۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۳:۳۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84741156
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سازمان ملل: امیدواریم آتش‌بس‌های بشردوستانه بیشتری در اوکراین ایجاد شود

نیویورک- ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد امیدواریم هماهنگی ها با اوکراین و مسکو منجر به آتش بس های بشردوستانه بیشتر و خروج غیرنظامیان شود.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که امیدواریم ادامه هماهنگی ها  با کی یف و مسکو منجر به آتش بس های بشردوستانه بیشتر شود که به وسیله آنها غیرنظامیان بتوانند  از مناطق جنگی و درگیری ها خارج شوند و شرایط برای ارائه کمک ها به افراد نیازمند فراهم شود.

وی افزود آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اظهار از خروج غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل اوکراین ابراز خرسندی کرده است.

وی گفت: گوترش گفته است خوشحالم که بیش از ۱۰۰ غیرنظامی با موفقیت از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل خارج شدند. این عملیات با همکاری سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ به صورت موفقیت آمیز انجام شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده بود که حدود ۱۰۰ غیرنظامی در حال تخلیه از کارخانه آزوفستال هستند و به سمت منطقه کنترل شده می روند.

زلنسکی گفته بود: سازمان ملل و سایر گروه‌های بین المللی برای تخلیه افراد همکاری می‌کنند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ تایید کرد که در هماهنگی با سازمان ملل متحد و همچنین مقامات اوکراینی و روسیه به عملیات عبور ایمن غیرنظامیان کمک می‌کند.

قبل از جنگ طبق آمارها حدود ۴۵۰ هزار نفر ساکن شهر ماریوپل بودند ولی حالا تنها ۱۰۰ هزار نفر در این شهر اوکراین زندگی می‌کنند.

مقامات اوکراینی مدعی هستند بیش از ۲۰هزار نفر از مردم غیرنظامی کشته و در گورهای دسته جمعی دفن شده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha