نگرانی از گسترش ناآرامی ها در مولداوی 

تهران - ایرنا - تظاهرات تازه ضددولتی هزاران نفری روز سه شنبه در چیسینائو پایتخت مولداوی، برای درخواست یارانه دولتی برای جبران هزینه های انرژی زمستانی و مداخله نکردن در جنگ اوکراین، نگرانی هایی در باره گسترش ناآرامی ها در این کشور کوچک در شرق اروپا، ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ این دومین راهپیمایی ضد دولتی در چیسینائو در ۲ هفته گذشته و هم زمان با نگرانی های فزاینده در باره تلاش برای ایجاد بی ثباتی در مولداوی برگزار شده که در همسایگی اوکراین قرار دارد.

با توجه به ایجاد راهبندان به علت انتقال معترضان با ده ها دستگاه اتوبوس از سراسر این کشور به چیسینائو و استقرار صدها مامور پلیس و امنیتی برای بازرسی خودروهای ورودی به پایتخت، "ایلان شور" رهبر تبعیدی حزب شور، پلیس را به تلاش برای بر هم زدن این گردهمایی مسالمت آمیز متهم کرد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات که با فراخوان جنبش مردم و حمایت حزب "شور" هوادار روسیه، علیه دولت غرب گرا و در اعتراض به کاهش معیارهای زندگی و اوج گیری تورم برگزار شد، با پرچم های مولداوی در دست و به صداردرآوردن بوق هایشان، "مایا ساندو" رئیس جمهوری را دیکتاتور خوانده و خواستار کناره گیری او شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا، شور را به اتهام فعالیت در راستای منافع روسیه، تحریم کرده است.

ساندو در ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن ماه) جزئیات توطئه ادعایی مسکو را برای سرنگون کردن دولت مولداوی به منظور قرار دادن این کشور در دسترس روسیه و خارج کردن آن از مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا، اعلام کرد که مسکو به شدت تکذیب کرده است.

حزب شور با ۶ کرسی در مجلس ۱۰۱ نفری مولداوی، در پائیز گذشته یک رشته تظاهرات اعتراضی علیه دولت مولداوی برپا کرد که از ژوئن گذشته هم زمان با تلاش برای مدیریت بحران شدید انرژی در پی کاهش چشمگیر صادرات گاز طبیعی روسیه، خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شده است.

دولت مولداوی در همان هنگام از دادگاه قانون اساسی خواستار غیرقانونی اعلام کردن حزب شور شد و دفتر دادستان های مبارزه با فساد این کشور ادعا کردند که بخشی از هزینه های مالی این تظاهرات، توسط روسیه تامین شده است.

سازمان اطلاعات و امنیت مولداوی "اس آی اس" روز گذشته ۲ شهروند بیگانه را اخراج کرد که مدعی شده بود در هنگام اقدامات براندازی برای ایجاد بی ثباتی در این کشور، دستگیر شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha