فرانسه و هند؛ از فراخواندن به پایان جنگ اوکراین تا چشم‌انداز همکاری‌ها

تهران- ایرنا- «نارندرا مودی» نخست وزیر هند با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد و دو طرف «پایان سریع خصومت‌ها» را در مساله جنگ اوکراین خواستار شدند.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری «فرانس ۲۴»، نارندرا مودی در ادامه سفر اروپایی خود بعد از آلمان و دانمارک دیشب (چهارشنبه) وارد فرانسه شد تا نخستین رهبر خارجی باشد که با مکرون پس از پیروزی‌ مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری دیدار می‌کند.

مکرون و مودی در پایان یک شام کاری در الیزه عنوان کردند: فرانسه و هند نگرانی عمیق خود را از بحران انسانی و جنگی که هم اکنون در اوکراین جریان دارد، بیان می‌کنند.

بر پایه بیانیه ریاست جمهوری فرانسه، دو کشور قاطعانه کشتار غیرنظامیان در اوکراین را محکوم کردند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها شدند تا طرفین برای گفت‌وگو و استفاده از مسیر دیپلماسی گرد هم آمده و به سرعت به رنج مردم پایان دهند.

این گزارش حاکی است، در نشست دیشب تنها فرانسه «تجاوز غیرقانونی و غیرموجه نیروهای روسیه به اوکراین» را به شدت محکوم کرد. این در حالی بود که طرف هندی در جستجوی موازنه‌ای دشوار در روابطش با غرب و روسیه که بخش بزرگی از نیازهای خود را در تسلیحات و انرژی تامین می‌کند، از محکوم کردن آشکار تهاجم روسیه خودداری می‌کند اما خواستار گفتگو برای پایان دادن به آن است.

در بیانیه ریاست جمهوری فرانسه آمده است: جنگ اوکراین تبعاتی نیز در خارج از اتحادیه اروپا و در آسیا داشته است. فرانسه قصد دارد به هندی‌ها در تنوع بخشی به منابعشان کمک کند.

دو کشور همچنین اعلام کردند که برای پاسخی هماهنگ و چندجانبه به خطر تشدید بحران غذایی ناشی از درگیری در اوکراین، یکی از تولیدکنندگان اصلی گندم در جهان، مصمم هستند.

نخست وزیر هند از سال ۲۰۱۷ تاکنون سه بار به فرانسه سفر کرده است اما مکرون تنها در مارس (اسفند) ۲۰۱۸ به هند رفت. مودی در دیدار دیشب از مکرون برای سفر دیگری به کشورش، دعوت کرد.

مودی در سفر اروپایی خود، نخست به برلین و پس از آن کپنهاگ برای حضور در نشست مشترک هند با کشورهای شمال اروپا و سپس به پاریس، بیش از هر چیز هدف تقویت مشارکت های دوجانبه، به ویژه در تجارت، انرژی و توسعه پایدار را دنبال می کند.

تقویت همکاری‌های هند و فرانسه

رهبران دو کشور در نشست دیشب برای گسترش «شراکت راهبردی فرانسه- هند به ویژه در منطقه شبه قاره» ابراز تمایل کردند.

این مشارکت از زمان انعقاد پیمان امنیتی «آکوس» (AUKUS) میان انگلیس، آمریکا و استرالیا در سال گذشته میلادی که فرانسه را از قرارداد عظیم فروش زیردریایی به کانبرا محروم کرد، اهمیت ویژه‌ای یافته است. توافق آکوس زمینه‌های دفاعی شامل تمرینات مشترک متعدد در اقیانوس هند، امنیتی، تجاری و سرمایه گذاری، بهداشت و سلامت و نیز توسعه پایدار را شامل می‌شود.

دهلی نو به طور مشخص ۳۶ فروند هواپیمای رافال در سال ۲۰۱۶ و شش زیردریایی اسکورپن از فرانسه خریداری کرده است. در حالی که دو کشور در زمینه انرژی هسته ای غیرنظامی همکاری می کنند، شرکت برق فرانسه پیشنهاد ساخت شش رآکتور آبی (EPR) را در سایت جیتاپور مطرح کرده است. اینها نشانه هایی از نزدیکی روابط هند و فرانسه محسوب می شود.

بر پایه این گزارش، دو کشور علاوه بر همکاری‌های خود در زمینه انرژی خورشیدی، برای «همکاری در زمینه هیدروژن بدون تولید کربن (...) به منظور تقویت مشارکت صنعتی، ابراز امیدواری کردند.

فرانسه همچنین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ از ۲ هزار دانشجوی هندی استقبال کند، «که چشم انداز جدیدی را برای ایجاد شرکت ها، استارت آپ ها و همچنین نوآوری بین دو کشور خواهد گشود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha