۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84737473
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

حق نداریم مردم را به مذهبی و غیرمذهبی تقسیم‌بندی کنیم

اصفهان - ایرنا - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: حق نداریم مردم را به دسته‌های خوب و بد یا مذهبی و غیرمذهبی تقسیم‌بندی کنیم زیرا خدا با همه انسان‌ها مهربان و بخشنده است و ما باید به این موضوع بعنوان یک زیرساخت مهم بنگریم.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فوقی، روز شنبه در نشست "امید اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی" در کتابخانه مرکزی اصفهان تاکید کرد: اگر بخواهیم کار جدی برای مردم در زمینه اُمید اجتماعی انجام دهیم باید تفکیک مذهبی ایجاد شده در جامعه حذف شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد امید در جامعه باید تفکیک مذهبی را برداریم، اظهار داشت: همه مردم دارای نیازهای معنوی هستند که می‌تواند امیدهای جدی در جامعه ایجاد کند.

حجت‌الاسلام فوقی با تاکید بر تاثیر عمومی عشق، محبت و وفا در جامعه تصریح کرد: ما باید بدنبال مبناهای انسانی برای امیدآفرینی در جامعه باشیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر اهمیت وحدت و تقریب مذاهب و ادیان الهی در این پیوند، اضافه کرد: نگاه های معنوی نباید فقط به مسجدها و حسینیه‌ها محدود شود زیرا همه انسان‌ها نیازهای معنوی دارند و نیازمند بسترهای فرهنگی و مذهبی هستند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه تمدنی به امید اجتماعی گفت: تفکیکی که غرب در کشور ما در زمینه مذهبی و غیرمذهبی بودن ایجاد کرده، ضربه محکمی بویژه در زمینه کاهش امید در جامعه وارد آورده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه از جامعه مذهبی گِله‌مند هستیم، افزود: جامعه مذهبی باید خود را سیار بداند و تفکیک مذهبی و غیرمذهبی و جدایی بین افراد جامعه و عناوین آنها از خطرات جدی بشمار می‌آید که در جامعه اتفاق افتاده است و امروز در باره آن بحث می‌کنیم.

حجت الاسلام فوقی با اشاره به اینکه نگاه تمدن غربی، شهوت‌آلود و به دور از معنویت است، اظهار داشت: آنها می‌خواهند معنویت را از جامعه بگیرند به همین دلیل ما نباید بحث فرهنگی و معنویت را از هم جدا کنیم.

وی به برنامه بهار قرآن(جزء‌خوانی قران کریم در گذر فرهنگی چهارباغ اصفهان) اشاره و اضافه کرد: این برنامه از طرف بخش های مختلف مورد توجه و تقدیر قرار گرفت و در طول برگزاری آن اقشار مختلف مردم حتی قشری که بزعم عده‌ای، تیپ غیرمذهبی دارند هم شرکت کردند زیرا همه آنها به معنویت نیاز دارند.

معاون اجتماعی سپاه صاحب‌الزمان(عج) استان اصفهان نیز در این نشست گفت: چهار عاملِ روندهای بیرونی و محیطی، رویدادها، اقدامات و ذهنیت‌ها در بروز رفتارهای فردی و اجتماعی موثر است.

ناصر چاووشی با بیان اینکه در زمینه روندهای بیرونی و محیطی، مسائلی مانند افسردگی، کاهش ازدواج و تغییر سبک زندگی بر روی رفتار افراد و کُنش‌های اجتماعی تاثیرگذار است، افزود: در زمینه اقدامات نیز مهارت‌های کسب شده، فعالیت های اجتماعی و تعلقات سازمانی، بسیار مهم است.

وی به عامل چهارم یعنی تصاویر و ذهنیت شکل گرفته در بین افراد اشاره و اضافه کرد: اینکه ذهنیت افراد نسبت به یک موضوع و آینده، مثبت و منفی باشد در رفتارهای آنها بسیار موثر است و اگر تصویر منفی از آینده و شرایط موجود در اذهان وجود داشته باشد نمی توان انتظار داشت که رفتارهای سالمی بروز کند.

چاووشی با بیان‌اینکه رسیدن فرد به فکر خودکشی متاثر از ذهنیت منفی شکل گرفته است، تصریح کرد: برای ایجاد تصویر مثبت یا منفی در اذهان مردم ۲ عامل اصلی وجود دارد که شامل علت های کارکردی و ادراکات حسی منتقل شده از محیط به افراد است.

وی با اشاره به اینکه علل کارکردی، بیشتر مربوط به مباحث حاکمیتی و برنامه‌ریزی برای کاهش مشکلات است، اظهار داشت: در زمینه ادراکات حسی می‌توان بعنوان مثال به موضوع مهاجرت اشاره کرد بطوریکه این بحث بیشتر از طرف خانواده‌ها، اطرافیان و رسانه ها به افراد منتقل می شود.

به گفته وی، شاید ۷۰ درصد از  افرادی که قصد مهاجرت دارند واقعا نمی‌دانند شرایط آن سوی مرزها چگونه است بلکه فقط یک تصویر مثبت از آن‌ سو و یک تصویر منفی عمدتا غیرواقعی، از این سو دارند.

چاووشی با تاکید براینکه ما نباید مُنکر وجود بسیاری از مشکلات در اجتماع و زندگی مردم باشیم، افزود: امید دادن فقط بر اساس کارکردها نیست بلکه ایجاد تصویر در ذهن افراد بویژه جوانان نیز امری بسیار مهمی است.

همچنین معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و  ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: این نشست نخستین جلسه سلسله نشست های تخصصی در باره تفکر پیشگیرانه است که برگزاری آن توسط مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی این سازمان، برنامه‌ریزی شده است.

سعید امامی با تاکید بر اینکه ما باید نظرات نُخبگان جامعه را در این زمینه بشنویم، افزود: نگاه ما باید کمک به یکدیگر برای رفع آسیب های اجتماعی و ایجاد امید در جامعه باشد.

سیدمهدی عسگری، فعال اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به آسیب‌های مختلف اجتماعی در سطح شهر اصفهان گفت: رفع این مشکلات به مدیران جوان و جهادی و هماهنگی بیشتر بین بخشی نیاز دارد و مدیرانی که کار انجام نمی‌دهند، باید کنار روند.

به گزارش ایرنا، نشست تحت عنوان "امید اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی " توسط مرکز پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

در این نشست، جمعی از مسوولان و استادان دانشگاه به تبادل نظر در باره مولفه‌های امیدآفرین و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارزیابی نقش امید اجتماعی در پیشگیری از این آسیب‌ها پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha