به گزارش خبرنگار ایرنا پرویز سروری روز چهارشنبه در نشستی خبری به مناسبت گرامیداشت روز ملی شورا ها (۹اردیبهشت) افزود: نظام مردمسالار جمهوری ایران بر اساس حضور مردم شکل گرفت که و تبلور آن هم نظام شورایی است.
وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در شوراها در تصمیمسازی و تصمیمگیری موثر بوده و شبکه شورایی به نوعی امانتدار آراء مردم است، تصریح کرد: این ظرفیت یک ظرفیت عظیم است که در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است اما متاسفانه امروز از این ظرفیت بزرگ حداقل استفاده میشود و در این زمینه ساختاربندی نشده است.
رئیس شورای عالی استانها تاکید کرد: در شورای عالی استان ها بر این هستیم که کوتاهیهایی که از سوی مسئولین در دورههای گذشته صورت گرفته بود را جبران کنیم و این موضوع نیاز به تحول جدی دارد.
سروری ادامه داد: در شورای عالی استانها به عنوان شورای فرادست، این تحول باید بالاترین سطح شوراها تا پایینترین سطح در کشور شکل بگیرد.
وی تأکید کرد: فکر میکنم نگاهی رویکری باید تغییر کند و عملکردها در جهت حل معضلات مردم باشد و اعتقاد داریم که اولین کار در هسته شورایی باید در جهت حل مشکلات مردم بوده و در زمینه شوراییها باید کارنامه شورایی داشته باشند.
رئیس شورای عالی استان ها افزود: در شبکه شورایی ظرفیتهای عظیمی داریم که تجمیع نشده است و این مجموعه ساختاربندی نشده و نتوانسته در فرآیند طبیعی شکل بگیرد و شاهد استفاده حداقلی از این ظرفیت هستیم. تا اینجا با خون و دل رسیده ایم اما شورای عالی استان ها نیازمند تحول اساسی است.
وی گفت: با نگاه تشریفاتی که به شورای عالی استانها وجود دارد نمیتوان هدف قانونگذار را محقق کرد. اولین اقدام است که همه شوراهای کشور باید درصدد به دست آوردن مطالبات و بررسی مشکلات مجموعه خودشان باشد و با توجه به اولویت بندی باید کارنامه ارائه شود.
سروری با اشاره به اینکه ابتدا باید دولت و مجلس و قوه قضاییه در یک تعامل نزدیک و فشرده هم افزایی فراگیر را ایجاد کنند تا نگاه حداقلی به شوراها به نگاه حداکثری تغییر کند. گفت: نظام شورایی در درون خودش نیازمند تغییر و تحول و جوشش اجتماعی است و مشارکت دادن این نظام در این حوزه بالاترین تصمیمسازان از اهداف اصلی است و با نگاه جمع سپاری تلاش میکنیم برای حل هر معضل و مشکلی که داریم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.
رئیس شورای عالی استانها با تاکید بر اینکه نظام جمع سپاری اصل اساسی کار شوراها است، گفت: این نگاه کمک میکند، تا در روستا و شهرها و هر سطحی شورا، بتواند نقطه نظراتش را ارائه بدهد و در صورت موثر بودن تشویقاتی انجام گیرد.
وی ادامه داد: تاکنون ظرفیتهای شورا معطل مانده و امکان ظهور و بروز نداشته است در حالی که این ظرفیت میتواند منجر به ایجاد تحول اساسی در کشور برای تولید نیروی انسانی کارآمد باشد.
* ورود شورای عالی استانها به موضوعات ملی
سروری گفت: برخی موضوعات هم مطالبات ملی است، مثل شفاف نبودن و مطول بودن نظام صدور پروانه ساختمانی و فرایندهای غلطی که با اصلاح آنها این فرایند کاهش می یابد و شورا باید پرچمش را به دست بگیرد به سمت کاهش زمان صدور پروانه برود.
وی در مورد سامانه جامع اطلاعاتی نیز گفت: این سامانه جامع از زمانی که بلدیه شکل گرفته تاکنون در همه موضوعات همه مصوبات را آوردیم از جمله مصوبات معتبر و غیر معتبر، منسوخ و غیر منسوخ و اگر بخواهیم یک موضوع را پیگیری کنیم با دادن کلید واژه تمام مصوبات در آنجا قابل دسترسی است، این سامانه یک سامانه تخصصی است و سیاسی نیست در عرض بیش از چهار سال بیش از ۱۲ میلیون مراجعه به این سامانه بوده که نشان از اقبال بالا به این سامانه است.
وی افزود: قرار است که این موضوع را به کل کشور تسری دهیم و جلسات مقدماتی آن هم انجام شده است که تمام کشور مصوبات خود را در این سامانه جامع قرار دهند و این کار با اقتباس سامانه جامع و مدونی است که در تهران انجام شده است، بنابراین آن را به روزرسانی میکنیم تا نقاط ضعف آن را برطرف میکنیم و فکر میکنم این میتواند به عنوان یک پدیده خوب در جامعه تخصصی شورایی در کشور شناخته شود و میتواند یک هدیه به جامعه شورایی باشد.
رئیس شورای عالی استانها پرداختن به موضوعاتی مثل باغات، مساله محیط زیست و آلودگی هوا را از سوی شورای عالی مهم دانست و تاکید کرد: نیازمند به ایجاد یک وحدت رویه در این زمینه موضوعات با رویکرد ملی هستیم.
سروری به مصوباتی که درباره شوراها از سوی مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان وضع میشود اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان نگاهی دارد که بر اساس آن بررسی مصوبات را انجام میدهد ما در ابتدا باید در زمینه نظام تصمیم گیری شوراها اقدامات مناسبی را انجام دهیم که هم افزایی گسترده شکل بگیرد و در مرحله بعد باید طی جلسات مشترک با شورای نگهبان یک هم زبانی را ایجاد کنیم. گاهی نیازمند یک حرکت فرا رفت هستیم تا در تفسیری که شورای نگهبان از قانون دارد به اشتراک برسیم. البته میتوانیم از دستگاههای فرا دست بخواهیم نگاه شورای نگهبان مبتنی بر امور شوراها تغییر کند و یا این که با پافشاری مجلس موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری نهایی ارسال شود.
*طرحهای مربوط به شوراها در مجلس در زمان بندی مشخص در دست بررسی قرار بگیرد
وی افزود: مشکل اساسی ما در ارسال لوایح و طرح ها به دولت و مجلس این است که بعضی طرح های ما در مجلس در صف انتظار قرار میگیرد و گاهی یک یا دو دوره میماند و یا حتی به شورایی که طرح را ارائه کرده نمیرسد؛ لذا باید این موضوع پیگیری شود که طرح های ما در زمان بندی مشخص در دست بررسی قرار بگیرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود اولویت های کاری دارند، لذا طرح های ما همیشه در انتهای صف باقی میماند که قطعا به دنبال اصلاح این رویه هستیم.
*سامانه ثبت تخلفات شوراها
رئیس شورای عالی استان ها در بخش دیگری از سخنانش به سامانه ثبت تخلفات اشاره کرد و افزود: ظرفیت خوبی به واسطه تشکیل این سامانه برای ارتباط مستقیم میان شورای عالی استان ها و مردم شکل گرفته که تخلفات احتمالی شوراها و شهرداریها توسط مردم به صورت مباشر به ما منتقل میشود. این روند میتواند شفافیت مورد نظر ما را ایجاد کند. تشکیل این سامانه کار قابل تقدیری بود که تاکنون بیش از ۲۰۰۰ گزارش به آن ارسال شده و همگی آنها یا پیگیری شده یا در حال پیگیری است. وجود این سامانه به مدیریت های شهری این پیام را میدهد که در معرض سنجش مردم هستند. البته باید اقدام فراگیری در ارتباط با اطلاع رسانی این سامانه و ارتقاء سطح آن انجام شود.
*برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و با انتخابات شوراها ترکیب نامتناسبی را ایجاد کرده است
وی در خصوص اصلاح قانون شوراها نیز گفت: به نظر شخصی من قانون شوراها نیز به اصلاحات اساسی در همه زمینه ها نیاز دارد. تسلط بر نگاه سیاسی به آراء مردم موجب تضعیف شوراها شده است. باید در زمینه انتخابات شوراها چندین اقدام صورت بگیرد. انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری همزمان تا انتخابات شوراها ترکیب نامتناسبی را ایجاد کرده است. به شکلی که سیاسیترین انتخابات کشور با کارشناسی ترین انتخابات کشور هم زمان برگزار میشود. به این ترتیب نگاه کارشناسی کنار میرود و انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات سیاسی ریاست جمهوری تحت تاثیر آن قرار میگیرد.
سروری تصریح کرد: انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری نمیتواند سرانجام مطلوبی داشته باشد. هر اقدامی که موجب تنوع نگاه کارشناسی در شورا شود میتواند ارتقاء شوراها را به همراه داشته باشد.
*بودجه شورای عالی استان ها کم است
وی درباره بودجه شورای عالی استان ها گفت: بودجه شورای عالی استان ها کفاف خرج های شورا را نمیدهد و تناسبی با هزینههای این شورای عالی استان ها ندارد، جامعه شورایی۱۲۶ هزار نفر عضو دارد که از نخستین روز اعضا باید تصمیم گیری کنند تصمیماتی که به زندگی مردم مربوط میشود و نیاز است این افراد از قبل آموزش ببیند. درحقیقت مردم از گهواره تا گور با مدیریت شهری در ارتباط هستند. به این دلیل معتقدم که در انتخابات آینده براساس مصوبهای که تصمیم خواهیم گرفت هر کس که رأی لازم برای ورود به شورا را به دست آورد تا گواهینامه آموزشی نگرفته باشد نتواند بر روی صندلی شورا بنشیند.
وی تاکید کرد: برای سال جاری ۲۱ میلیارد تومان بودجه برای شورای عالی استان ها مصوب شده بود در حالی که بودجه شورای عالی استان ها در سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان بود به این ترتیب روند کاهشی را برای این شورا در پیش گرفته بودند که با تلاش گسترده شورای عالی استان ها نمایندگان مجلس توجیه شدند. هر چند که مطالبات ما پاسخ داده نشد؛ اما این بودجه از ۲۱ میلیارد تومان به ۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. روند روبه رشدی را در پیش گرفتیم و برنامه ریزی دقیقی نیز برای این عرصه انجام شده است.
*فقدان اطلاعات و عدم شناخت از قانون دلیل بسیاری از تخلفات است
سروری ادامه داد: در سال گذشته ۴۳۳ مورد تخلفات ثبت شده برای شوراها داشتیم که بسیاری از آن افراد تبرئه شدند، اما به طور کلی زیر ۴ دهم درصد تخلفات شوراها با دستگاههای دیگر قابل قیاس نیست؛ البته حتی یک مورد تخلف هم برای ما تلخ است. ولی طرح بحث تخلفات به شکلی که نشان داده شده در حقیقت بزرگنمایی است؛ چرا که هر کس اسم شورا و مدیریت شهری را میشنوند در ابتدا ذهنش به سمت تخلفات می رود. در حالیکه بسیاری از همین تخلفات به دلیل فقدان اطلاعات و عدم شناخت اعضای شوراها به مسائل قانونی رخ داده و بیتردید با آموزش به این فقدان پایان خواهیم داد.
رییس شورای عالی استان ها درباره تغییراتی که در روند مصوبات مربوط به باغ ها اعمال خواهد شد، گفت: این موضوع را هم در شورای عالی استان ها و هم در شورای شهر تهران پیگیری می کنیم کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با استفاده از کارشناسان طرحی را آماده و به شورای عالی استان ها ارسال می کنند. ما هم با بهره گیری از نخبگان ملی کارگروهی را تشکیل میدهیم اگر بتوانیم در اجلاس بعدی این موضوع را به عنوان طرح به مجلس ارسال کنیم اگر هم به اجلاس بعدی نرسد حتما در اجلاس بعدی این اتفاق روی خواهد یافت قطعا طرحی را به صورت حقوقی در نظر می گیریم که حقوق عمومی و شخصی افراد را توأمان در نظر می گیرد و منجر به توسعه فضای سبز و حفظ درختان شود و زمینه را برای کسانی که درختکاری می کنند و در این حوزه فعال هستند به صورت تشویقی به پیش ببرد چرا که در حال حاضر نظام توبیخی داریم و متاسفانه تنفر از درخت ایجاد شده و کسی که در زمین خود درخت می کارد با این تصور مواجهه است که باید با همه چیز خداحافظی کند.
سروری درباره شورایاریها نیز گفت: با مصوبه دیوان به نوعی رسمیت خود را شورایاری ها از دست دادهاند و آقای چمران(در زمان ریاست شورای عالی استان ها) نامه حقوقی خوبی تنظیم و به ریاست قوه قضاییه ارسال کرده و دلایلی برای رد مصوبه دیوان عنوان کرده که شاید منجر به تغییر این مصوبه شود. البته راههای قانونی دیگر را نیز در این موضوع پیگیری خواهیم کرد.
نظر شما