۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۲:۰۶
کد خبر: 84772791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

العامری؛ یک بار دیگر پس از چند سال در کرکوک

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۲:۰۶
کد خبر: 84772791
العامری؛ یک بار دیگر پس از چند سال در کرکوک

بغداد- ایرنا - «هادی العامری» رئیس سازمان بدر و فرمانده سابق در نیروهای الحشد الشعبی در دوره مبارزه با گروه تروریستی داعش (۲۰۱۴-۲۰۱۷) روز دوشنبه به طور غیرمنتظره‌ای با جمعی از فرماندهان الحشد اشعبی در کرکوک تشکیل جلسه داد.

به گزارش ایرنا، العامری سال‌ها پس از پایان قلمروگشایی گروه تروریستی داعش، بار دیگر این بار در کرکوک غنی از نفت با جمعی از فرماندهان الحشد الشعبی پیرامون افزایش حملات اخیر داعش در این منطقه تشکیل جلسه داد.

تاکنون گزارش مفصلی از جزئیات این گفت وگوها پخش نشده اما رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع آورده‌اند که العامری در دیدار با فرماندهان الحشد الشعبی و نیز «راکان الجبوری» استاندار این استان، اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کرکوک و وضعیت عمومی استان را بحث و بررسی کرده‌اند.

آن طور که برخی رسانه‌ها گزارش دادند، رئیس ائتلاف الفتح خواستار بازخواست سران امنیتی مقصر در نقض‌های امنیتی اخیر کرکوک شد.   

بر اساس بیانیه دفتر العامری، او همچنین در مجالس عزای شهدای اخیر (کشاورزان مشغول دروی محصول گندم) در جنوب کرکوک شرکت کرد؛ کسانی که مورد حمله‌های اخیر گروه تروریستی داعش قرار گرفتند.

داعش در شدیدترین حمله تروریستی در ۲۳ ماه می گذشته (۲ خرداد ۱۴۰۱) در کرکوک و دیاله شمال و شمال شرقی عراق باعث کشته شدن ۱۲ نفر شد که ۱۱ نفر از قربانیان، زن و کودک بودند.

داعش با استفاده از پوشش توفان‌های اخیر خاک در این کشور، روستای «سامی العاصی» از توابع بخش «تازه» و «بشیر» در جنوب استان کرکوک را هدف قرار داد و به روستائیان و مزارع آنها حمله کرد که در نتیجه آن ۶ روستایی کشته شدند.

گروه تروریستی داعش در این حمله محصولات کشاورزی و سه خودرو روستائیان به علاوه  ۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی را به آتش کشید.

این گروه تروریستی در همان شب «روستای الاصلاح» از توابع بخش «جلولاء» در شهرستان «خانقین» شامل استان دیاله را هدف قرار داد و ۶ نفر را در این روستا به قتل رساند که چهار تن از کشته‌ها از یک خانواده بودند و هفت تن دیگر را زخمی کرد.

صاحب نظران سفر العامری به کرکوک را مرتبط با گسترش حملات اخیر گروه تروریستی داعش در این منطقه اما عده‌ای دیگر آن را مرتبط با ابراز نگرانی‌های «هیات هماهنگی گروه‌های مقاومت در عراق» مبنی بر آموزش گروه‌های مسلح برای ایجاد ناامنی در استان‌های جنوب و مرکز عراق می‌دانند.

براساس این گزارش، حزب دمکرات کردستان عراق که در نتیجه اقدام نظامی دولت عراق در سال ۲۰۱۶، نیروهای مسلح وابسته به این حزب از استان کرکوک بیرون رانده شدند، درصدد بازگشت و سلطه مجدد بر کرکوک است.

در همین پیوند، حزب کارگران کردستان اتهامی جدی به حزب بارزانی وارد کرده و مدعی شد حزب دموکرات به ترکیه کمک می‌کند تا شمال عراق را تحت کنترل خود درآورد.

«کاوه شیخ موس»، عضو کمیته روابط حزب کارگران کردستان، تصریح کرد: حزب دموکرات امکاناتی را در اختیار نیروهای ترکیه قرار می‌دهد تا بتوانند نفوذ خود را گسترش داده و مناطق وسیعی را در اقلیم کردستان کنترل کنند.

برخی گزارش ها حاکی است که بخشی از اهداف گروه‌های مسلح آموزش دیده در اربیل برای ایجاد ناامنی در استان‌های جنوب و مرکز عراق، تضعیف دولت مرکزی در کرکوک و سلطه مجدد بر این استان غنی از منابع انرژی نفت و گاز است.

از این رو، نیروهای الحشد الشعبی عراق همزمان با افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش، عملیات‌های نظامی گسترده‌ای را در استان کرکوک با هدف تعقیب و سرکوب هسته‌های این گروه تروریستی آغاز کرده‌اند.

«علی الحسینی» سخنگوی فرماندهی محور شمالی در نیروهای الحشد الشعبی در اظهاراتی پیشتر گفته بود که نیروهای اطلاعاتی الحشد الشعبی در محور شمال در پی حمله اخیر گروه تروریستی داعش، عملیات امنیتی برای شناسایی باندهای داعش آغاز کرده‌اند.

وی اضافه کرد که با وجود اینکه این گروه تروریستی از شرایط بد هوایی برای دست زدن به حملات خود استفاده کرد اما تیپ‌های ۱۶ و ۵۶ حشد الشعبی با همکاری نیروهای پلیس مرکزی عراق موفق به قتل دو عنصر داعشی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha