سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه برای وزارت آموزش و پرورش در جهت آموزش و پرورش دانشآموزان تعیین شده است. بر اساس محتوا و متن این سند، پرورش دانش آموزان در ۶ ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیباییشناختی و هنری می تواند انسان و در نهایت جامعه را برای رسیدن به کمال مطلوب هدایت کند.
در این میان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بارها به مهارت آموزی دانشآموزان تاکید کرده است، در این سند عنوان شده که هر دانشآموز باید پس از فارغ التحصیلی از آموزش و پرورش حداقل یک مهارت را آموخته باشد تا بتواند به این طریق در جامعه کار کند.
در این راستا محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات این معاونت برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در سند تحول بحث تربیت چندساحتی است.
تحقق اهداف سندتحول بنیادین در دوره متوسطه دوم با بهرهمندی از ظرفیت بیرونی یعنی یاری صاحبان مشاغل و کارخانهها و شهرکهای صنعتی با تنوع دادن به رشته ها، فرصتها و محیطهای یادگیری متنوع میتواند صورت گیرد
وی با بیان اینکه برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین برنامهریزیهای دقیقی صورت میگیرد، افزود: توجه به مهارتهای مختلف دانشآموزان میتواند بستری را برای تحقق این ساحتها فراهم آورد.
کاظمی خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین باید دانشآموزان در موقعیتهای مهم یادگیری قرار گیرند و این ایجاد تنوع موقعیت یادگیری برای دانشآموزان میتواند زمینهساز تحقق این موضوع باشد.
وی یادآورشد: درهمین راستا موضوع توسعه پژوهشسراها و توسعه قطبهای علمی به خصوص در حوزه زیست فناوری، سلولهای بنیادی و دانشبنیان مطرح است که در این خصوص برنامه ریزیهای مناسبی برای فعالیت دانشآموزان درنظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین توجه ویژهای به اجرای محتوای درس کار و فناوری شده است، چرا که دانشآموزان با گذراندن همین درس، مهارتهای مختلفی را در هر پایه تحصیلی دانشآموزان میآموزند و اگر این درس به صورت کامل برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند زمینه ای را برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین فراهم کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: تحقق اهداف سندتحول بنیادین در دوره متوسطه دوم با بهرهمندی از ظرفیت بیرونی یعنی یاری صاحبان مشاغل و کارخانهها و شهرکهای صنعتی با تنوع دادن به رشته ها، فرصتها و محیطهای یادگیری متنوع میتواند صورت گیرد.
کاظمی افزود: همچنین ایجاد خانههای خلاق می تواند برای ظهور و بروز استعدادهای دانشآموزان و توجه به مقوله دانشبنیان به صورت ویژه پرداخته شود. خانههای خلاق و مراکز نوآوری به صورت ویژه در برخی از مراکز پژوهشی و هنرستانها طراحی شده است.
نظر شما