۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۱
کد خبر: 84737762
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رونمایی از سازه حجمی «خلیج‌فارس» در مترو تهران

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۰۱
کد خبر: 84737762
رونمایی از سازه حجمی «خلیج‌فارس» در مترو تهران

تهران - ایرنا - در روز ملی خلیج‌فارس و به‌منظور هویت‌بخشی به ایستگاه‌های متروی تهران، از یک اثر حجمی هنری در ایستگاه اقدسیه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه عصر شنبه در مراسم رونمایی از این اثر هنری که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد گفت: بر اساس تأکیدات شهردار تهران در سال جاری هویت‌بخشی به ایستگاه‌ها بر اساس تمدن اسلامی یکی از سرفصل‌های ما در جهت ارتقا کیفیت خدمات‌رسانی به شهروندان شهر زیرزمینی است.

مهدی شایسته اصل با اشاره به اینکه لازمه این کار استفاده از تمامی هنرمندان نخبه ایرانی است افزود: از هنرمندان دعوت می‌کنم تا ما را در این راه یاری کنند.

وی تصریح کرد: امروز در راستای عینی‌سازی هویت تاریخی و جغرافیایی خلیج همیشگی فارس، اثر هنری تلفیقی متفاوتی در ایستگاه مترو اقدسیه رونمایی شد که ساخت این اثر همراه با اسناد و مدارک معتبر تاریخی و بین‌المللی پاسخی همیشگی به شبهات و جعلیات مطرح شده پیرامون سابقه کهن خلیج تا ابد فارس است، در این اثر بی‌نظیر شهروندان می‌توانند شنونده صدای امواج نیلگون خلیج‌فارس و طنین موسیقی روح‌نواز و اصیل نواحی جنوبی کشورمان باشند که معرف بخشی از هویت و فرهنگ کشورمان است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران تاکیدکرد: باید بتوانیم هم پای توسعه صنعتی، تکنولوژیکی و معماری در مترو تهران، هویت ایرانی - اسلامی کشور را نیز به این توسعه، تزریق کنیم به این ترتیب می توانیم شکلی کامل از هنر مهندسی تا فرهنگی ایرانی را شاهد باشیم.

فضای مترو تهران جذاب شود

عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه مترو بسیار مهم است افزود: ناوگان مترو روزانه روزانه حجم زیادی از شهروندان را جابجا می کند اما فضای مترو برای مسافران جذاب نیست و با پرداختن به عنصر هنر و فرهنگ فضاهای مترو را جذاب کند.

مهدی اقراریان افزود: ایجاد اتاق مادر و کودک و همچنین ایجاد واگن ویژه بانوان از نمونه طرح های موفق شرکت مترو در مسائل فرهنگی و اجتماعی است که باید نظیر این طرح ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه محیط مترو باید آرامش بخش باشد، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تلاش دارد با اجرای طرح های مناسب محیطی آرامش بخش و جذاب را در مترو برای شهروندان ایجاد کند.

اقراریان با بیان اینکه تاریخ این مرز و بوم همواره جاودانه است تاکیدکرد: در سال های اخیر تحریم های اقتصادی و فرهنگی بر علیه کشورمان از سوی دشمنان اثری نداشته و در این سال ها تلاش شد که حتی نام خلیج فارس را مصادره کنند که این ملت مردمانی دارد و اجازه نمی دهد حتی ذره ای از خاکش بدست بیگانگان بیفتد.

رونمایی از سازه حجمی «خلیج‌فارس» در مترو تهران

اصالت نام خلیج فارس قابل تشکیک نیست

همچنین طراح و مدیر هنری این اثر حجمی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با استفاده از نقشه های قدیمی چینی، یونانی و مصری که همگی صاحب تمدن های غنی و نخستین جهان هستند، تلاش کردیم تا به مخاطبین داخلی و البته توریست هایی که میهمان پایتخت می شوند، نشان دهیم که صدها سال است که پهنه آبی خلیج فارس با همین نام بر اسناد تاریخی و جغرافیایی نقش بسته است.

میثم محمدحسنی، با تاکید بر اینکه در سال های اخیر شاهد بودیم که برخی افراد که اغلب از ویژگی میهن دوستی و صداقت دور هستند، تلاش داشتند تا به اصالت نام خلیج فارس شبهه وارد کنند، افزود: با محوریت اصالت تاریخی نام خلیج فارس، نخستین اثر تعاملی با مخاطب را برای ایستگاه متروی اقدسیه طراحی کرده ایم. این اثر حجمی با مواد مختلف نظیر یونولیت و رزین ساخته شده و سطح آن با اسناد موثق تاریخی پوشانده می شود.

وی گفت: مخاطبین می توانند صدای امواج خلیج فارس و تمام موسیقی ها و ترانه هایی که خوانندگان داخلی با محوریت خلیج فارس اجرا کرده اند را به طور دائمی از این طرح شنوا باشند.

به گفته محمد حسنی در خلق این اثر، ١٥ تا ٢٠ نفر از هنرمندان ایرانی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ساخت این طرح مشارکت داشتند.

وی هدف از طراحی این اثر هنری را ارائه اسناد موثق تاریخی درباره اصالت نام خلیج همیشگی فارس دانست و گفت: با استفاده از نقشه های قدیمی چینی، یونانی، مصری و ... که همگی صاحب تمدن های غنی و نخستین جهان هستند، تلاش کردیم تا به مخاطبین داخلی و البته توریست هایی که میهمان پایتخت می شوند، نشان دهیم که صدها سال است که پهنه آبی خلیج فارس با همین نام بر اسناد تاریخی و جغرافیایی دنیا نقش بسته است و کشورهایی که تاریخ وجودشان از ١٠٠ سال تجاوز نمی کند و همچنین برخی افراد معلوم الحال نمی توانند به اصالت این نام خدشه یا تشکیک وارد کنند؛ چرا که نام این خلیج از ابتدا خلیج فارس بوده، هست و می ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha