۸۸ هزار مورد بازرسی طی پارسال از واحدهای کاری در مشهد انجام شد

مشهد- ایرنا- رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بازرسان بهداشت حرفه‌ای این دانشگاه در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸ هزار بازرسی از واحدها و محیط‌های کاری فعال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام دادند.

دکتر فرشید وفا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی این بازدیدها حدود ۷۹ هزار مورد نواقص موجود در زمینه بهداشت حرفه ای و سلامت شغلی به کارفرمایان ابلاغ و هزار و ۳۰۰ مورد تخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی با اشاره به این که انجام معاینات سلامت شغلی شاغلان در واحدهای کاری از جمله وظایف حوزه سلامت محیط و کار است ادامه داد: در سال گذشته، ۸۴ هزار و ۸۱ مورد معاینات سلامت شغلی دوره‌ای شاغلان در محیط‌های کاری، ۵۲ هزار و ۴۰۵ مورد معاینات بدو استخدام شاغلان، و ۲۷ هزار و ۷۸ مورد معاینات سلامت رانندگان انجام شد.

او اظهار کرد: معاینات سلامت شغلی شاغلان با پیگیری‌های سیستم نظارتی و بازرسی بهداشت حرفه‌ای و با همکاری و تعامل مثبت کارفرمایان در راستای تشخیص زودرس و پیشگیری از بروز بیماری‌های شغلی ناشی از مواجهه با عوامل زیان آور در محیط های کاری برای شاغلان انجام شده است.

۴۵۰۰ مورد بازدید نوروزی

رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در طرح تشدید نظارت‌های بهداشت حرفه‌ای در نوروز ۱۴۰۱ از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری، در قالب برنامه بسیج بهداشت حرفه‌ای در پیشگیری، مقابله و مدیریت بیماری کرونا، چهار هزار ۵۰۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی توسط  ۷۸ نفر از بازرسان بهداشت حرفه ای انجام شده است.

وفا افزود: همچنین طی این بازه زمانی، ۱۵۰ مورد بازرسی از کارگاه‌ها و کارخانه ها و چهار هزار و ۵۰۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و کارگاه‌های تولیدی خدماتی فنی صورت گرفت.

۴۹۰ نفر نیروی نظارتی در حوزه سلامت محیط و کار علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند

رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه، دارای ۴۹۰ نیرو در حوزه سلامت محیط و کار است که امر نظارت بازرسی را به عهده دارند و از این تعداد ۱۰۵ بازرس بهداشت حرفه‌ای هستند که وظیفه نظارت بر مسایل بهداشت کار و سلامت شاغلان در محیط‌های کاری و سایر نیروها را در گروه بهداشت محیط کار و نظارت بر اماکن و مسایل محیطی بر عهده دارند.

وفا افزود: بازرسان بهداشت حرفه‌ای نیز از ۷۳ هزار کارگاه و کارخانه دارای کم و یا بیش از ۲۵ نفر نیرو در مناطق زیر پوشش علوم پزشکی مشهد نظارت و بازرسی به عمل می‌آورند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش خصوصی نیز حدود ۳۴۰ کارشناس بهداشت حرفه‌ای دارد که در قالب کمیته‌های بازرس فنی و بهداشت کار، در خانه‌های بهداشت کارگری، ایستگاه‌های بهگری، مراکز بهداشت کار مستقر در کارگاه‌ها و کارخانه ها به شاغلان ارائه خدمت می‌کنند.

رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی ۲ سال شیوع بیماری کووید ۱۹، پایش واحدهای کاری که شامل محدودیت و تعطیلی در ایام کرونا نبودند به طور مستمر انجام می‌شد و با تعاملات بین بخشی و همکاری کارفرمایان و انجمن صنفی کارفرمایی، انجمن مدیران صنایع، انجمن صنفی کارگری و نیز تعاملات بین سازمانی با اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیریت درمان تامین اجتماعی، فرایند واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان واحدهای کاری در قالب مراکز تجمیعی واکسیناسیون شهرک‌های صنعتی انجام شد.

۸۸ هزار مورد بازرسی طی پارسال از واحدهای کاری در مشهد انجام شد

روزجهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی شاغلان گفت: ۲۸ آوریل مقارن با هشتم اردیبهشت، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نام‌گذاری شده است که هر ساله از سوی سازمان بین المللی کار (ILO) شعاری در این خصوص اعلام می‌شود که مبنای عملکرد و فعالیت‌های حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت نیروی کار، قرار می‌گیرد.

وفا افزود: امسال به دلیل بروز بیماری پاندمی کرونا، بخش مهمی از راهبردهای جهانی سازمان بین المللی کار، پیشگیری و کنترل این بیماری در همه محیط‌های کاری است.

وی ادامه داد: شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سال۱۴۰۱(۲۰۲۲میلادی) "برای تحقق فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بیایید با همدیگر کار کنیم" اعلام شده است.

رییس گروه سلامت کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: محیط‌های کاری شامل صنعت، صنوف، اتحادیه‌ها، کشاورزی، خدمات درمان، ادارات، سازمان‌ها و نهادها و جایگاه‌های عرضه سوخت می‌شود که افراد در آن جا مشغول به فعالیت هستند و قسمت عمده‌ای از وقت روزانه خود را در این محیط ‌ها سپری می‌کنند.

وفا افزود: پرداختن به عوامل زیان‌آوری که در محیط‌های کاری می‌تواند سلامت شاغلان را به مخاطره بیندازد، مورد توجه همکاران و بازرسان بهداشت حرفه‌ای در حوزه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله علوم پزشکی مشهد قرار می گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha