سفر مودی به پاریس؛ مرحله جدید مشارکت راهبردی هند و فرانسه

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند با سفر به فرانسه، اهداف جدیدی میان دو کشور برای همکاری های راهبردی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و اقتصادی را پیش خواهد برد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از فرانس ۲۴، هند و فرانسه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی، به همراه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در رژه نظامی روز باستیل فرانسه در ۱۴ ژوئیه در پاریس حضور خواهد داشت.

مودی، مانند بسیاری از دیگر رهبران جهان که مکرون به دنبال همکاری با آنها بود، در حالی برای حضور در این مراسم دعوت شده است که فرانسه به دنبال تقویت متحدان خود در منطقه هند و اقیانوس آرام است.

دفتر کاخ الیزه گفت: حضور مودی و شرکت ارتش هند در رژه نشان دهنده مرحله جدیدی در مشارکت استراتژیک بین فرانسه و هند است.

این دو کشور اهداف جدیدی را برای همکاری های راهبردی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و اقتصادی از جمله در تعداد زیادی از بخش های صنعتی تعیین خواهند کرد.

فرانسه نیز مانند ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی، تحولات منطقه هند و اقیانوس آرام را برای توازن قدرت ژئوپلیتیکی آینده حیاتی می بیند و در حال افزایش تعامل در منطقه است اما این مسیر بدون لغزش نبوده است، همان‌طور که در ماه گذشته مکرون پس از سفر به چین انتقاداتی را علیه آمریکا مطرح کرد.

تلاش‌های گسترده‌تر غرب برای جلب هند نیز با مشکل مواجه شده است و دولت مودی از فرصت تحریم‌ها به دلیل جنگ اوکراین برای خرید نفت روسیه با قیمت پایین استفاده کرد.

کاخ الیزه اعلام کرد: با وجود اختلاف نظرها، فرانسه و هند دیدگاه مشترکی از صلح و امنیت، به ویژه در اروپا و منطقه هند و اقیانوس آرام دارند و از اهداف و اصول منشور ملل متحد دفاع می کنند.

هند همچنین در سال های اخیر مشتری تسلیحات فرانسوی از جمله جت های جنگنده رافال داسو بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha