۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 84731011
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

نگرانی از قدرت گرفتن لو پن؛ عامل پیروزی مکرون

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 84731011
نگرانی از قدرت گرفتن لو پن؛ عامل پیروزی مکرون

تهران- ایرنا- نگرانی از قدرت گرفتن حزب راستگرای افراطی «مارین لو پن»، آرای نامزدهای ناکام دور نخست انتخابات را به سمت «امانوئل مکرون» متمایل کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نظرسنجی‌ها از طرفداران نامزدهای اصلی دور نخست انتخابات نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از پیروزی مکرون در انتخابات دیروز از جلب آرای طرفداران ژان لوک ملانشون نامزد حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، یانیک ژادو نامزد حزب «اروپ- اکولوژی وسبزها» و والری پکرس نامزد حزب جمهوری‌خواه حاصل شده است.

از این افراد دو تن، ژادو و پکرس، حمایت صریح خود را از مکرون اعلام کرده و هوادارانشان به تمدید دوره ریاست جمهوری او تشویق کردند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که ۶۵ درصد از هواداران ژادو و ۵۳ درصد از هواداران پکرس به مکرون رای دادند.

همین نظرسنجی ها از انتقال ۴۲ درصد از آرای هواداران ملانشون به مکرون حکایت دارد. این در حالی است که وی بارها در مورد خطر به قدرت رسیدن مارین لو پن هشدار داد و اما با مخالفت جدی با سیاست های پنج سال گذشته دولت مکرون از وی حمایت نکرد.

ملانشون با کسب ۲۲ درصد آرا و با اختلاف کمی نسبت به مارین لو پن از راهیابی به دور دوم باز ماند.

نظرسنجی نشان می دهد که با وجود ۴۲ درصد از هوادارانی که به مکرون رای دادند، همانطور که پیش‌بینی می شد ۲۴ درصد آنان در دور دوم انتخابات شرکت نکردند و ۱۷ ردصد آنان نیز رای سفید به صندوق انداختند.

ملانشون در نخستین واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گفت: لو پن شکست خورده است و فرانسه به وضوح از سپردن آینده خود به او امتناع کرده که این خبر بسیاری خوبی است.

وی ادامه داد: مکرون نیز بدترین رئیس جمهور جمهوری پنجم است که انتخاب شده است. او در اقیانوسی از آرای ممتنع، سفید و باطل شناور است.

نظرسنجی ها همچنین نشان می دهد که لو پن توانسته در انتخابات دیروز ۷۳ درصد آرای دیگر نامزد تندرو دور نخست انتخابات اریک زمور را از آن خود کند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو دور برگزار شد. دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ۲۰۲۲ روز ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد و  مکرون  با کسب ۲۷.۶ درصد آرا و مارین لو پن با ۲۳ درصد به دور دوم راه یافتند. دور دوم نیز دیروز یکشنبه ۲۴‌آوریل (۴ اردیبهشت) برگزار شد. رویارویی دیروز دو رقیب با ۵۸.۵۵ درصد رای مکرون در برابر ۴۱.۴۵ لو پن پایان یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha