برگزاری روز کارگر در برزیل با رنگ‌وبوی سیاسی و انتخاباتی

تهران - ایرنا - پنج ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری برزیل، مراسم روز کارگر در این کشور آمریکای جنوبی با رنگ‌وبوی سیاسی، رقابتی و فضای دو قطبی میان «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری چپگرای پیشین و «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی فعلی برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، لولا داسیلوا رهبر سابق حزب کارگران برزیل که هدایت این غول آمریکای جنوبی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ را بر عهده داشت، با محبوبیت ۴۳ درصدی میان شهروندان برزیلی در آخرین نظرسنجی‌ها، سودای تصاحب جایگاه ریاست جمهوری این کشور برای چهار سال آینده را در سر می‌پروراند. روز کارگر در برزیل در حالی برگزار شد که کنار زدن بولسوناروی راستگرا با حمایت ۲۶ درصدی مردم، از پیروزی احتمالی لولا داسیلوا در انتخابات اکتبر آینده بسیار محتمل است.  

همزمان با بحران بهداشتی بی سابقه، اوضاع نابسامان اقتصادی و ابطال پرونده‌های فساد علیه لولا داسیلوا سبب شده تا تداوم حضور بولسونارو در منصب ریاست جمهوری پس از انتخابات ۲۰۲۲ در هاله‌ای از تردید قرار گیرد. با افزایش محبوبیت و در صورت پیروزی احتمالی داسیلوا، بولسونارو نخستین رئیس‌جمهوری تک دوره ای برزیل خواهد بود.

تظاهرات روز کارگر در برزیل به صورت مسالت‌آمیز برگزار شد و در ساعات اولیه روز با تجمع مردم در بیشتر نقاط این کشور آغاز شد. مناطق مختلفی از شهرهای فورتالِزا، بلوهوریزونته، ریودوژانیرو به محل تجمع هواداران لولا تبدیل شد و برخی نقاط شاهد حضور حامیان بولسونارو بودند.  

در برازیلیا نیز تظاهران از صبح آغاز شد و حضور بولسونارو در مقابل کنگره ملی از اتفاقات غیر منتظره بود. بولسونارو در حالی حاضر شد که شماری از همکارانش توصیه کرده بودند برای اینکه حضورش به عنوان تبلیغات سیاسی تعبیر نشود، از این اقدام اجتناب کند.

برگزاری روز کارگر در برزیل با رنگ‌وبوی سیاسی و انتخاباتی

سائوپائولو، قرمزپوش‌های حامی حزب کارگران و کانون‌های کارگری را در حالی گرد هم آورد که همزمان با انتقادها از افزایش گرسنگی و نابرابری از زمان روی کار آمدن بولسونارو در برزیل، برای بازگشت لولا به قدرت فریاد می‌زدند. در مقابل اما حامیان بولسونارو که خود را با رنگ زرد و سبز پرچم برزیل پوشانده بودند، عملکرد رهبر راست افراطی خود را تحسین می‌کردند.

لولا که در موقعیت‌های گوناگون، بارها تکرار کرده است هنوز نامزد ریاست جمهوری نشده است، در سخنرانی کوتاهی در سائوپائولو، با انتقاد از عملکرد بولسونارو، دستاوردهای دولت خود را برجسته کرد. وی گفت: کسی بهتر از رئیس‌جمهوری ژائیر بولسونارو، پیروز انتخابات خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سابق برزیل یادآور شد که در زمان دولت او تولید ناخالص داخلی کشور هر سال حدود ۴.۱ درصد رشد داشته است، ۲۲ میلیون شغل ایجاد شد و تورم در آن زمان از ۴.۵ درصد در سال تجاوز نمی‌کرد. تورمی که حدود سه برابر کمتر از تورم فعلی برزیل است. (۱۱.۳۰ درصد)

لولا اطمینان داد: ما به کشوری متمدن باز می‌گردیم، قانون اساسی مورد احترام قرار می‌گیرد. ما به جامعه‌ای باز خواهیم گشت که در آن، عشق بر نفرت غلبه کند و فرهنگ بر جهل غلبه کند.

سخنرانی داسیلوا حدود یک ساعت پس از پیام کوتاه مجازی بولسونارو بود که از طریق یک صفحه نمایشگر بزرگ در یکی از بزرگراه‌ها پخش شد. بولسونارو در این پیام ویدیویی گفت: من هر کجا که شما باشید، می‌روم. من همیشه در کنار مردم برزیل خواهم بود. از خالق، برای زندگی خود و بسیاری از شما تشکر می‌کنم که این ماموریت هدایت سرنوشت برزیل را به من عطا کردید. خیر همیشه شر را شکست می‌دهد.

برگزاری روز کارگر در برزیل با رنگ‌وبوی سیاسی و انتخاباتی

بولسونارو در حالی در انتخابات ۲۰۱۸ از رقیب خود پیشی گرفت که از همان ابتدا، وعده‌های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک‌های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نگرش نظامی‌گری، حمایت از سیاست‌های راست گرایانه موجب تشدید اختلافات در این کشور شد.

شهروندان کشور پهناور برزیل، دوم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۱) پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا در میانه درگیری جدی میان لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپگرای سابق و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی فعلی، رهبر آینده این کشور را انتخاب کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ۱۴۸ میلیون رای‌دهنده برزیلی همچنین همه اعضای مجلس نمایندگان، یک سوم مجلس سنا و فرمانداران و قانونگذاران مجمع‌های هر ایالت را نیز انتخاب می‌کنند.

روندهای انتخاباتی سال ۲۰۲۲ در آمریکای لاتین اگر چه از منظر کمیت نسبت به ۲۰۲۰ چندان فشرده نخواهند بود اما تعیین مسیر سیاسی در برزیل و کلمبیا به عنوان دو کشور تاثیرگذار منطقه همزمان با انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، بی تردید به طور قابل توجهی چشم‌انداز سیاسی این منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha