حضور بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در مدارس/ در برخی دبیرستان‌ها رشته ریاضی تعطیل شد

تهران-ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در مدارس حضور پیدا کردند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمد مهدی کاظمی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مشاغل اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دولت نیازمند همراهی همه رسانه ها هستیم، رسانه‌ها نقش آفرین هستند،اجرای سند با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها محقق می‌شود.

وی افزود: بر اساس تأکید سند تحول، همه دستگاه‌ها موظف هستند که در راستای تحقق اهداف سند با آموزش و پرورش همکاری کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موضوعات مهم چند وقت اخیر آموزش و پرورش، بازگشت آموزش حضوری بود، فعالیت مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله ۲ سال با وقفه همراه بود که پس از ۲۵ ماه با تلاش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین همکاری اولیا، معلمان و یاری رسانه ها بازگشایی حضوری اتفاق افتاد.

وی گفت: پس از اینکه مقرر شد آموزش در مدارس به صورت حضوری صورت بگیرد بیش از ۹۲ درصد دانش آموزان متوسطه در مدارس حضور پیدا کردند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در ۴۵ روز باقی مانده از سال تحصیلی باید اقداماتی صورت گیرد  که بخشی از عقب‌ماندگی‌های آموزشی دانش آموزان جبران شود.

کاظمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ‌هایی برای جبران افت تحصیلی دانش آموزان صورت گرفته است، یادآور شد: امیدواریم با حمایت دولت برای دانش‌آموزانی که دچار افت یادگیری شده‌اند، امکان برگزاری دوره‌هایی در برخی دروس در تابستان وجود داشته باشد.

وی همچنین با اشاره موضوعات تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین اظهار کرد: باید برای تربیت نسلی پویا و خلاق برنامه‌ریزی شود، در واقع سواد اقتصادی دانش آموزان و مهارت‌های کارآفرینی آنها باید تقویت شود و به دنبال تربیت چندساحتی بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: ساحت‌های تربیت علمی و فناورانه و تربیت اقتصادی به شعار سال مرتبط است که در معاونت متوسطه با بهره مندی از ظرفیت‌های موجود مانند پژوهش سراهای دانش آموزی بتوان اهداف مدنظر را محقق کرد.

وی ادامه داد: هدف گذاری برای توسعه قطب‌های علمی در استان‌ها صورت گرفته است و در این راستا جشنواره هایی مانند جوان خوارزمی، المپیادها و دیگر جشنواره‌های علمی می‌توانند بستری برای تحقق شعار سال باشند.

کاظمی همچنین درباره هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان توضیح داد: تصویب نظام جامع مشاوره در شورای عالی آموزش و پرورش و ابلاغ شده که از سوی وزیر آموزش و پرورش هم بستری را برای یک هدایت تحصیلی مناسب فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان باید به درستی انجام شود، گفت: یکی از آسیب‌های کرونا به هدایت تحصیلی وارد شد، چراکه  فرصت آشنایی دانش آموزان با مشاغل و دیگر اقدامات به خوبی فراهم نشد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش عنوان کرد:  بهره مندی از ظرفیت معلمان اهمیت بسیاری دارد و در تلاش هستیم که در سال تحصیلی آتی مشارکت معلمان را افزایش دهیم.

کاظمی همچنین درباره اقدامات آموزش و پرورش برای آشنایی دانش آموزان با مشاغل  اظهار کرد: حضور دانش آموزان در مراکز صنعتی و حضور  کارافرینان و مسئولان در مدارس می تواند در تحقق یک هدایت تحصیلی متوازن و شناسایی مشاغل مربوط موثر باشد.

وی درباره مهارت افزایی و کارآفرینی در دوره متوسطه خاطر نشان کرد: سهم آموزش در فنی و حرفه ای و کاردانش ۳۶.۳۵ درصد است که هدف گذاری شده این سهم به ۴۵ درصد افزایش یابد. به دنبال توسعه کمی آموزش ها نیستیم مهارت آموزی را با رویکرد به کیفیت آموزش خواهیم داشت ، بنابراین اجرای درس کار و فناوری و فرهنگ و هنر در متوسطه اول باید تقویت شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش تاکید کرد:  راه اندازی هنرستان های جوار کارخانه در دستور کار قرار دارد، رویکرد عرضه محوری به عرضه و تقاضا باید در حکمرانی آموزش ها ایجاد شود. در تحقق موضوع عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی باید از تمام ظرفیت ها استفاده شود. 

کاظمی گفت: اکنون پوشش دوره ابتدایی ۹۱.۱۷ درصد است که این عدد باید افزایش یابد.در سال آیند بازارایی رشته ها را در فنی و حرفه ای، کاردانش و نظری داریم که با رویکرد توسعه متوازن ایجاد می شود.

وی افزود: افزایش اعتبارات در این راستا رویکرد مهارتی را ایجاد می کند. فرصت مدارس نمونه دولتی استعدادهای دانش آموزان را در مناطق روستایی فراهم می کند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش یادآور شد:  در سال های اخیر شاهد بودیم ۲۰ درصد دانش آموزان در این مدارس پذیرش می شدند که  امسال این عدد در بخشنامه ۵۰ درصد درنظر گرفته شده است تا این دانش آموزان هم بتوانند در مدارس نمونه دولتی تحصیل کنند و عدالت تربیتی محقق شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:  موضوعاتی چون ایجاد خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری در هنرستان‌ها و پژوهش سراها، بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هنرستان‌ها به مناسبت هفته مشاغل مدنظر است، در همین راستا  ۵ هزار و ۶۶۸ میلیارد ریال برای بهسازی تجهیزات هنرستان‌ها و ۱۹۰ میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه‌ها و پژوهش سراها در سال گذشته تخصیص داده شد که به فراهم آوری زمینه تحقق رویکرد مهارت آموزی کمک‌های بسیاری کرد.

کاظمی ادامه داد:  فرصت حضور در مدارس نمونه دولتی برای شناسایی و شکوفایی استعداد دانش آموزان در مناطق روستایی و کم برخوردار اهمیت بسیاری دارد که در سال‌های گذشته با افت سهمیه پذیرش دانش آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی مواجه شدیم.

وی افزود: سهمیه  پذیرش دانش آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی ۲۰ درصد بود که  با ابلاغ بخشنامه‌ای سهمیه حداقل ۵۰ درصدی این دانش آموزان مورد تاکید قرار گرفت.

وی  با اشاره به ضرورت  توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اظهار داشت :اکثر استان‌ها سند آمایش سرزمینی را تدوین کرده‌اند و با توجه به آن باید توسعه رشته‌ها متناسب با ظرفیت‌های استانی صورت گیرد. البته برخی استان ها اقدامات خوبی در این خصوص انجام داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:  ۱۴.۸۷ درصد دانش آموزان  در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند و این درحالی است که  علوم پایه زیرساخت های علمی و فنی کشور را فراهم می‌کند و اگر برنامه ریزی لازم برای افزایش توجه به رشته‌های علوم پایه صورت نگیرد، در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شویم. 

وی ادامه داد: همچنین با افزایش تعداد دانش آموزان در رشته تجربی در سال‌های گذشته مواجه هستیم و باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی هم داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت کم بودن تقاضا تعطیل شده که باید برای آن چاره اندیشی شود.

کاظمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییرات ایجاد شده در کنکور سراسری با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جزئیات و نحوه احتساب ۶۰ درصد سوابق تحصیلی اظهار کرد : قرار است امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی از سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی داشته باشد،  به این ترتیب که در سال ۱۴۰۲ سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه دوازدهم، در سال ۱۴۰۳ سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۴سهم ۶۰ درصدی سوابق در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم ملاک قرار می‌گیرد.

کاظمی با بیان اینکه کنکور مانع تحول و اجرای برنامه‌های تحولی در نظام آموزشی شده است، افزود:  بعضی دروس تحولی تحت تأثیر کنکور قرار گرفته‌اند و این مصوبه بخشی از چالش‌ها و لطمه‌ها را جبران خواهد کرد. 

وی ادامه داد: آمادگی اجرا داریم که با هماهنگی سازمان سنجش انجام شده و امتحانات نهایی را در سه پایه اجرا خواهیم کرد، اما به طور کلی درباره جزئیات نمی‌توانیم اظهارنظر قطعی داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha