۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵:۱۱
کد خبر: 84740456
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سازمان ملل: ۳ هزار و ۱۰۰ غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند

تهران - ایرنا - دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد، از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه، بیش از سه هزار غیرنظامی در اوکراین کشته شده‌اند.

به گزارش ایرنا از "گاردین"، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بدون ذکر نام یا مسئول دانستن طرفی گفت، بیش از  ۳ هزار و ۱۵۳ قربانی جنگ در اوکراین با سلاح‌های انفجاری با حوزه تاثیر گسترده، مانند حملات موشکی و حملات هوایی کشته شده‌اند.

این دفتر همچنین اعلام کرد، به دلیل مشکل دسترسی به اطلاعات و ادامه درگیری‌ها در مناطقی از اوکراین، آمار واقعی تلفات غیرنظامیان در اوکراین می‌تواند به شکل قابل توجهی بالاتر باشد. 

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: سازمان ملل ناامید نخواهد شد و تلاش‌های خود را برای نجات جان انسان‌ها و کاهش درد و رنج مردم اوکراین دو برابر خواهد کرد. 

توییت او پس از سفرش به اوکراین و دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور در روز پنجشنبه منتشر شد. وی همچنین روز سه‌شنبه گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو حضور داشت.

دبیرکل سازمان ملل متحد عصر پنجشنبه (به وقت محلی) خواستار بازگشایی کریدورهای بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در اوکراین شد و گفت که این شهر محاصره شده یک بحران در درون بحران دیگر است. 

گوترش در کنار ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف گفت: امروز مردم ماریوپل به چنین اقدامی به شدت نیاز دارند. ماریوپل یک بحران در درون بحران دیگر است. 

وی با بیان اینکه هزاران غیرنظامی به کمک‌های حیاتی نیاز دارند، افزود: بسیاری از افراد مسن به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته و آن‌ها نیازمند به یک راه خروج از این بحران هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha