۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۲۲
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84732091
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سهم واقعی عشایر از بودجه پرداخت نشده است

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان امور عشایری ایران گفت: سهم واقعی عشایر از بودجه و امکانات در کشور پرداخت نشده است و این قشر همچنان دچار محرومیت هستند. 

به گزارش ایرنا عباس پاپی زاده روز سه شنبه در نشست شورای عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: عشایر سه درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما میزان اعتبار و منابعی که به این قشر اختصاص داده شده بسیار ناچیز است،انتظار می رود سهم عشایر از بودجه عمومی کشور معادل سه درصد از این بودجه یعنی ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد اما در عمل این میزان بودجه برای عشایر محقق نمی شود.

رییس سازمان امور عشایری ایران افزود: برای تامین آب عشایر در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان مصوب و از این رقم تنها ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد؛ کل منابع اعتباری برای اجرای پروژه های راهسازی در حوزه عشایر هم ۲۳ میلیارد تومان است که رقم بسیار کم است.

وی با بیان اینکه البته سهم عشایر خراسان شمالی از کل منابعی که در اختیار عشایر کشور قرار گرفته بیشتر است تصریح کرد: منابع تسهیلاتی که پارسال در سطح ملی برای پرداخت تسهیلات به عشایر در نظر گرفته شده، ۲۰۰ میلیارد تومان بود که در خراسان شمالی سال گذشته ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد، این درحالی است که عشایر خراسان شمالی ۱.۵ درصد جمعیت عشایر کشور را شامل می شود.

رییس سازمان امور عشایری ایران گفت: در بودجه سال جاری، از منابع تبصره ۱۶ بودجه  ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در کشور در نظر گرفته شده است، زیرا عشایر که ۳.۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند سهم معادل دست کم سه درصد از این منابع تسهیلاتی را داشته باشند؟

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حمایت های دولت از عشایر گفت: سال گذشته دولت برای حمایت از عشایر و کاهش نگرانی ها از کاهش قیمت دام زنده، صادرات و  خرید آن را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن افزایش قیمت دام زنده از ۴۲ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان بود. 

رییس سازمان امور عشایری ایران گفت: عشایر نقش ارزنده در تامین امنیت کشور و نیز تولید گوشت قرمز دارند، این قشر سه درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما ۳۰ درصد از گوشت قرمز مورد نیاز را تامین می کنند. 

پاپی زاده با بیان اینکه بیکاری در میان عشایر وجود ندارد گفت: اشتغال در میان عشایر اشتغال ناقص و کم درآمد است با این وجود تمامی جمعیت جوان عشایر شاغل هستند، این قشر بدون اینکه سربار دولت باشند به تولید اشتغال دارند، تمام دارایی عشایر دام است و برآورد می شود تمامی دارای هر خانوار ۲۵۰ میلیون تومان باشد که این قشر تمامی این سرمایه را به تولید سوق داده و تولید اختصاص داده اند.

رییس سازمان امور عشایری ایران افزود: با توجه به اینکه جامعه به سرعت در حال تحول است باید شرایط زندگی آسان و حل مشکلات مربوط به راه ها، کوچ، موضوع قضایی و سایر موارد مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha