در صحن شورای شهر تهران چه گذشت؟/ از نبود ردپای کارگران فصلی در شهر تا سحری پرقوت برای یک نطق علمی

تهران- ایرنا- شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه تذکرات اعضای شورای شهر، بررسی فعالیت قرارگاه جهادی مسکن شهرداری، انتقادات و پیشنهادات اعضای شورا گذشت.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه شصت و یکمین جلسه خود در اردیبهشت ماه و ماه مبارک رمضان را در حالی آغاز کردند که گروه تواشیح سبیل الرشاد در صحن شورا حضور یافتند و به حاضران و اعضای شورای شهر گل اهدا کرده و به قرائت ادعیه و اسامی خداوند در قالب تواشیح پرداختند.

پس از قرائت قرآن و تواشیح، جلسه شورای شهر با سخنان پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران که در غیاب چند هفته‌ای مهدی چمران ریاست شورا را برعهده دارد، ادامه پیدا کرد.

او در سخنان خود به موضوع روز قدس پرداخت و این روز را روز تبلور مقاومت در جهان اسلام و جهان بشریت خواند و گفت: چند سالی بود که به علت شیوع کرونا راه پیمایی قدس برگزار نمی شد اما امسال این امکان فراهم شده است که این راهپیمایی را در روز جمعه برگزار کنیم.

نائب رئیس شورا در ادامه به روز ایمنی حمل و نقل اشاره کرد و  اظهار داشت که رسیدن به ارتقاء ایمنی قطعا باید با استاندارد سازی راه ها و وسایل نقلیه شکل بگیرد یعنی همان دغدغه های مردم شامل پایین بودن کیفیت خودروها که زمینه از دست دادن هم وطنان ما را فراهم می کند و این در شان ملت ما نیست.

دلیل بی رغبتی برخی مدیران شهرداری 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از سخنان سروری تذکرات خود را عنوان کردند؛ جعفر شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر نسبت از اختصاص ۴ دستگاه اتوبوس به شهرداری حسن آباد فشافویه تشکر کرد و گفت: ایجاد خط اتوبوسرانی حسن آباد فشافویه- مترو مترو تهران از جمله درخواست‌های ساکنان این منطقه بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات به حاشیه‌های شهر تهران، ارایه خدمات به حاشیه‌ها را یکی از راه های مدیریت مسائل و چالش‌های اصلی شهر تهران عنوان کرد.

همچنین ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر، با اشاره به اینکه روز کارگر همزمان با عید سعید فطر و تعطیل است از گم شدن رد پای مصوبه ساماندهی کارگران فصلی شهر تهران در دوره پنجم شورای شهر انتقاد کرد.

وی گفت: سال ۸۷ شورای سوم مصوبه ای تحت عنوان ساماندهی کارگران فصلی شهر تهران تصویب کرده بود و این مصوبه با ایجاد سامانه تا سال ۹۶ در حال فعالیت بود و ۱۲ هزار کارگر نیز در آن ثبت نام کرده بودند که در دوره پنجم به بعد ردپایی از این مصوبه و سامانه نیست.

مهدی عباسی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه از شهردار خواست تا  لایحه انتقال حق توسعه را به شورا ارایه کند.

اما حبیب کاشانی دیگر عضو تذکر دهنده در صحن شورای شهر بود که موضوع اختلاف مبلغ فیش های عوارض، قبل و بعد از نوروز را یادآوری کرد و از مردم خواست صبور باشند تا بهترین تصمیم در این خصوص گرفته شود.

او با انتقاد از اینکه از طرفی در شهرداری می گویند دو سه شیفت کار می‌کنند و از طرفی وقتی شهروندان برای دریافت فیش عوارض مراجعه می کنند، می گویند که روزی دوفیش صادر می شود، گفت: خانوده‌های شهدا و شهروندان برای دریافت عوارض به شهرداری های مناطق مراجعه می‌کنند و آنها می‌گویند ۵۰ نفر قبل از شما در نوبت هستند که این سخنان تعارض دارد.

کاشانی همچنین نسبت به فعالیت هیات‌های تخلفات نکاتی را مطرح کرد و گفت این هیئت ها جرات و جسارت مدیران را می گیرند.

او گفت که مدیران رغبتی ندارند؛ جسارت شان گرفته شده است و کارها متوقف می شود؛ بعد از ماه مبارک رمضان در خصوص صحبت خواهد کرد.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری دیگر عضو تذکر دهنده اصلاح روش ها را یکی از توقعات از شهرداری عنوان کرد و گفت: مردم به دلیل متوقف شدن طرح ها در خانه هایشان محبوس شدند؛ خانه و کاشانه مردم نباید تحت تأثیر سیاست‌های شهرداری باشد.

وی گفت: در دوره های قبل طرح ها ۱۰ و ۵ ساله مصوب می‌شد و اگر این زمان می گذشت مردم می توانستند مجوز ساخت بگیرند اما اکنون نمی‌توانند.

نطق پر قوت یک عضو شورا

اعضای شورای شهر پس از ارائه تذکرات وارد دستور جلسه شدند و به عنوان اولین دستور، به نطق پیش از دستور سید جعفر تشکری هاشمی به مناسبت روز حمل و نقل گوش دادند و نکاتی را مطرح کردند.

وی در نطق خود نکات قابل تأملی را مطرح کرد و گفت: پایین بودن کیفیت خودروها زمینه از دست رفتن و مصدومیت هموطنان ما را فراهم می کند و این در شأن ملت ما نیست که اتومبیل‌های با کیفیت و استانداردهای پایین داشته باشند.

تشکری هاشمی که نطق خود را پرقوت عنوان می کرد با واکنش سروری روبرو شد و او درباره نحوه نطق تشکری هاشمی گفت که ایشان ۲ برابر انرژی دارند؛ هاشمی نیز در پاسخ به این سخن سروری اعلام کرد سحری پر قدرت بوده است و امشب هم قرار است مهمان برخی عزیزان باشیم.

البته برخی اعضای شورای شهر از جمله ناصر امانی معتقد بودند که نطق تشکری هاشمی ملی بوده و بهتر بود در این نطق به مشکلات حمل و نقل شهر تهران پرداخته شود.

امانی این را هم گفت که بیشترین تصادفات در ورودی شهرها اتفاق می افتد و ایمنی اتوبوس ها، متروها، کمبود و ناایمن بودن پل ها همگی عوامل تلفاتی هستند که سالانه متحمل می شویم.

مهدی عباسی نیز در پس نطق وی، با بیان اینکه با یک آنارشیزم جدی و رفتارها و ناهنجاری‌های در شهر مواجه هستیم، اظهارداشت: مسیر بی آر تی به دلیل ورود خودروهای ناامن غیرقابل مصرف شده است.

او گفت که چهار میلیون موتورسوار در مرکز شهر تهران قوانین را به هم می ریزند؛ بی نظمی می‌کنند و باید در کمیسیون ویژه‌ای به این موضوع پرداخته شود.

پرویز سروری از تشکری تشکر کرد و گفت: در مشهد متوجه شدم که موتورسواران وارد خط ویژه نمی‌شود باید از من پرسید که آنها چه کرده اند؟

گزارش قرارگاه مسکن؛ کلی اما موثر

در ادامه اعضای شورای شهر میزبان حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران بودند که گزارش خود را از قرارگاه جهادی مسکن ارائه کند.

وی به آمار و موضوعاتی اشاره کرد که به نظر می‌رسد بایدبیش از پیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

صارمی گفت که در شاخص ها در کل جهان فقط دمشق وضعیتی و توسط ایران دارد و بعد نیز ادامه داد: با این جمله خیلی سربسته اصل موضوع را گفتم.

او همچنین از اجاره‌نشینی ۴۳ درصد از ساکنان تهران سخن گفت و اعلام کرد که ۸۰ درصد استان تهران زیر خط فقر مسکن قرار دارند.

 در توضیح صارمی عنوان شد که شاخص خط فقر مسکن این است که هر خانواری که سهم هزینه مسکن در سبد خانوارش بیش از ۳۰ درصد باشد در خط فقر مسکن است.

به گفته او، تهران سالانه نیازمند ۱۵۰ هزار واحد مسکونی است و تاکنون ۱۸ میلیون متر مربع فضا برای بارگذاری مسکن شناسایی شده است.

واکنش ها به گزارش معاون شهردار

اما اعضای شورای شهر پس از گزارش صارمی واکنش های متفاوتی  داشتند؛ حبیب کاشانی در انتقاد از اینکه از نام قرارگاه استفاده شده است؛ گفت اسم قرارگاه برای مردم خوشایند است و آنان را به یاد دوران دفاع مقدس و قرارگاه های خاتم، حمزه و کربلا می‌اندازد.

او گفت: اسم قرارگاه ، صدای مارش پیروزی را تداعی می کند و نباید فقط لقلقه زبان باشد چرا که نام قرارگاه های اصلی را نیز مخدوش می‌کند.

ناصر امانی دیگر عضو شورا در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران، ماده ۴۱ برنامه پنجساله شهرداری را قرائت کرد و اظهار داشت: بر این اساس مشارکت در تامین مسکن تنها در بافت فرسوده مجاز است.

علی اصغر قائمی که کمتر در صحن شورای شهر تذکر می‌دهد نیز میکروفون خود را روشن کرد و گفت: تمام اقدامات در شهرداری تهران باید منجر به خروجی شود.

او اعلام کرد که بهتر است شهرداری زمانی را اعلام کند و بگوید برای مثال در یک سال آینده خروجی قرارگاه مسکن چه خواهد بود تا اعضای شورای شهر بتوانند کار نظارتی خود را انجام دهند.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری نیز بر ضرورت تدبیر برای جاذبه سرمایه گذاری در بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده برای سرمایه‌گذار ارزش افزوده داشته باشد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نکاتی را تذکر داد و گفت: ایجاد ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۱ دور از تحقق نیست.

وی بر استفاده از ظرفیت دولت و تسریع در صدور پروانه تاکید کرد و گفت: باید با توجه به قیمت مسکن در نوع ساخت مسکن تجدید نظر شود و متراژ ها بر اساس استانداردهای جدید طراحی شوند تا قدرت خرید و تملک بالا آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha