امام جمعه کیش: دولت کنترل متغیرهای تأثیرگذار گرانی را به صورت ویژه دنبال می‌کند

کیش - ایرنا - امام جمعه کیش گفت: دولت سیزدهم برای بهبود وضعیت معیشت مردم کنترل متغیرهای کلان تاثیرگذار در گرانی‌های از جمله کنترل تورم و نقدینگی، جبران کسری بودجه و افزایش فروش نفت را به صورت ویژه دنبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام احمد حسن‌زاده در خطبه‌های نمازجمعه این هفته جزیره کیش اظهار داشت: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مهمترین مساله کشور است و همه می‌دانیم که گرانی‌های رنج‌آور از گذشته در کشور وجود داشته و کماکان نیز ادامه دارد.
وی با بیان اینکه این گرانی‌ها مردم را خیلی اذیت می‌کند و فشار زیادی به گُرده مردم وارد کرد است افزود: حدود ۹ ماه قبل با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم سپری می‌شود و باید همه باید جهت تنویر افکار عمومی نسبت به اینکه علی رغم تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت چرا مشکلات اقتصادی باقی مانده؟ جوابگو باشند.
امام جمعه کیش نتیجه مذاکرات، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت برخی کالاها در سطح جهان را از جمله عوامل پایداری گرانی‌ها در جامعه اعلام و اضافه کرد: با وجود اینکه اقتصاد ایران به مذاکرات برجامی گره نخورده و طبق گفته صاحبنظران اقتصادی به نتیجه رسیدن آن تأثیر زیادی در اقتصاد کشور ندارد.
وی افزود: اما در یک دهه گذشته هر موقع بحث برجام و مذاکره‌های هسته‌ای با کشورهای خارجی مطرح می‌شود اوضاع اقتصادی از لحاظ روانی و نه به صورت واقعی، خود را به نتیجه مذاکره‌ها گره می‌زند که در بسیاری از موارد این مساله منجر به گران شدن برخی اقلام می‌شود.
حجت الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: از طرفی در چند مدت گذشته طرح بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت برخی اقلام در تراز جهانی به علت جنگ اوکراین و روسیه باعث شده در چند هفته گذشته گرانی دوباره به سراغ بر اقلام مصرفی خانواده‌ها برود.
وی گفت: به همین دلیل لازم است برای قصاوت درست در تحلیل‌ها، با آگاهی از این دلایل گرانی در زمین دشمن بازی نکنیم چراکه دشمنان به هیچ عنوان خواهان نظام و دولت جمهوری اسلامی نبوده و با هر وسیله‌ای به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند.
امام جمعه کیش با بیان اینکه دولت انقلابی در شرایطی اداره اقتصاد را به دست گرفت که متغیرهای کلان اقتصادی در وضعیت نامطلوب بود افزود: تورم بالای ۴۰ درصد، نقدینگی بالای چهار هزار میلیارد تومان، کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، فروش زیر یک میلیون بشکه‌ای نفت، بدهی‌های کلان بانکی و فروش اوراق عرضه از جمله چالش هاب دولت سیزدهم در هنگام تحویل اداره امور بود.
وی یادآور شد: در ۹ ماه گذشته دولت سیزدهم تمام تمرکز خود را در راستای بهبود این متغیرها بکار بسته و اکنون کنترل تورم به صورت نسبی و نگه داشتن ان زیر ۴۰ درصد، عبور صادرات روزانه نفت از یک میلیون بشکه و کنترل نقدینگی از جمله نتایج این تلاش‌ها است.
حجت الاسلام حسن‌زاده گفتک با همه این مسائل گرانی‌ها یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه و است انتظار داریم دولت انقلابی برای کنترل اوضاع اقتصادی و گرانی تلاس مضاعف بکند و هر چه زودتر بار سنگین گرانی را از دوش مردم بردارد.

مسوولان اجرای طرح جهش تولید مسکن در جزیره کیش را دنبال کنند
امام جمعه کیش با بیان اینکه ساکنان جزیره کیش نیز به تبع مشکلات گرانی کشور با چالش‌های معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند افزود: ساکنان این جزیره و غرفه‌داران این جزیره که عمدتاً مستأجر هستند به علت افزایش سرسام‌آور گرانی از سوی موجران شکایت کرده‌اند لازم است این مشکل با تدابیری اساسی مدیریت شود.
وی سه گروه مسوولان، افراد تأثیرگذار در قیمت‌ها و مالکان سه بخش مهم در کنترل کرایه‌ها در جزیره کیش اعلام کرد و گفت: مسوولان باید در حوزه مسکن و مسائل تجاری یک سیاست‌گذاری درستی را انجام دهند و برای جلوگیری از بی‌مهری‌های مسکن مهر، اجرای طرح نهضت تولید مسکن در این جزیره را به صورت ویژه دنبال کنند.
حجت الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: ساخت منازل سازمانی در حد نیاز شهر و مدیریت ۲۰ هزار واحد مسکونی خالی در راستای سکونت ساکنان دائمی از دیگر مواردی است که انتظار می‌رود مسوولان جزیره با وضع قوانین داخلی آن را دنبال کند.
وی افزود: افراد و مراجع تأثیرگذار در قیمت و مالکان نیز باید به صورت منصفانه قیمت اجاره غرفه‌های تجاری و منازل را براساس شاخص‌های واقعی اعلام کنند و نفع جامعه کیش را مد نظر قرار دهند.
امام جمعه کیش گفت: علی رغم دریافت میلیاردها تومان در هر ماه از بیمه پردازان توسط تأمین اجتماعی، نداشتن بیمارستان و درمانگاه این بیمه از دیگر معضلاتی است که ساکنان کیش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و انتظار می‌رود مسوولان این سازمان به سرعت درمانگاهی جهت رفاه حال کیشوندان در این جزیره احداث کنند.
وی همچنین با اشاره به هشتم شوال سالروز تخریب بارگاه ملکوتی و متبرک ائمه بقیع توسط وهابیت اضافه کرد: حدود یک قرن از این فاجعه سپری می‌شود اما همچنان بر دل‌ها سنگینی می‌کند و روز عزای جهان امت اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha