد و به همین دلیل است که نخستین روز اردیبهشت ماه را به نام سعدی شیرازی نام‌گذاری کرده‌اند.

استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: سعدی که ملقب به افصح المتکلمین است در عرصه فرهنگی ما از جایگاه ویژه‌ای در شعر و نویسندگی بهره می‌برد و می‌توان گفت در زبان فارسی کسی مانند سعدی نتوانسته آموزه‌های خود را با کلام و زبان به مردم منتقل کند.

وی اضافه کرد: سعدی در کنار برخورداری از دو ویژگی شاعری و نویسندگی، یکی از بزرگترین حکما و دانشمندان اخلاقی زبان فارسی به شمار می‌رود.

نمود آموزه‌های سعدی در کشورهای مختلف

این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر ما نگاهی به گذشته زبان فارسی و حتی زبان‌ کشورهای مجاور بیاندازیم متوجه خواهیم شد که از زمان حیات سعدی، سُخن، کلام و مَنشِ این شاعر بزرگ فراگیری دارد و حتی آموزه‌های سعدی در کشورهای مختلف نمود پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: سعدی در زمان خودش هم مدعی است که در تمام اقلیم شناخته شده آن دوران، اگر مجلسی بر پا شود، در آن مجلس حتما از مقالات و سخنان سعدی استفاده می‌شود؛ همان گونه که در یکی از ابیات خود اشاره می‌کند: «هفت کشور نمی‌کنند امروز، بی‌مقالات سعدی انجمنی»

مرادی یادآور شد: هر چه به سمت دوران معاصر حرکت می‌کنیم به دلایل مختلفی شاهد دور شدن مردم و جامعه از آموزه‌های سعدی و به فراموشی سپردن این شاعر بزرگ هستیم. این در حالیست که سعدی با آثارش کمک شایانی به تناسب بخشیدن به پیکره زبان فارسی، وسعت بخشیدن به دایره واژگان فارسی و گسترش ضرب‌المثل‌ها کرده و در زمینه آموزشی و تعلیم و تربیت جزو پیشگامان بوده و حتی نگاه عرفانی و اخلاقی و اندیشه‌هایش بیش از حافظ، مولوی، فردوسی و نظامی فراگیری داشته است.

ایجاد گُسست بین ایرانیان و سعدی از دوران قاجار

این شاعر ادامه داد: متأسفانه از یک زمان، گُسستی بین ایرانیان و سعدی ایجاد می‌شود. البته فراگیری لایه‌هایی مثل زبان‌وَرزی و ضرب‌المثل‌های سعدی به حدی زیاد بوده است که در سده اخیر باز هم نشان و تأثیرات فرهنگ سعدی را به صورت پنهان و بدون اینکه مخاطبان بدانند در زبان فارسی حس می‌کنیم.

وی اضافه کرد: برخی منتقدان معتقد هستند که زبان امروز ما همان زبان تکامل یافته سعدی است. در حقیقت نوع آمیختگی زبان فارسی و عربی هم که در زبان سعدی وجود دارد در روزگار ما به صورت متعادل یعنی بدون عرب‌زدگی و خروج از قواعد اصلی دستور زبان فارسی دیده می‌شود.

مرادی بیان کرد: از اواخر دوران قاجار به دلیل تغییر ذائقه برخی از روشنفکر مآبان ایرانی که به گسترش ادبیات سایر کشورها و بهره‌گیری از شیوه‌های تربیت جدید در کتب آموزشی علاقه‌مند بودند، شاهد فاصله گرفتن از ادبیات مکتب‌خانه‌ای و کم‌رنگ شدن نقش سعدی در زندگی ایرانیان بودیم.

 به حاشیه راندن سعدی با خَلق چارچوب جدید شهر

وی ادامه داد: در گذشته، هر فردی در ایران قصد داشت آموزش‌های ابتدایی برای زندگی را فرا بگیرد حتما به خواندن آثار سعدی می‌پرداخت و اندیشه‌ها و آموزه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زندگی او جاری می‌شد، به گونه‌ای که اجداد ما تا پایان زندگی خود، هر زمان که می‌خواستند حکایت و تمثیلی بیان کنند از زبان و اندیشه‌های سعدی استفاده می‌کردند.

مرادی اضافه کرد: برخی از منتقدین در دوران قاجار و پهلوی اول به حدی دچار افراط در سعدی‌گریزی و تخریب آثار و اشعار سعدی شدند که باعث به حاشیه راندن سعدی نزد اربابان دانش شدند.

استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: همچنین خَلق چارچوب جدید برای شعر فارسی نیز تأثیر قابل بر به حاشیه راندن سعدی گذاشت. این چارچوب جدید که بیشتر به دنبال ابهام و رَفتن به سمت لایه‌های درونی شعر بود در تقابل با شعر سعدی قرار داشت و همین مسئله موجب شد شاعران علاقمند به شیوه نیما و جریان‌های شعر نو نیز به مخالفت با سعدی بپردازند.

آسیب جدی به بنیه زبان و ادبیات فارسی با سعدی گُریزی

مرادی بیان داشت: متأسفانه شاعران و منتقدانی که با سعدی مخالفت داشتند غافل از این بودند که مخالفت آنها مخالفتی فرهنگی است که ممکن است آسیب‌های جدی به بنیه زبان و ادبیات فارسی بزند.

وی عنوان کرد: شاید تا چند دهه قبل هم آثار و آموزه‌های سعدی در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه وجود داشت و همین مسئله باعث می‌شد مخاطبان ارتباط بیشتری با اندیشه‌ها و آثار سعدی برقرار کنند.

مرادی گفت: متأسفانه در دو یا سه دهه اخیر فضای مجازی سبب شده که آثار یکبار مصرف سریع در اختیار مخاطبان قرار بگیرد و ما با جهانی رو به رو شویم که گسستی بین مردم و آثار درجه اول ادبیات کلاسیک مانند اشعار سعدی ایجاد شود.

کم‌کاری مسئولان و متولیان فرهنگی در جهت گسترش تفکرات سعدی

وی افزود: در شرایط کنونی رسانه‌های کشور در شتاب و سرعتی که در انتشار آثار تبلیغاتی رسانه‌های غربی و حتی داخلی دارند نتوانستند خود را پایا پای پیش ببرند و آثار فرهنگی گذشته را بازتولید و با ویژگی‌های لازم در جهان مدرن سازگار کنند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: هرچند بین مخاطبان خاص و دانشگاهی در برخی از برنامه‌ها جنبه‌های مثبتی از اندیشه‌ها و اشعار سعدی را می‌توان دید اما به دلیل عوامل تاریخی و کم‌کاری که مسئولان و متولیان فرهنگی در گذشته داشتند، اندیشه، عشق ورزی، فلسفه، عرفان و اخلاق آموزشی و اجتماعی سعدی به حاشیه رفته است.

اول اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به نام روز بزرگداشت سعدی شیرازی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha