۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84743679
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تسریع بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با همت دولت سیزدهم

شهرکرد- ایرنا- بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله شهرستان کوهرنگ با وجود سردی هوا و کوهستانی بودن منطقه با سرعت در حال انجام است و تاکنون نیمی از عملیات بازسازی اجرایی شده است که این روند در دولت سیزدهم شتاب گرفت و اکنون رضایت‌مندی ساکنان منطقه را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر سال ۱۴۰۰ مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند. این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله اگر چه خسارت جانی در پی نداشت اما بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد و پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در چهارمحال و بختیاری از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند .

حدود هفت‌ماه از وقوع این زلزله می‌گذرد و که با تلاش و پیگیری غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری روند بازسازی از شدت و سرعت بیشتری برخوردار شده است هر چند موقعیت جغرافیایی منطقه کوهستانی و سردسیری است و در این مناطق کار کردن با دشوارهای خاص خود همراه است.

بازسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله در اولویت برنامه‌های استان

تسریع بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با همت دولت سیزدهم

استاندار چهارمحال و بختیاری پس از عهده‌دار شدن مسئولیت اجرایی این استان نخستین سفر شهرستانی خود را عزیمت به شهرستان کوهرنگ قرار داد و شورای مدیریت بحران در چلگرد را تشکیل داد و یکی از اولویت‌های این استان را بازسازی هرچه سریع‌تر واحدهای مسکونی آسیب دیده قرار داد.

استاندار پس از آن تاکنون چندین بار به شهرستان کوهرنگ سفر کرده و روند بازسازی مناطق زلزله را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داده است و علاوه‌بر آن با مدیران ارشد دولت از جمله رییس بنیاد مسکن و رییس بنیاد مستضعفان رایزنی کرد تا اعتبار موردنیاز برای تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده به این استان اختصاص داده شود.

حیدری همچنین با برگزاری نشست با روسای بانک‌های این استان آنها را نسبت به تسریع و تسهیل در اعطای تسهیلات به مردم ملزم کرد.

اعطای تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی به ۹۶۹ واحد برای بازسازی، اعطای بیش از سه هزار مورد تسهیلات ۱۳ میلیون تومانی بلاعوض، اعطای بیش از سه هزار مورد وام ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض، اهدای ۱۶۰ کیسه سیمان و ماسه بخشی از اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی مناطق زلزله زده کوهرنگ از زمان انتصاب غلامعلی حیدری بوده است.

تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ برای آسایش مردم

اگرچه شهرستان کوهرنگ کوهستانی و برف‌گیر است و بارش‌های فصل زمستان بازسازی واحدهای مسکونی را به تاخیر انداخت، اما با گذشت حدود هفت ماه از زلزله نیمی از عملیات بازسازی انجام شده است و به گفته معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۲ واحد به بهره‌برداری رسیده و احداث ۴۰ واحد مسکونی نیز تا سقف پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ از سرعت بیشتری برخوردار شده است و پیش‌بینی می‌شود عملیات بازسازی تا پایان تیر تکمیل شود.

وی ادامه داد: پس از وقوع زلزله کوهرنگ در مهرماه سال گذشته بر اساس مصوبه دولت مقرر شد تا ۴۹۶ واحد شهری و روستایی به طور کامل بازسازی شود، سه هزار و ۱۲۲ واحد نیز تعمیر و بهسازی شود و سه هزار و ۲۰۱ واحد نیز مشمول برخورداری از تسهیلات معیشتی شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در همین راستا واحدهایی که نیاز به بازسازی کامل داشتند آواربرداری شده و عملیات ساخت و ساز این واحدها در حال انجام است بطوریکه تاکنون ۱۲ واحد به بهره‌برداری رسیده و احداث ۴۰ واحد مسکونی نیز تا سقف پیشرفت فیزیکی دارد.

مرادی با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده در بخش بازفت از پیشرفت بیشتری برخوردار شده است، اظهار داشت: با توجه به مساعد بودن شرایط آب‌ هوایی بازسازی مناطق زلزله‌زده در بخش بازفت از ۲ بخش مرکزی و صمصمامی پیشرفت بیشتری دارد و تعدادی از خانوارها در واحدهای تکمیل شده ساکن شده‌اند.

وی به اختصاص اعتبارات دولتی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای شهرستان کوهرنگ ۳۹۴ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۳۶ میلیارد کمک بلاعوض بوده که تاکنون ۷۵ درصد آن تخصیص یافته و ۲۵۸ میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی بوده است که تمامی آن تخصیص یافته است.

جاده‌های سخت‌گذر اما حرکت جهادی برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده

تسریع بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با همت دولت سیزدهم

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، یکی از چالش فراروی بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ را سخت‌گذر بودن برخی روستاها و نبود جاده دسترسی عنوان کرد و افزود: این موضوع سبب شده تا حمل مصالح به برخی از روستاها با دشواری انجام گیرد و اما روند بازسازی به شکل جهادی انجام خواهد شد.

مرادی حمل مصالح ساختمانی در شهرستان کوهرنگ را نیازمند ماشین‌آلات بیشتر دانست و گفت: چنانچه مردم خودشان بخواهند واحد مسکونی را بسازند و از طریق بخش خصوصی مصالح را حمل کنند بنیاد مسکن مصالح موردنیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

بخشدار صمصامی: بانک‌ها در اعطای تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند

بخشدار دوآب صمصامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با قدردانی از دولت و تلاش بنیاد مسکن در بازسازی واحدهای آسیب‌دیده اظهار داشت:۴۰ متقاضی دریافت وام معیشتی به یکی از بانک‌های استان معرفی شده که برای تسهیلات لازم نیازمند تسریع در انجان پرداخت تسهیلات از سوی بانکهاست.

ایمان خسروی ادامه داد: سهمیه بخش صمصامی در زلزله کوهرنگ بازسازی ۱۲۳ واحد، تعمیر ۷۳۰ واحد مسکونی و اختصاص ۹۸۰ وام معیشتی بود که پس از ارزیابی‌های تکمیلی تعداد واحدهایی که نیاز به بازسازی دارد افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: طبق ارزیابی‌ها تعداد واحدهایی که نیاز به بازسازی کامل دارد از ۱۲۳ واحد باید به ۴۶۰ واحد افزایش پیدا کرد که درتلاش برای دریافت تسهیلات لازم برای این تعداد واحد مسکونی هستیم.

بخشدار دوآب صمصامی تصریح کرد: یکی از خواسته های مردم افزایش سهمیه تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده است که انتظار می‌رود دولت در همین خصوص همکاری کند.

دهیار روستای دزک سرچشمه:تسهیلات مرحله نخست به طول کامل جذب شد  

دهیار روستای دزک سرچشمه شهرستان کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تسهیلات مرحله نخست به طور کامل در این روستا جذب شده است، اظهار داشت: برای بازسازی ۱۲ واحد آسیب‌دیده در این روستا تسهیلاتی درنظر گرفته شد اما این تسهیلات به طور کامل جذب شده و مردم منتظر اعطای مرحله دوم تسهیلات هستند.

سیامک صالح‌پور افزود: به سبب سردسیر بودن منطقه برخی از مردم موفق نشدند تا در فصل زمستان تسهیلات دریافت و مراحل بازسازی و تعمیر خانه‌های خود را آغاز کنند و اکنون منتظر دور بعدی سهمیه هستند.

وی با بیان اینکه روستای دزک سرچشمه دارای ۵۷ خانوار است، اظهار داشت: تاکنون از ۱۲ واحد آسیب دیده عملیات هفت واحد آغاز شده است و بقیه واحدها در انتظار اعطای تسهیلات هستند.

 مردم صفاآباد: دولت در بازسازی واحدها همت کرده است

تسریع بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با همت دولت سیزدهم

یک روستایی اهل روستای صفاآباد شهرستان کوهرنگ نیز با ارزیابی مطلوب از عملکرد دولت و مسوولان در بازسازی واحدهای مسکونی آسیب یدده به خبرنگار ایرنا گفت: دولت همراهی خوبی با مردم داشت و در حالیکه پیش از این یک خانه خست و گل غیرمقاوم داشتن اما با کمک دولت خانه مقاوم ساختم.

افشین رضایی ادامه داد: در مجموع از دولت ۲۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و بلاعوض گرفتم که با آن خانه مسکونی خود را تا سقف احداث کردم اما چون دولت خانه‌های ۶۰ متری برای مردم پیش‌بینی کرده بود و جوابگوی نیاز خانوار با پنج نفر را نمی‌دهد خانه را بزرگتر ساختم و از دولت تقاضا دارم تا چنانچه امکانپذیر است برای تکمیل خانه تسهیلات دیگری در اختیار ما قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسوولان در بازسازی واحدها به مردم کمک قابل توجهی کردند و امید می رود این کمک ها تداوم داشته باشد تا همه مردم واحدهای مسکونی خود را بسازند و در آن ساکن شوند.

به گزارش ایرنا، چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha