۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۵۹
کد خبر: 84740938
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ثبت ۱۰ شبانه‌روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در مازندران

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۵۹
کد خبر: 84740938
ثبت ۱۰ شبانه‌روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در مازندران

ساری – ایرنا – ثبت ۱۰ شبانه‌روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در مازندران طی ۱۰ روز اخیر، کاهش آمارهای بستری‌شدگان و بیماران بدحال کرونایی و وضعیت کلی نقشه کرونایی این استان نشان می‌دهند که مازندران آرام‌ترین روزهای کرونایی‌اش از زمان آغاز موج نخست کووید۱۹ را می‌گذراند.

 به گزارش ایرنا، مراکز درمانی مازندران روزهای آرام و کم‌تنشی را می‌گذرانند. پس از آغاز روند کاهشی آمارهای موج ششم کرونا در مازندران که از دهه سوم بهمن آغاز شد، روند کاهشی آمارها تقریبا در شیبی آرام تا کنون ادامه یافت. حتی با وجود برخی نوسان‌های مقطعی که احتمال ایجاد قله‌های جدید برای موج ششم و چندقله‌ای شدن موج ششم کرونا در مازندران را مطرح می‌کرد، فرآیند کاهشی آمارها حفظ شد.

بیشترین تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج ششم همه‌گیری کووید۱۹ مربوط به ۲۱ بهمن پارسال بود که یکهزار و ۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده بودند. از آن پس روند بستری‌های روزانه و سایر آمارهای کرونایی در مسیری کاهشی قرار گرفتند و مرگ‌های کرونایی استان نیز روز به روز کمتر شدند ، تا این‌که آرام‌ترین روزهای کرونایی مازندران طی دو سال اخیر در همین دو هفته گذشته، یعنی از ابتدای اردیبهشت تا امروز رقم خورد.

به عبارتی ، آرام ترین روزهای کرونایی مازندران در دومین ماه سده پانزدهم خورشیدی رقم خورده است. بر اساس آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، از یکم اردیبهشت امسال تا ظهر امروز -۱۳ اردیبهشت- فقط یک مرگ ناشی از ابتلا به کرونا در مازندران ثبت شد که مربوط به روز سوم اردیبهشت است. در سایر روزهای این ماه هیچ مرگی بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران رخ نداد. نکته قابل‌ توجه‌تر این که ۱۰ روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در این استان رقم خورد که بیشترین تعداد روزهای متوالی بدون تلفات کرونایی این استان از آغاز موج نخست تا کنون است.

ثبت ۱۰ شبانه‌روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در مازندران

اگر این نگاه آماری را کمی عقب‌تر و از میانه‌های فروردین بررسی کنیم، آرامش و ثبات وضعیت استان از نظر شیوع کرونا بیشتر قابل درک است. طبق آمارها در ۳۰ روز گذشته، یعنی از ۱۴ فروردین که ماه رمضان آغاز شد تا امروز که ماه رمضان به پایان رسیده است، ۱۰ مازندرانی در بیمارستان‌های سراسر استان جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز نیز مجموعا ۲۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که ۲۸ نفر مربوط به فروردین است و یک مرگ کرونایی هم در اردیبهشت ثبت شد.

این آمارها به این دلیل امیدوارکننده هستند که نگاهی به آمارهای کرونایی مازندران در دو سال اخیر تلخی و سیاهیِ کارنامه ویروس مرموز تاج‌دار را به وضوح نشان می‌دهند. کرونا در سال ۱۴۰۰ جان ۲ هزار و ۹۷۵ نفر را در بیمارستان‌های مازندران گرفت که یکهزار و ۲۹ نفر از این مرگ‌ها فقط در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شد. به عبارتی دیگر پارسال در مازندران به طور میانگین ۲۴۶ نفر در هر ماه بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند ، اما حالا کاهش آمارها و ثبت روزهای پیاپی بدون مرگ کرونایی در این استان شرایط متفاوتی را نشان می‌دهد که برای حفظ این ثبات و آرامش، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق هر سه دُز واکسن توصیه می‌شود.

مجموع تعداد روزهای بدون مرگ کرونایی در مازندران طی سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای موجود ۳۶ روز بود. فروردین دو روز، اردیبهشت یک روز، خرداد چهار روز، تیر دو روز، مهر سه روز، آبان سه روز، آذر۶ روز، دی۹ روز، بهمن پنج روز و اسفند یک روز بدون مرگ کرونایی داشتند ، اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون یعنی طی ۴۴ روز ۲۴ روز بدون مرگ کرونایی در این استان ثبت شد که ۱۲ روز در فروردین و ۱۲ روز در اردیبهشت بود.

ثبت ۱۰ شبانه‌روز پیاپی بدون مرگ کرونایی در مازندران
آمار کرونا در مازندران از یکم تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱

آرامش کرونایی در مازندران را علاوه بر تعداد کم مرگ‌های کرونایی این استان، از آمارهای کم و با ثبات مربوط به بستری‌شدگان و بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه نیز می‌توان دریافت. از ابتدای امسال فقط در هفت شبانه‌روز آمار مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان بیش از ۲۰۰ نفر شد. بیشترین آمار مجموع بستری‌های مبتلا به کرونا در مازندران طی هر شبانه‌روز ۲۱۳ نفر بود که روز ۱۸ فروردین ثبت شد.

کمترین عدد مجموع بستری‌شدگان نیز ۱۲۶ نفر است که روز ۱۲ اردیبهشت ثبت شد . این آمار همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون کمترین عدد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران طی یک شبانه‌روز است. در این روز تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران نیز به ۳۴ نفر کاهش یافت که کمترین عدد مربوط به تعداد بیماران بدحال کرونایی در مازندران طی دو سال اخیر محسوب می‌شود.

این آمارها و وضعیت کرونایی باثبات و آرام مازندران باعث شده که رنگ قرمز و نارنجی کرونایی از مازندران خارج شود و طبق آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت، ۱۸ شهرستان مازندران در وضعیت زرد و چهار شهرستان بابل، بابلسر، نور و تنکابن در وضعیت آبی کرونایی قرار داشته باشند.

قطعا باید این آرامش کرونایی را حاصل ایمنی ایجاد شده با واکسیناسیون دانست و برای حفظ این وضعیت، در صورت تشخیص پزشکان و کارشناسان برای ضرورت تکرار دوره‌ای تزریق واکسن لازم است که تزریق مجدد جدی گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha