پوتین: اتهامات بوچا وضعیت پیشرفت گفت وگوها با اوکراین را تغییر داد

تهران- ایرنا- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عصر سه‌شنبه اعلام کرد که گفت وگوها با اوکراین در ترکیه پیشرفت قابل توجهی بدست آورده بود اما اتهامات علیه ارتش روسیه در شهر بوچا شرایط را کاملا تغییر داد.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا از سی ان ان، پوتین در کنفرانس خبری مشترک با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مسکو، گفت: ما موفق شدیم در استانبول به یک پیشرفت جدی دست یابیم زیرا همکاران اوکراینی ما الزامات امنیت و تضمین‌های امنیتی بین المللی اوکراین را با مسائلی چون مرزهای بین المللی پذیرفته شده اوکراین مرتبط نکرده بودند اما متأسفانه پس از دستیابی به توافق و پذیرفتن ادامه مذاکرات، با اقدامات تحریک آمیزی در بوچا مواجه شدیم که ارتش روسیه به آنها ربطی ندارد. 

پوتین ادامه داد: پس از آن، موضع مذاکره کنندگان اوکراینی در مورد توافق بیشتر به طرز چشمگیری تغییر کرد. آنها بار دیگر مسائلی چون تضمین‌های امنیتی و سرزمین‌های کریمه، سواستوپل و جمهوری‌های دونباس را مطرح کردند. 

به گزارش ایرنا، همزمان با اعلام مقامات اوکراینی در ۱۴ فروردین (۳ آوریل) مبنی بر آزادسازی تمامی مناطق پایتخت از کنترل نیروهای روسیه، انتشار تصاویری دلخراش از اجساد غیرنظامیان در خیابان‌های شهر "بوچا" جهان را بهت‌زده کرد. 

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین، غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند و کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا را رد کرد. 

مسکو با انکار هدف قراردادن غیرنظامیان گفت که تصاویر بوچا، ساختگی و برای توجیه اعمال تحریم‌های تازه علیه مسکو و منحرف کردن مذاکرات صلح بوده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha