۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84730747
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقرار بیش از ۸ هزار عنصر تروریستی داعش در عراق

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۰
کد خبر: 84730747
استقرار بیش از ۸ هزار عنصر تروریستی داعش در عراق

تهران-ایرنا- منابع خبری عراق از استقرار بیش از ۸ هزار عنصر گروه تروریستی داعش در این کشور خبر دادند.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا به نقل از خبرگزاری المعلومه، حدود چهار هزار تن از این عناصر داعش در حال حاضر در عراق  فعال هستند و نیمی دیگر به طور پنهانی فعالیت می‌کنند که بیشتر در استان‌های سنی‌نشین عراق مستقر می باشند. داعشی ها در عراق به دو بخش سیاسی و نظامی تقسیم می شوند که هر دو گروه در یک مسیر حرکت می کنند.

دیروز «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح از بازگشت مجرمان به صحنه سیاسی عراق به شدت انتقاد کرد و از دستگاه قضایی عراق خواست تا با اتخاذ تصمیم مناسب و مجرم دانستن این افراد، درس سختی به آنها بدهد.

العامری با انتقاد شدید از بازگشت برخی از سران مجرم جریان‌های سیاسی به عراق گفت: از بازگشت کسانی که زمینه را برای نفوذ داعش در عراق فراهم کردند، بسیار متعجب هستیم.

«مهدی تقی الامرلی» رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق هم با صدور بیانیه‌ای بر مخالف خود با بازگشت داعشی‌های سیاسی که زمینه را برای ورود تروریست‌های داعش به عراق فراهم کردند، تأکید کرد.

رئیس فراکسیون بدر افزود: ما با شدیدترین لحن، بازگشت داعش سیاسی به عراق از دریچه فتنه و شعارهای فرقه‌ای بعثی‌ها و عناصر القاعده که راه را برای ورود تروریسم و تکفیر داعش هموار کرده است، محکوم می‌کنیم.

«رافع العیساوی» وزیر اسبق دارایی و «علی حاتم سلیمان» از سران عشایری استان سنی نشین الانبار عراق، دو چهره معروف به داعش سیاسی هستند که به دلیل حمایت آشکار از تروریسم در ۲۰۱۴ و اتهام آنها به وارد کردن داعش به استان الانبار در غرب عراق، تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق قرار گرفتند و در نتیجه از کشور متواری شدند، اما هر دوی این چهره ها، در روزهای گذشته با پاره ای توافقات سیاسی شائبه انگیز و بخشش از پاره ای اتهامات، به عراق بازگشته تا فعالیت سیاسی خود را دوباره از سرگیرند.

گزارش ها درباره رافع العیساوی حاکیست که این شخصیت سیاسی اهل سنت متهم به پرونده های تروریستی و فساد، در نتیجه تضمین های سیاسی که از برخی احزاب سیاسی حاکم در عراق گرفت، در ۲۷ خردادماه ۱۳۹۹ خود را داوطلبانه تسلیم دستگاه قضایی عراق کرد تا متعاقبا دادگاهی در بغداد در ۲۲ فروردین ماه گذشته او را از بخشی از اتهامات مربوط به فساد تبرئه کرد، اما هنوز بقیه پرونده های او در خصوص فساد و تروریسم تحت پیگرد قضایی هستند.

با وجود اینها، العیساوی به شهر فلوجه در الانبار بازگشت و مورد استقبال عشیره خود قرار گرفت و متعاقبا «خمیس الخنجر» رییس ائتلاف «العزم» (اهل سنت) از او در بغداد استقبال کرد و به او پیشنهاد پیوستن به صفوف این ائتلاف داد تا فعالیت سیاسی را از سرگیرد.

از طرفی «علی حاتم سلیمان» از روسای بزرگ عشایر «الدلیم» در الانبار و متهم به حمایت از تروریسم داعش چهارشنبه گذشته (۳۱ فروردین ماه گذشته) بدون اطلاع قبلی حضور خود را در بغداد اعلام کرد و گفت درصدد مقابله با فاسدان، عادی سازان با رژیم صهیونیستی و مدعیان زعامت سیاسی اهل سنت است.

درباره او نیز گفته می شود که براساس توافق های سیاسی شائبه انگیز بوده که هنوز ماهیت واقعی این توافقات آشکار نشده و فقط پاره ای گمانه زنی ها در خصوص آن صورت گرفته است.

همزمان با بازگشت این دو چهره اهل سنت که هر دو از استان الانبار هستند گزارش های خبری حاکی است که «احمد العلوانی» دیگر متهم به همکاری با تروریسم که در زندان به سر می برد، به تازگی به مرکز پلیس در منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد با هدف آزادی متعاقب او انتقال داده شده است.

رسانه های و شبکه های اجتماعی عراقی امروز تصویری از العلوانی را منتشر کردند و گفتند او در حال راهی شدن به مرکز پلیس منطقه امنیتی سبز است تا متعاقبا زمینه آزادی او فراهم شود.

احمد العلوانی نیز از شخصیت های سیاسی معروف اهل سنت و اهل استان الانبار است که در دولت دوره دوم دولت «نوری المالکی» به جرم حمایت و همکاری با تروریسم دستگیر و به زندان افکنده شد.

«طارق الهاشمی» معاون اسبق رییس جمهوری عراق و «اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا نیز چهره های دیگری هستند که برخی از منابع گفته اند که احتمالا در معرض بخشش قرار گرفته و به عراق برمی گردند تا فعالیت سیاسی خود را بعد از سال ها، از سرگیرند.

عراق در دسامبر سال ۲۰۱۷ پس از حدود سه و نیم سال درگیری با داعش که حدود یک سوم کشور را اشغال کرده بود، آزادسازی تمام سرزمین‌های خود از چنگال این گروه تروریستی را اعلام کرد، اما عناصر باقی مانده‌ای از داعش هنوز در مناطقی از بغداد، صلاح الدین، دیالی، کرکوک، نینوا، الانبار فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha