جنگ اوکراین، مانع بالقوه در راه تشکیل کشور واحد به جای شوروی

تهران – ایرنا - هفته نامه نیوزویک احتمال پیوستن دیگر کشورهای عضو اتحاد شوروی پیشین را به کشور واحد مورد نظر ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو رئیسان جمهوری روسیه و بلاروس، اندک ارزیابی کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ این نشریه آمریکایی نوشته که پوتین و لوکاشنکو برنامه هایی برای تقویت کشور واحد و جذب دیگر اعضای اتحاد شوروی پیشین به آن دارند، هر چند که در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، احتمال موافقت دیگر جمهوری های اتحاد شوروی پیشین با آن کاهش یافته است.  

نیوزویک افزوده که بلاروس در مدت ۲ ماهی که از جنگ اوکراین گذشته، هم پیمان اصلی روسیه باقی مانده است. گزارش های خبرگزاری دولتی "بلتا"ی بلاروس حاکیست که لوکاشنکو و پوتین مایل به انتقال روابط دوجانبه کشور به سطح همکاری بیشتر به گونه ای هستند که یادآور اتحاد شوروی پیشین باشد، هر چند مقام های رسمی هنوز این امر را تائید نکرده اند.  

بلتا به نقل از لوکاشنکو گزارش داد که کشورهای یکپارچه و مستقل بلاروس و روسیه برای ادامه توسعه و بر اساس اصول تازه برای تضمین منافع ۲ جانبه، کشور متحدی ایجاد می کنند و ابراز اطمینان کرده که این اتحادیه، دیگر جمهوری های شوروی پیشین را جذب خواهد کرد.

اتحاد شوروی که در دسامبر ۱۹۲۲ تاسیس شد، در نهایت شامل ۱۵ جمهوری یعنی روسیه، اوکراین، گرجستان، بلاروس، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، ترکمنستان، تاجیکستان، لتونی، لیتوانی و استونی شد.

سران چهار کشور عضو اتجاد شوروی پیشین به شدت حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده اند که به معنی غیرمحتمل بودن تمایل آنان به پیوستن به جایگزین تازه ای از اتحاد شوروی است.  

اگیلس لوتیس رئیس جمهوری لتونی بلافاصله پس از آغاز جنگ، روسیه را محکوم کرد و در ۲ ماهی که از این جنگ گذشته، آشکارا از اوکراین حمایت کرده و بارها خواستار پذیرش آن در اتحادیه اروپا شده است.

گیتاناس نائوسدا رئیس جمهوری لیتوانی نیز بلافاصله حمله نظامی روسیه را به شدت محکوم کرده و خواستار واکنش مناسب غرب و اعمال تحریم های سخت بر روسیه شده و بر لزوم همبستگی و آمادگی در برابر شر تاکید کرده است.

مایا ساندو رئیس جمهوری مولداوی نیز در روز آغاز جنگ، آن را محکوم کرده و این حمله را نقض فاحش قوانین بین المللی و حاکمیت سرزمینی اوکراین دانسته است.  

کایا کالاس نخست وزیر استونی نیز در ۲۴ فوریه، حمله همه جانبه ارتش روسیه به اوکراین را با شدیدترین شیوه، محکوم کرده است.  

اما مواضع دیگر کشورهای عضو اتحاد شوروی پیشین به ویژه در منطقه آسیای میانه، کاملا آشکار نیست. برای نمونه قراقستان تهاجم روسیه را محکوم نکرده و تنها به ارسال کمک های انسانی اکتفا و اعلان کرده که از تحریم های غرب بر روسیه، پیروی می کند و خواستار حل و فصل این درگیری مطابق منشور سازمان ملل متحد شده است.  

تارنمای اوراسیانیوز نوشت: با اینکه جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز، کمک هایی برای کی یف فرستاده، اما سران آن عمدتا در موضع گیری و جانبداری در مورد این درگیری، خط محتاطانه ای را در پیش گرفته اند.

شبکه الجزیره گزارش داد: با اینکه ساکنان گرجستان در نخستین روز جنگ، تظاهرات خیابانی برپا کردند، اما ایراکلی گاریباشویلی نخست وزیر آن در حرکت احتیاط آمیزی از پیوستن به دیگر کشورها برای اعمال تحریم ها بر روسیه خودداری کرد.

۲۴ کشور شامل قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در هنگام رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در باره تعلیق مسکو از شورای حقوق بشر این سازمان، مخالفت کرده اند.

هیچ یک از جمهوری های اتحاد شوروی پیشین به جز بلاروس، حمله روسیه را دستکم آشکارا تائید نکرده اند که نشانگر مخالفت بالقوه آنها با پیوستن به کشور متحد می تواند باشد.

نیوزویک از وزیران امور خارجه روسیه وبلاروس خواستار اظهارنظر در این باره شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha